|
|
|
|---|---|
|
Tjena... Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på dessa frågor. Jag har en 325 -89 som läcker olja någostans mellan motor/växellåda. Det dumma är att det fuktar ned kopplingen som slirar rejält när kopplingen är "kall". Jag kör turbokonverterat och ska därför byta till en värre tryckplatta, men vill inte göra detta så länge den läcker olja. Därför undrar jag: 1. Är det bökigt att plocka ner växellådan med motorn i bilen? Har kollat lite och det ser besvärligt ut att få bort bultarna på ovansidan av lådan. 2. Går det att byta packningen/packboxen vid utgående axel på motorn utan att riva motorn, eller för den delen plocka ur den ur bilen? Jag har bytt oljetrågspackning och dragit tråget ordentligt, så jag tror inte det är där den läcker. Mvh Andreas | |
| Kolla baksidan av ventilskåpspackningen. Annars är det bara riva ner lådan och kolla vevaxelpackboxen på baksidan av motorn. Ganska så enkelt om du kan lyfta upp bilen nånstans... Ta det lugnt och kolla hur allt sitter (märk upp kardanläge och tryckplattans läge om du inte ska byta) det ska ta ca 5-8 timmar att fixa allt. | |
|
ok, tack. Jag har bytt ventilkåpspackning samt trågpackning och allt känns bra där. Ska kolla igen nogrannare. Har provat att efterdra både ventilkåpa och tråg. Av det du skriver så förstår jag det som att både lådan och vevaxelpackboxen går att få bort med motorn orörd? Mvh Andreas |
|
|
Eftersom jag och en polare gav oss på att byta låda på min e30 i helgen så kan jag säga att jag inte håller med om att det är så enkelt i praktiken som det låter på BushMen. Det är jäkligt tight att komma åt bultarna som sitter på ovansidan och du måste bort med avgassystem och sänka motorn i bakkant för att det ska vara möjligt att komma åt bultarna. |
|
|
Talwar: Vevaxelpackboxen sitter i ett (vad ska man kalla det för? har inte Haynesboken framför mig) aluminuimstycke. Den går att skruva bort enkelt. Speedbuster: Innan man påbörjar ett arbete (iaf jag ) kollar jag upp vad det för verkty det behövs och kikar här på forumet speciellt efter eventuella tricks och knep för att underlätta arbetet. Är ingen utbildad mekaniker eller nåt underbarn . Lär mig sakta nya saker hela tiden som alla andra. EN sak har jag lärt mig. SÖK här på forumet om och om igen efter info för det finns hur mycket som helst. Allt från trimning till besiktning. Bara att nämna några namn bland dessa stöttepelare här på forumet som verka kunna hur mycket som helst: Jesperado, Bäckis, BMW-Andreas mfl mfl... Vill inte låta nerlåtande men ibland gör man det bara svårare för sig än vad är. |
|
|
Tackar för svaren.. Har provat att söka utan att hitta vad jag var ute efter. Nu vet jag vad jag ville veta. /Andreas |
|
|
BushMen: Vad spelar det för roll om man söker eller inte?! Kan man sina saker så behöver man inte söka. Ironiskt nog är min polare som hjälpte mig i helgen just utbildad mekaniker, och faktum kvarstår att det faktiskt är krångligare att byta låda på en BMW e30 än på t.ex. en Volvo 740 eller Ford Sierra (för att ta två exempel på bilmodeller från samma tidsperiod som e30). Sådan information kan ju vara bra att veta för någon som aldrig gett sig på ett v-lådsbyte på en e30 förut. Annars kan jag tänka mig att man lätt kan bli besviken när man upptäcker att det inte är samma dans på rosor som man fått sken av när man läst att det ska vara det av någon som skrivit det här på forumet. |
|
|
Speedabuster:Vad det gäller just "utbildade" mekaniker är jag lite skeptisk mot (hellre en entusiastmekanikers hjälp än en utbildad) men det var inte frågan av Talwar här. Okey kanske jag hade tur med min växellåda att fick loss den så lätt eller så ljuger jag men han ville ha hjälp. Så trött att alla blir skitsnea på varandra så fort man lägger in ett inlägg. |
|
|
haha... sluta nu... Jag är iallafall tacksam för svaren från er BÅDA. Det är bara bra att få fler personers uppfattning om hur lätt/svårt det är. När jag turbokonverterade så var det många saker som kändes svårare än vad folk på forumet beskrivit det som. Det var även många saker som jag upplevde som lättare. Alla saker jag behövde göra känns skitlätt nu när jag redan gjort dem. Nog om det... Tack iallafall! /Andreas |
|
|
=) Med tanke på att du fakiskt gjort en lyckad turbokonvertering så borde nog trots allt inte växellådsbyte vara så svårt. Allting går ju, bara man ger det lite tid och svett. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.