AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.257

Takluckan stänger ej helt ?

Hej !
Hade tidigare ett problem som bestod i att takluckan fastnade i upptippat läge. Den ville inte gå igen. Jag åkte in till verkstaden som hjälpte mig att veva ner den manuellt. Läste en tråd där Scheckheft berättade att han hade haft samma problem och att man skulle hålla in knappen till luckan i ca 20 sek. för att nolställa ett felminne. Sagt o gjort. Sedan gick det att öppna o stänga luckan igen, men den stannar sedan dess på fel ställe, när det är en liten bit kvar. Fick demontera lampan och luckan igen för att veva den på plats. Har läst att fler haft detta problem men jag har inte hittat någon lösning. Är det någon som vet vad det beror på och hur man skall åtgärda det ? Inte för att luckan behövs men skall man sälja så bör den ju fungera. Tack på förhand.

Nysse
Händer det inget när du försöker stänga luckan? Min lucka gick nästan att stänga helt men gick inte igen helt, men det var bara att smörja listen runt luckan med siliconspray så funkade det igen.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej

Instruktionsboken säger följande:

Strömavbrott eller defekt
Efter ett avbrott i strömförsörjningen
(Tex. bortkoppling av batteriet) kan takluckan endast höjas Gör så här:
1. Höj upp takluckan helt.
2.Håll omkopplaren intryckt i ytterligare ca en sekund.

Jag skulle först prova med att koppla loss batterikabeln och vänta ca 15min. Koppla på strömmen igen och göra ovanstående manöver. Då ska luckans ändlägen normalt initieras på rätt ställe.
Tack för tipsen ! Får pröva i helgen om det funkar att koppla ur batteriet först och sedan höja upp den i bakkant som Du föreslår, Powertoy.

Nysse
za
85
zalmondorro
BMW 750 ILA -88:a
Hej !

Hade typ liknande fel på min taklucka (735IAL -88:a). Gjorde följande. stängde igen luckan helt alltså helt igenstängd i ändläge. sen lossade jag takluckemotorn ( 3 skruvar bara) och körde den tillbaka och fram igen till ändläge framåt, monterade tillbaka allt och vips så funkade det.

Zalmon
Nysse: Alltså luckan är helt öppen i tiltat läge och reagerar inte alls på knapptryckning?
Eller går den ner en bit för att sedan stanna nästan helt stängd?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har haft rackel med båda mina bilars takluckor, och fått till det bara genom tricksande med knappen.. öppna stäng, höja sänka, hålla inne knappen m.m. m.m. Går den lite trögt kan smörjning av glidytorna o.d. göra underverk.
Sen bara funkar den kanon igen =)

När vi ändå är inne på takluckor - någon med glaslucka på E38 så säg gärna till!? Undrar över en liten sak...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Johan_S: Jo jag har en, fast den funkar klanderfritt. Vad är det du undrar över?

Mvh Björn
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Balmgren: Jag misstänker att det saknas två små plastbitar som eventuellt ska sitta längst fram på höger + vänster glidskena, som ska göra att luckan trycks lite uppåt och tätar bättre. Som det är nu åker den i stället ner i en grop och därmed kan luckan ligga och slamra och så tycker jag det susar lite för mycket. Man ser även utifrån att den ser lite för nedsjunken ut. Kan du kika hur det ser ut på din? På en annan lika dan bil är det samma fenomen, och där hittade vi en av dessa plastbitar liggandes lös...
Kan ju också vara något annat fel i mekanismerna. BMW har som vanligt ingen aning om hur det ska vara.
POWERM: Efter det att jag gjorde som Scheckheft gjorde på sin, d.v.s. tändningen i läge II, håll in knappen i ca 20 sek. så hände följande. Motorn fungerade igen och luckan gick att köra påde tillbaka helt och upp i bakkant helt (tror jag). Problemet är bara det att den inte stannar i rätt läge. Den stannar med luckan lite tilltad och med den del av luckan som sitter på insidan (del av undertaket) lite tillbakaskjutet. Jag blev alltså tvungen att stänga luckan med verktyg igen.....

Nysse
Nysse: Precis så beter min sig också ibland, men på min beror det på att motorn inte orkar dra ner luckan i bak kant.
Det var då jag tog siliconsmörja på listerna runt luckan, och den funkar igen.
Detta funkade på min bil och vi har ju likadana bilar, och detta tips kostar inget att prova.
POWERM: Visst kan det vara värt att prova men mitt problem är att när jag har haft luckan helt öppen (och skall stänga den så inträffar följande: Den åker tillbaka för långt, d.v.s. den stängs helt för att därefter gå upp en bit i bakkant. Den kanske går för lätt...... Nä, skämt åsido, min lucka har alltid funkat perfekt tills den "hängde sig" för ett par veckor sedan och jag inte fick igen den. Efter det verkar det som om den fått nån knäpp och inte vet när den är riktigt stängd. Felet jag gjorde var kanske att jag lät veva ner den rent mekaniskt i ett läge när luckan fortfarande "trodde" att den var öppen i bakkant fast den faktiskt var stängd ?? Inte för att luckan behövs men när man skall sälja bilen så vill förmodligen nästa köpare att den skall funka.

Nysse
Nysse: Jag fattar, det kan ju vara lite komplicerat att beskriva problem i skrift, men nu är jag på det klara med ditt problem.
Har du kollat med Jacobssons hur spängskissen ser ut? Det bör väl sitta några andlägesgivare som styr motorn.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Johan_S: Det finns inga plastbitar som trycker upp glaset i stängt läge på min. Skulle förslå mekanisk injustering av luckan.

Mvh Björn
Länk
Hej Powerm !
Ledsen att jag dröjt så länge med att svara. Nej, jag har inte kollat med Jacobssons då jag sköter min service hos NIFAB i Sävsjö. Skall dit på oljeservice idag och skall då lyfta frågan.

Nysse
Min taklucka fastnade igår i upptippat läge. Hjälpte dock att öppna den helt och sedan gick den att stänga helt normalt.

Ny bild 16april-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.