|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
pob |
Hej, jo det är så att jag ska eventuellt inhandla bil för max 20000:- då slog det mej att det fanns helt dugliga 518 E34or i den priklassen, men nu till frågan. Står man ut med endast 113hk? jag har väl inte haft några flera hundra hästars bilar innan heller så jag är väl inte sååå krävande.. Men jag kan tänka mej att den lilla motorn till stora karossen inte är nån jätte bra kombination? eller har jag fel? Tackar för svar.. /Poppe |
| Varför inte? Du får en bil som är hyfsat billig i bensinförbrukning och med bra komfort... Tror att du gör ett smart val i att välja en 4-cylindrig motor... Du missar en del skönt ljud ifrån sexan men men...:P | |
|
Det funkar helt OK till vardaglig körning. Är inte så brutalt slött som man kanske kan tänka sig. Man bör nog dock tänka både en och tre gånger innan man ger sig på att köra om den där retliga långtradaren på landsvägen... Bästa tipset: Provkör själv, så vet du om du kan leva med bilen! Varmt Välkommen till Autopower Forum!!!! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Jag har precis samma val framför mig som du, en bil runt 20.000kr. Det verkar ju som att det finns 520-525:or att få tag på för ungefär det priset också. Håll utkik efter dom, men ta inte min bil bara! :) | |
| För 20000:- skulle jag satsa på en 518i. Man får betydligt mycket mera bil för pengarna än en slutkörd risig 525:a. För det är väldigt svårt att hitta en fin 525 för 20000:- 518i är en ekonomisk bil och är inte gjord för att rejsa med. | |
|
Läs detta inlägg: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
pob |
Okej, tack för svaren... Problemet med att testköra är att jag mistade kortet för ca 3 månader sedan, men får ta om det om en månad och jag hade tänkt köpt mej en bil så att jag hade en den dagen jag får tillbaka det... Hmm luddig förklaring det där, hoppas ni förstår.. =) Jag hade en 318i Touring -91 förut, går prestandan att jämföras mellan dom? Isf står jag då lätt ut, tyckte den var förvånansvärt pigg.. |
|
Har själv en 518i -90 som ja stått ut med i fyra år nu. Har pendlat mycke å så å tycker väl inte alls de e nå större fel vid landsvägskörning. Man ska dock tänka på att kamremmen ska ju bytas var 4000e mil och kör man mycke så får man ju byta den rätt ofta. Kostar ca 2300kr på BMW verkstad. I övrigt har bilen funkat hyggligt under de 8000 milen ja haft den. Min bror har en 318i -88a (105hk tror ja de e i en sån) och den känns helt klart rappare än min hela vägen. Men komforten är ju en helt annan. B M W - Do I need to say more! Länk |
|
|
Den erfarenhet av 518i E34 jag har sträcker sig till Jönköping tur och retur plus lite stadskörning, totalt ca. 150 mil. Min åsikt är att styrningen är betydligt segare ocg tråkigare än på E36 men att komforten totalt är bättre. Den är ju väldigt rymlig och bekväm, man kan åka otroligt långt i ett sträck. Det stora problemet är ju förstås motorn. Jag tycker att den var alldeles för seg och den drog ungefär 0,9 l/mil i ca. 130 km/h. BMW - När du älskar att köra! |
|
| Man köper ju inte en 518 och tror den ska gå lika bra som en 525. Skulle ju vilken dag i veckan ta en 518 för 20 000:- än ex en slö Volvo 740, skulle även gissa att de nästan kostar lika mycket att hålla liv i. | |
|
köp en 520 -88 med sex i går mycket bättre och ändå billig i drift min ligger på 0.8 landsväg och ändå bra kraft i den kolla blocket finns en hel del runt 20 000 mvh pettter |
|
|
Fördel med 518: 1. Billig i inköp, ca 20' för en fin 90:a 2. Billig i drift, under 0.8 blandad körning, försäkring svinlåg 3. Ungdomarna hatar den = de flesta är original och ej sönderstylade, -burnade, -raggade som så många andra E34:or från 88-92. Lycka till med köpet! |
|
pob |
Fördel med 518: 1. Billig i inköp, ca 20' för en fin 90:a 2. Billig i drift, under 0.8 blandad körning, försäkring svinlåg 3. Ungdomarna hatar den = de flesta är original och ej sönderstylade, -burnade, -raggade som så många andra E34:or från 88-92. Lycka till med köpet! Det är därför jag börjat sneglat åt 518 hållet, sen tycker jag om M40n (gjorde sig iaf bra i E30 touringen) men som sagt frågan är ju hur den gör sig i en E34? Var alla 518 "snikutrustade"? dvs inga elhissar, el lucka och sådant "lyx" ;) |
|
men tänk på 4an ofta börja låta i ventilerna det är rätt vanligt jag tycker du ska satsa på en 520 är en bättre satsning både i pris och gång såg en 520 på blocket Länk för 15000 kr mvh pettter |
|
|
518 är en alldeles utmärkt bil MEN som sagts i tråden innan: -Ventilknack är vanligt, och inte billigt att åtgärda... -Bilen är seg att köra. En mycket tung bil med mycket liten motor. -Oftast ingen eller dålig utrustning... Jag har en 518 med knackande ventiler. Om jag hade råd att byta den mot en 520 skulle jag göra det. Men min är luxorbeige, vilket måste den va den absolut snyggaste färgen på en E34 så jag behåller den :) saknar dock Ac på sommaren... :( 518 är dock fortfarande en BMW med allt vad det innebär av känsla etc! Men som sagt, vore jag du skulle jag nog satsa på en 520. |
|
|
Du,köp en 520 det är det bästa för din smak just nu.Du hittar en för en så där 20-25000:- å då får du en bil som blir betydligt enklare att sälja den dan då du vill byta upp dig.Vem vill ha en E34:a me en fyra i?? inte jag i allafall. BMW e lag |
|
pob |
hellre fyra än minsta sexan... tycker jag iaf... |
|
Kan ju då verkligen inte tycka att en 520 88-89 är en lättsåld bil. En 518 är oftare i bättre skick pga att en del ungdomar inte vill köpa den för att det just är en fyra. Och det tycker jag är bra. En 520 går inte nämnvärt mycke bättre än 518. Med rätt förare i en 518 så går dom jämnt med en 520 (och självklart inte en alltför vass en i 520n ;) ). Visst är det tråkigt med ventilknack men man köper ju inte en bil som låter som en skördetröska, vore mycke dumt. M20 motorerna är väl inte direkt kända för att låta som en symaskin i ventilspelet heller. Men fördelen dom har är att man kan ställa in ventilerna själv och det är tyst i 400 mil å sen börjar de om igen. B M W - Do I need to say more! Länk |
|
Sonybmw_87 |
518i med m40 motorerna är jämnbördiga med 520 (e34) från 88-89 |
|
Jag ser inte poängen med att köpa en så stor bil med så liten motor. Motorn får jobba hårt hela tiden och man har ingen omkörningsprestanda (säkerhetsmarginal vid omkörning). Jag tycker 525. är det minsta man kan ha i en 5 serie. Även min 540i har jag fått ner till 0.86 då jag pendlat på 70 och 90 vägar. Blandad lugn körning motorväg/stadskörning ligger den på 1.08 vilket jag tycker är mycket bra för en 4.4L V8. Den behöver inte jobba nämnvärt vid lugn körning och prestandan påverkas inte nämnvärt av last eller passagerare. Med detta menar jag inte att alla ska köra 540i men att man bör anpassa motorn efter bilen. 320/325 eller 525 är minsta motoralternativen jag skulle välja. 4-cyl motorer är känns inte som BMW. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
De e så sant som de e sagt. Självklart hade jag åxå haft en 540i om ekonomin fanns för att köpa och äga en sådan. Nu fanns inte den möjligheten då jag köpte min bil så därför kör jag en 1,8a.. men som killen säger, kring 20 000kr å då får du inte en vettig 525a. Möjligtvis ett lik som kommer att kosta honom säkerligen en hel del pengar. Då är det bättre å köpa den mindre motorn för en billigare peng för att kunna om säg, ett par år, köpa sej en bättre bil. B M W - Do I need to say more! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.