|
|
|
|---|---|
Simon_Olsson |
Tänkte hör vad som behövs göras för att konvertera en e36 325 till m3 motor ? är det lika el på nåt sätt eller måste man dra alllt nytt ? måste man byta vxl låda ? eller passar/håller 325ans org låda ? |
|
Provat sökfunktionen? är en väldiskuterad fråga. De flesta har kommit fram till att det blir billigare att byta till en M3 på en gång.. Du måste byta motor, låda, bakaxel, kardan, givetvis även koppling. styrelektronik måste också bytas, således också kabelstammen. Vet inte ens om motorfästen är lika.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
För att inte tala om det krångliga att försäkra, besikta etc... /Anders Länk |
|
|
Orginallådan håller säkert men jag vet inte om den passar mot M3 motorn om kopplingen ska fungera som den ska. Utväxlingen stämmer däremot då 325 och M3 3,0 har precis samma utväxling. Byter du kardan och spakställ får du i M3:ans växellåda och därmed M3 3,0:ans motor. Motorfästena för 3,0:an ska vara samma. Elektroniken har jag ingen info om. Kardan och spakställ ca: 1700:- Växellåda: ca: 5000:- (M3 3,0/328/528) har samma ZF låda. Fräsch S50 motor: DYR. 15-30000 ++ Koppling ca 3-4000 ber. på hur kaxig. Jag hade (kommer) satsa på överladdning istället. Du får problem att få igenom en M3 motor i besiktningen. Har numer M3 låda, kardan och diff i min 325. Överladdning kommer i höst... Hoppas att du fick lite hjälp av detta... Mvh. B |
|
|
lika svårt (och olagligt) att åka överladdat.. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
Simon_Olsson |
åå verkar grymmt jobbigt å byta till m3 motor !!! fan vad kan det kosta att konvertera till turbo da ? |
|
sök TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Jag har gjort det... Du behöver en M3 motor med komplett kabelstam och sprut, det räcker. Motorn passar "bolt on" i framvagn, låda och elsystem. Det är inga som helst problem att montera den. Däremot kan jag inte garantera att grejorna håller, men jag misshandlade min halvhårt utan problem. Min koppling var lite skum, med det berodde på att lamellen var slut :-/ (Ouups) Lycka till... www.reptil.nu |
|
| Vad kan en Motor med växellåda ev. kabelsystem gå på?? Har lite grejjor på G. från en smäld 96a. =) Funderar på om det är värt stålarna. Vad skulle man kunna betala för det om det är Helt och fungerande... Den var smäld i sidan som bilen var sne och hadde fått ena bak hjulet inslaget. | |
| Det är givetvis från en M3a.. =) | |
| Xio kör hårt. Det lär ju va kul att hålla på och pula också... | |
|
Motor och låda brukar ligga på runt 20-25 000:- men det e 3.0 vet att 6 petade lådan e svin-dyr. Länk www.reptil.nu |
|
|
du måste byta medbringaren antingen på lådan (om du ska köra med 325 kardan) lr på diffklumpen om du ska ha m3 kardan, bäst e ju att byta klump... Besikta ska inte vara något problem om du inte står och skryter om ditt motorbyte. de man inte vet, har man inte ont av :) // Rosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.