AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.708

EuroPlus garanti

th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Hej!

Jag tänker bara dela med mej av mina erfarenheter kring EuroPlus garanti som kan vara bra att veta om för Er övriga!?

Observera att när Ni köper en importerad bil med EP garanti som ägaren innan har tecknat så följer inte garantin med till den nya ägaren!!
En del av er vet säkerligen detta redan, men kanske bra info för Er övriga som eventuellt går i köpastankar från någon som hänvisar att det finns EP garanti på bilen som ska säljas.
Mao den är ingenting värd i andra hand!!!

//Thomas

eF
900
eFx
520d Touring -09
Skumt.. jag köpte en Z3 M Coupé med EuroPlus, som importerats av en kille innan mig. Han kunde använda EuroPlus:en, jag kunde göra det efter att jag köpt bilen och skrivit över EP:n, och även nuvarande ägaren (som jag sålde bilen till) kunde nyttja EP:n.

Längst bak i foldern man får med, där det står massa om vad EP egentligen innebär, finns instruktioner till hur man "överlåter" garantin.. funka klockers?? Har dom ändrat på det nu då eller?

/eFx
th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Hej eFx!

Tack för ditt snabba svar, ingen vore lyckligare om det visar sig att jag har fel

Jag blir lite fundersam eftersom jag köpte en Z3 3,0 för ett par veckor sedan med EP garanti som gäller fram t.o.m 14.6.
Tog kontakt med Carlson Bil i Örebro eftersom ett litet missljud kommer ifrån AC kompressorn.
Kundtjänst tog kontakt med någon samordnare av EP garantin i Tyskland som häjnvisade till att garantin endast gäller den som tecknat försäkringen mao ord ägaren innan mej!
Är tacksam om du har någon ytterligare info som kan ge mej rätt!?
Jag har alla originalhandlingar på EuroPlus garantin men tyvärr är mina tyskakunskaper dåliga!

//Thomas

eF
900
eFx
520d Touring -09
Nejdå, den ska även kunna gälla dig! Man får ju med någon slags folder för EP, och längs bak i den finns information om hur man gör för att ändra "ägare" på garantin. (Det är en lapp man skall skicka till tyskland..)

Dock skulle jag ringa/maila dem om jag vore dig, eftersom din garanti håller på att gå ut. Dom kan justera "ägare" på försäkringen om man ringer eller mailar. Alternativet är ju att be kundtjänsten ringa upp dem igen, och säga att bilen bytt ägare varvid dom inte har rätt uppgifter nere i Tyskland.

/ eFx
th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Hej igen eFx!

Har kollat runt lite i EP "boken" och du har rätt, det finns ett antal blad för "Besitzerwechsel", jag har nu fyllt i en sådan som jag kommer att skicka iväg till Tyskland samt skickat mail om samma sak.
Håller tummarna att det kommer att funka, samtidigt är jag lite förvånad att inte Carlson Bil i Örebro kunde informera om att detta krävdes!?
Tusen TACK till dina snabba råd!!

//Thomas

eF
900
eFx
520d Touring -09
Tanken med EP är jättebra, tyvärr fungerar det dock i verkligheten inte så smärtfritt som man skulle kunna önska.

Det var så lite så, lycka till med reparationerna! Vänta inte för länge på svar från Tyskland dock, så att du missar garantitiden för dom problem du ville åtgärda!

/eFx
th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Här kommer ytteligare lite info om EuroPlus!!!RISKER!!!!
Har nu haft kontakt med EuroPlus i München och de säger att överflyttning till ny ägare inte går beroendes på följande:

För att garantin ska gälla för köpare nr 2 i Sverige så måste bilen tillbaka till Tyskland för att göra en ny besiktning på en auktoriserad EP anläggning och därefter få ett godkännande för överflyttning.
Det går under inga omständigheter att göra denna överflyttning från Sverige.

OBS! Men det har skett en förändring på nytecknade EP garantier(det senaste halvåret) där denna fråga är lättare att lösa mao man kan göra överfyttningen från Sverige.

Mitt råd är följande:
Kolla mycket noggrant i EP Garantihäftet vad som gäller vid ägarbyte för det kan visa sig att EP garanti för ägare nr 2.. inte är värt ett sk-t!!!

I mitt EP garantihäfte står följande för Er som kan tyska bra:

"Übertragung auf Erwerber"

Bei Veräusserung des Fahrzeuges während der Garantiedaur geht di Garantie nur dann auf den Erwerber über, wenn:

*der EUROPlus Servicestelle der Verkauf angezeigt wurde und das Fahrzeug in Deutschland zugelassen wird;

*die Verkaufsanzeige durch den Verkäufer oder durch den Erwerber mit Einreichen der Ummeldebescheinigung bei der EUROPlus Servicestelle angezeigt wurde

SKULLE VARA MYCKET TACKSAM FÖR EN ORDAGRAN ÖVERSÄTTNING, TACK!!!

//Thomas
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag har skickat texten till mina föräldrar (tysk resp tyska-lärare) så jag kan nog bidra med en översättning imorgon.

/Caspar
th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Hej Caspar!

Underbart!!!

Tack så länge!

//Thomas
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hej Thomas, här kommer översättningen.

"Överlåtelse till köparen

Vid fordonets försäljning under pågående garantitid går garantin över till köparen bara då, om:

* försäljningen anmäldes till EUROPlus Serviceställe och fordonet registreras i Tyskland;

* försäljningsanmälan anmäldes genom försäljaren eller genom
köparen med lämnandet av omregistrerings/anmälningsintyg hos EUROPlus Serviceställe."

Garantin följer med till nästa ägare, bara man anmäler det till EP. Detta står klart och tydligt samt att de upplyser en om detta om man kontaktar dem.
th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Hej Caspar!

Har varit bortrest ett par dagar och ej kunnat TACKA dej för hjälpen med översättningen tidigare!!

När jag läser översättningen ordagrant så blir jag än mer frustrerad!!

För läser man översättningen vid första *) så kan man ställa sig frågan vad de menar igentligen!!!

Jag har gjort allting rätt enligt EUROPlus garantihäfte har mailat samt skickat in blanketten i garantiboken med uppgifter om ägarbytet.
Har pratat med 2 st handläggare hos EP i Tyskland, Herr Merwald och Durner visserligen på knagglig engelska från båda håll så viss risk för missförstånd föreligger väll!!!
Båda hänvisar till att garantin inte går att överlåta och pekar på första *) stycket "försäljningen anmäldes till EUROPlus Serviceställe och fordonet registreras i Tyskland"som Caspar har översatt.
Som jag uppfattar diskussionen så måste bilen tillbaka till Tyskland för omregistrering/test för att överlåtelsen av garantin kan gälla!?

Vore mycket tacksam för råd om nya angreppsätt mot EUROPlus handläggare i Tyskland, detta känns otroligt oseriöst!!!

Tack på förhand.

//Thomas
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag kan hålla med om att det känns lite konstigt att kalla garantin för EUROplus om den bara gäller för tyskreggade bilar...

Att Du måste ner till Tyskland och hälsa på något EP center känns som om de kräver, men jag undrar om stycket inte också betyder att bilen måste vara tyskreggad...

Kan tyvärr bara hålla med om att det är dåligt..

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.