AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.256

Eftermontering av BMW orig trådlös mobil?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

är det någon som vet om det går att eftermontera den trådlösa mobiltelefon som gick att köpa som efterutrustning from 2000? Jag har ev. hittat en komplett sådan som jag skulle vilja montera in i X5:an, men då vill man veta att det fungerar. Jag vet att jag måste köpa nytt mittarmstöd, och det lär ju inte vara billigt, men passar det rent tekniskt? Går det att få upp telefonfunktionaliteten i navidisplayen?
Bilen är en -01:a försedd från fabrik med biltelefonförberedelse, tror det har nummer 620 eller nåt.
Tacksam för svar!

Mvh Johan
Om du har mobiltelefon förberedelse (option 640) så finns det flera olika eftermonterings kit att köpa ifrån BMW och det är relativt enkelt att montera själv med hjälp av de installations anvisningen som medföljer. Dock såmåste man oftast koda om bilen hos BMW eftersom det finns några olika inställningar som kan behöva göras och för att bilens övriga elektronik ska känna av att en telefon nu är installerad. Och det fungerar med knapparna på ratten, navigatorn, mm. Dock måste du kolla upp kitet som du har hittat att det verkligen fungerar i din X5a då vissa äldre inte gör det. Sedan har vissa kit uppgraderats eftersom det varit fel i dem. Har du något nummer, benämning eller artikelnummer på de ingående delarna? Enklast är att åka till BMW och titta i deras reservdels system för att kolla upp om det fungerar eller inte.

/RS2

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej igen,
och tack för svaret. Jag har inget nummer ännu, jobbar på att ta fram det. Problemet är att jag har kollat i tillbehörskatalogen, och där finns det bara mobiltelefoner för eftermontering på X5:or producerade from 10/01, och min är äldre. Om man ska kunna använda telefonen via bordmonitor och mfl förstås, annars finns det andra mobiler att montera.
Jag tycker det låter helkonsigt, eftersom GSM-telefon fanns med i utrustningslistan på -01:orna. varför skulle det inte gå att eftermontera i så fall?

Mvh Johan
Johan,

Var det du som hade en USA importerad X5a? I så fall kan det också skilja något. Alla telefon kit finns inte i den svenska tillbehörs katalogen (bara ett urval av de senaste) utan man måste kolla i reservdels systemet (ETK). Vilken månad är din X5a tillverkad? Jag kan kolla när jag har tid. Är det den trådlösa Siemens telefonen du vill ha eller någon annan nyare modell?

/RS2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan; Tror du suktar efter den telefon jag har. Jag har aldrig fått den til att fungera. Har den faktiskt på service just nu. Har oxå hört att denna ska vara den sämsta som BMW erbjuder, enligt serivce folk på BMW. Jag vet iallafall att denna telefon inte finns i USA. Den är bara för det europeiska marknaden.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag hade tänkt mig den trådlösa, men om den är kass är det ju inget kul! jag behöver ha en telefon i bilen, eftersom vi åker så mycket med den. men det räcker helt klart med en fast telefon för mig om de trådlösa är dålig, men den ska ju passa i inredningen också. den trådlösa sitter ju såvitt jag förstår i mittarmstödet, mycket snyggt! eller hur ser det ut Hosse?
det stämmer att bilen är från USA, och att det kan skilja en del. hittills är dock de enda skillnaderna jag upptäckt annan mjukvara i LKM plus miles-mätare. de hade dock inte GSM på den tiden, därför finns inte samma telefoner för USA-marknaden. men jag tror inte det skiljer något annat, som kan strula till det hela. telefonen kopplas väl in i bordmonitorn precis som på de europasålda? och om inte det skulle gå har jag ju alltid en ursäkt att uppgradera till widescreen-monitorn....
vet faktiskt inte när bilen är tillverkad, men det är en -01:a uttagen -00 om det hjälper.
alternativet är en universal bluetooth-handsfree som kopplas till min bilsats, men jag vet inte om dessa är bra ännu. SonyEricsson har en för runt 2 papp, men som sagt, man lär ju veta att de är bra först! sedan är original alltid bäst....

Mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan; Jag har som sagt inte fått den till att fungera, men det jag har hört från 2 st som har den så är ljudet riktigt dårligt i den och räckvidden på den trådløsa delen är dårlig. Oavsett, så är ju prinsipen väldigt cool då! Trådlöst med röststyrning när du vill, eller ta med telefon inn i butiken/ stugan osv.

Jag har bilder på den som sitter i min bil här (under felsökningen);
Länk
Länk
Länk
Länk

Har også flera länkar som kan hjälpa dig:
Länk
Länk
Länk

Det är möjligt att jag river ut min i veckan och sätter in en Bluetooth sak med en Nokia 6310 tex. Det blir ungefär det samma skulle jag tro. Möjligt att det blir delar över då.

Mvh
Hosse

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
oj, det såg ju snyggt ut. som det ser ut behövs inte ens nytt mittarmstöd. låter dock konstigt om din inte fungerar. är det X5:an som strular, för jag har inte hört att någon annan har haft strul med de trådlösa?
vet du vilken del som inte fungerar för dig? dvs har du testat de tre aktiva delarna för att se var felet finns?

mvh Johan
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan: Nejdå, du bara byter ut det lilla facket i mitten för att få dit ejectboxen.
På min verkstad som tydligen är dom främsta i Norge, har dom har 4-5 olika X5or med den telefon som har varit trasiga. Det var olika fel på dom, men som oftast ejectboxen. På min bil är allt bytt utom ledningarna som ligger i golvet. Den fungerar fortfarande inte. Det som är bytt är; ejectbox, luren, ledningen i armstödet och huvudenheten bak i bilen.
Det enda problemet med min telefon egentligen är att den hela tiden säger "sätt i SIM kortet"...

Börjar bli ganska less nu. Kör en E30 316 just nu...

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.