AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
690

5,25" i E34

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har köpt mig ett par MDS Dynamic Competition mellanregister 5,25" och försökt satt i hatthyllan på min 525i -90. Dessa skulle ersätta de usla original 25W högtalarna som satt där. Problemet är att de passar så dåligt i original "koppen" som sitter där. Någon som har några tips? Dessa högtalare var först tänkt att sitta fram i panelen vid fötterna där originalet sitter. Men där passade dem inte alls. Vilka högtalare passar bra rätt på?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Här är länken till högtalarna förresten...

Länk
Aha!
Jag vet EXAKT hur man gör! =)

Den där plastringen du har på panelen, som högtalaren ligger emot, måste du kapa ner till drygt hälften med valfritt verktyg.
Jag tog en sån där liten söt bågfilsbladsplasthållare och ett blad från Biltema och kapade runt.

Ta inte för mycket bara för-att, för då kommer skrikaren att vilja trycka ut plastgallret på panelen.
Annars så finns det ju eftermarknadskickpaneler.
Just vilka som säljer till 5,25"vet jag inte, men Backes Ljudbygg har till 6,5".

Jag använde då mig av originalpanelerna och det blev svinbra!
I hatthyllan fick jag ju då ta bort de där plastramarna och skruva rakt på röret.

Btw, du vet inte om det går att förlänga eller utöka volymen på detta rör?
Det låter lite skit baktill iom att det är sån liten "låda"...
OCH DU!
Innanför kickpanelen har du en filtkorg som jag slet bort, allt för att få så stoooor volym som möjligt! =)
Det var det sunda förnuftet som sa att sånna "kraftiga" högtalare mår bättre med mer uttrymme. (Jag har MDS Dynamic D213, alltså serien över dina)
Robsarve
Är det inte standard 5,25" fram på alla e34??

Funderar på att köpa en bara för att man får plats med en 8" i kcikarna utan större modifieringar (Eral Zausmer kör med 13" B&W i kickarna...)

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Robsarve:

Yesyes, det är 5,25" std på E34, bak o fram.

Det är så att "skruvhålen" på högtalarna är högre än stdhögtalarnas, när man skruvar muttern från magnetsidan, så bultdelen blir för kort.
Därför kortade jag ner ringen som högtalaren sitter mot.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nu har jag monterat om högtalarna i hatthyllan. Jag fick skaffa nya skruvar (4st på varje högtalare.) Så nu sitter de perfekt och inga missljud. Nu fattas bara att hitta ett par 5,25:or mellanregister att sätta i fram också så duger ljudet sen.
Robsarve
Varför passade inte MDS-arna fram?

(Passar på att tipsa om att både R & ZR -serierna från Phoenix Gold har korgar med DIN-standardmått och ett ett i mitt tycke mycket bra pris/prestandaförhållande, men jag importerar ju dem, så jag bör ju gilla dem ;-)

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Robsarve: För att den "bulten" som är inpressad i plasten är för kort då MDS har lite udda fästögglor på högtalarna... De är konstruerade så att de är fem ggr tjockare i tvärsnitt än std-högt.

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Mina macrom högtalare passade inte heller, men jag limmade bara dit dem med limpistolen. =)

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.