AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.613

turbo automat

fa
187
fanatic
e21 323-81
e21 315-82
e30 327-85
om man bygger en turbo kärra med automat,måste man då byta ut mycke ilådan för att det skall hålla???har funderat ett antal nätter på denna sak å har kommit på att man måste ju vinna lite mot att sitta å peta i alla växlar,vid tex.race!!!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Fel. En automatlåda gör att bilen tappar i accelerationsförmåga. Det skall till en SMG/DSG-låda för att förbättra acc-tiderna (om det ens händer då).
fa
187
fanatic
e21 323-81
e21 315-82
e30 327-85
men går de inte fortare i växlingarna om man har en automatlåda???tycker det ser lite så ut när man tittar på bilar som räjsar!!!!
fa
187
fanatic
e21 323-81
e21 315-82
e30 327-85
å hur gör man för att få såna växlingar som bäckis har????
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Växlingarna går inte fortare och det sinkar en bil.
Bäckis har väl, vad jag vet, en vanlig BMW-låda (manuell då...) från M3 E36 eller något. Right?
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

fanatic: Jag har automatlåda i min kärra, 9-10 som man kör mot
kan inte växla med manuell så man brukar faktist ha en väldigt bra chans med automatlåda.

Det är värmen som dödar en automat brukas det säga, Brukar ta
det lungt efter några fullgas repor, inte för att jag har märkt
någon negativ effekt efter det, men jag vill vara på den säkra sidan. ;-) Iofs så är min låda ett litet skolexempel, då jag inte
vet någon annan som har automat och överladdat (exl. någon 540 eller nått sånt).

Gasar tills det rasar. :)

Min bil: Länk
Då undrar jag ju nu varför Supramannens senaste Supraprojekt resulterade i en rätt snabb bil medautomatlåda?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
camata:
Det är ingen vanlig automatlåda. Specialbyggda strippenautomater är inte samma sak som en helt vanlig BMW-automat.
Lite samma sak som att man kan få en Volvo att vara snabbare än en Lamborghini, men i 99 fall av 100 (eller rätt bra mycket mer) så är det inte så.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Brukar det inte vara så att fabriksmätningarna på nybilar är alltid snabbare med manuell än med automatlåda?

Mvh Jojje
Haglund:

Jaha, ja...
Men nu är det ju inte sagt att det är en originallåda..!
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
För att få en automatlådebil snabb måste du ändra på turbin och växlingsmekanik/elektronik. På de amerikanska lådorna kan man ändra flödet i oljekanaler och byta fjädrar m.m. för att få dem att växla fortare och hårdare. Men för att få den startsnabb måste man även byta turbin, så att man får ett högre startvarv. Alltså att "växeln hoppar i" först vid ett varvtal där man har mycket kraft, ex. 3500varv. Men då tappar man mycket körbarhet. Bilen blir i princip enbart en streetrace-bil, och inte så bra på att fickparkera :)

TwinTurbo=Twice the fun :D

Be
179
Bex
325iA -90
Jag håller med rawsezx med att många inte växlar så snabbt med en manuel som man trot.
Dessutom så kör man alltid på samma sätt med en automat och missar inga växlar och på så viss är man snabbare.
I teorin är en automat i regel alltid långsammare men teori och praktik lirar inte elltid med varandra.
Sedan kan man inte bara jämföra två lådor med varandra, utväxling, hur lättväxlad den är (manuell) m.m.

Tror att för gemene man är det snabbare med automat... troligen är jag det iaf :))

Ingenting är omöjligt
Ne
106
Nesor
e30 325 24v T
Tror nog det finns fler fördelar med automat... Man tappar inget ladd mellan växlingarna för du kan ju ha plattan i mattan hela vägen tex ...
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
du har kvar laddtryck med responssystem och manuell låda också... samt att har du ett styrsystem med responssystem så har det säkerligen stöd för fullgasväxlingar också..

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
du har kvar laddtryck med responssystem och manuell låda också... samt att har du ett styrsystem med responssystem så har det säkerligen stöd för fullgasväxlingar också..

Cs
50
Csoft
750iL -89
För att få ut något bra resultat skall du ha en 2-3stegs låda.. med rätt utväxling anpassad för 402m.

och för att få bra starter... så gör dom inte som vi andra (lägger i Drive och gasar)

en riktig dragster automat lägger i back och drive samtidigt så att bilen står stilla och då får full fart på motor och turbin (STORA oljekylare behövs) och sedan när dom skall köra släpper dom backen och dom flyger iväg =)

så har jag fattat det iallafall....

West Coast Racers | Länk
Cs
50
Csoft
750iL -89
heter transbrake... är nog samma sak som ekblom menar nu när jag läste lite bättre :)

West Coast Racers | Länk
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
:D
fort kommer dom iväg iallafall :D

Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Du kan även köra med en sådan låda som jag har liggande med turboclutch..dvs med koppling,det är det bästa för då slipper du slirande turbiner och får ändå de snabbaste växlingarna...
Stefan...

Race to the last drop!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.