|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på byta mina två bilar till en. Tankarna kretsar kring en M5 -99 eller -00. Bilen kommer att gå till jobbet, nöjesåkning, semester och kanske bana någon gång. Kan någon dela med sig om totalekonomi, försäkring+service på en sådan bil om man bor i Sthlm, 40 år, 2500 mil per år. Kan drag monteras ? (jag vet att en del spyr nu men...) | |
| Drag kan monteras, kan skicka bild på hur det ser ut om du vill. | |
| ironman...om du inte behöver så jätte mkt plats kan ju m3 vara en bra bil | |
| Vi är 5 i familjen, så 5-serien passar bra, och är grymt mkt snyggare än 3-serien. Totalekonomin på en M5 är fortfarande min knäckfråga..... | |
Ante25 |
Räcker inte en 540? |
|
Försäkring:17000:- om året 25år full bonus i Borlänge Bensin: mellen 1,2-2,5 men räkna med ca 2 liter milen i stockholm. Service: Har bara servat en gång och då en oljeservice kostar ca 1500:- inspection betydligt dyrare. Men en helt underbar bil. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen Länk |
|
|
Drag på en M5:a, ska du flytta huset eller...? Fredrik |
|
Smiley© |
Min M5a -92 är reggad för 3 passagerare, vet inte om nyare M5or har annat baksäte och är reggade för 4 passagerare?? Annars blir det trång med 5 pers i bilen. |
|
Fler synpunkter? Även jag har samma funderingar som Ironman... |
|
|
Läs johans intressanta dagbok om hans M5 som han ägde förrut. Ganska snabbt räknat så oljeservice mellan 1500-2000 kr, insp1 mellan 6-8000 kr, insp2 mellan 8-12000 kr. Däck från 2500 kr/st. Köper man en 01 för runt 350.000 så har man ganska mycket värdeminskning att vänta. Totalekonomin är inte lysande på en M5 (inte på någon M bil egentligen) och börjar man bli dumsnål och låter priset styra över skicket kan en M5a bli i princip en lika dyr affär som ett fuktskadathus! |
|
Gubbracer |
Ironman! Sätt av 150' i årskostnad för bilen så ligger du nog ganska rätt på det. Jag har själv en ca kostnad på 12' i månaden varav bensin 3500:-. Men det är värt varenda öre!! :-) |
|
Tack för era synpunkter. Månadskostnaden blir alltså exakt lika mkt som villan på 160 kvm....det blir en tuff förhandling med styrelsen därhemma.... |
|
| Om du lyckas måste du dela med dig av vilka argument som funkade bäst! ;) | |
mr_xc99 |
Gubbracer menar du 150 tusen i årskostnad för en m5? |
Morten B |
Jeg bruker min M5 som familiebil, det fungerer fint. Totalekonomien har jeg ikke regnet på, jeg er lykkelig uvitende. Jeg bruker ca 1.5 L/mil bensin, samt 1L Castrol TWS-olje pr. 100-150 mil. I tillegg kommer vanlig service (litt dyrere enn vanlig 5-serie) samt 1-2 större reparasjoner pr. år når noe må byttes. Så er det forsikring (15-20000 SEK / år) og värdeminskningen - ca. 30-40 000 pr. år? Vet ikke hva det blir totalt. |
Gubbracer |
Ja, som morten b säger med service och värdeminskning så hamnar det där! Beror ju lite på antalet mil man kör också mm. |
mr_xc99 |
men oj va lite :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.