AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.333

obevakade cykelövergångsställen!?

Sida 2 av 2
sword : Erik G har länken i sitt inlägg - mycket bra beskrivning hur man skall bete sig. På VV:s sida finns massor av bra information.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Jo, tack. Det är en bra länk och jag har läst. Problemet är följande:
Cyklister har väjningsplikt men det handlar (precis som det sår i länken) om "ömsesidiga skyldigheter".
Jag beundrar Kilroy för hans mod. Kommer cyklisten utan att ens titta åt mitt håll, bestämd att cykla över huvudleden, ja, då kan jag inte annat än stanna eller sänka farten och låta de passera.

Någon gång tutade jag för att locka cyklistens uppmärksamhet. Men då passerade han över cykelöverfarten , vände sig mot mig och pekade med pekfingret mot sitt huvud och mot cykelöverfarten. Alltså att jag var galen som inte "förstår" att han ska passera först. Han trodde förstås att cykelöverfart betyder företräde. Men i praktiken så MÅSTE jag enligt både lag och hyfs visa hänsyn mot "de mindre skyddade" men ack så korkade cyklisterna. (visa av de är faktiskt väldigt korkade). Eller?
Mvh
Sword
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Bara för tydlighetens skull: Jag menar självklart att jag såg cyklisten redan på cykelbanan, när han var på väg att cykla över, INNAN han befann sig på vägen. Jag körde rakt fram, på huvudled. Han ville alltså inte ens "läsa av" trafiken på vägen.
Mvh
sword
sword: kolla Erik G's länk, jag tycker att den ger "kristallklart" besked...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Sorry...upptäckte lite sent att Bones hade svarat dig...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Men faktum är ju, som du själv skriver, att cyklisten har väjningsplikt, och du som bilist har "bara" vissa skyldigheter (ta hänsyn osv). Men det är klart, om man ser att cyklisten inte ens kastar en blick åt ens håll, då kör man ju inte över honom/henne för det...

Många cyklister är tyvärr glatt omedvetna om att de har väjningsplikt, speciellt retar det mig när de susar över på övergångsställen mitt framför nosen på mig...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Att reglerna är tydliga innebär inte att alla förstår dom. Speciellt cyklister verkar vara okunniga eller så ignorerar dom helt enkelt gällande regler. Jag brukar alltid försöka tänka åt cyklisten, d.v.s stanna vid obevakat övergångställe när dom kommer i full kareta utan tanke på att kliva av och leda cykeln.
Det har funkat bra hittils, och att tuta på cyklisten och ge honom en riktig utskällninge försenar mig bara till jobbet/dit jag ska... :-)

___
ErikNilsson
En fråga bara, ni nämner obevakade övergångsställen där de inte har företräde. Är detta samma sak som övergångställe kombinerat med cykelöverfart? Här nere i Skåne så är nästan alla kombinerade så det kan vara bra att veta om det gäller samma här? Att cyklisten måste lämna företräde trots att det finns en cykelöverfart bredvid övergångstället?
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Fast att tuta på cyklister som inte kan trafikreglerna kan ju faktiskt vara att rädda livet på personen ifråga. Nästa gång han/hon cyklar över en väg på cykelöverfart (eller ännu värre övergångsställe) kanske cyklisten inte har lika stor tur att råka ut för en uppmärksam bilist.

Själv tutade jag faktiskt inte i förra veckan när jag var tvungen att tvärnita för en grabb som cyklade över på ett övergångställe framför mig utan att ha en aning om vad som fanns på vägen, men jag ångrade det efteråt.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Var lite oklar med det där om tutandet. Naturligtvis kan det vara bra att påkalla uppmärksamhet när så behövs. Det var snarare utskällningen efteråt jag sytade på i inlägget.

___
ErikNilsson: Detta gäller!

"3 kap. 61 §
Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."

___
ErikNilsson
Bone: Tack för svaret. Men vad betyder det egentligen då? Att jag måste stanna och lämna cyklisten företräde? Är det verkligen så att i alla nämnda exempel ovan så gäller det bara övergångställe och inte ett kombinerat sådant? Det kan ju inte bara vara i Skåne som det ser ut så?
Det innebär att du inte behöver stanna, men orsakar du en olycka så kommer ni båda att bedömmas skyldig. Då du inte iaktagit tillräcklig aktsamhet.....Vet av egen erfarenhet :(

Den enklaste beskrivningen av regeln jag fått av trafikskolelärare är att om du ska korsa en cykelbana(paraleltgående) så har du väjningsplikt...

Korsar cykelbanan(tvärgående) vägen har den väjningsplikt....
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Som ni märker så är det faktiskt inte så kristallklart ändå. Jo, för mig kanske (skojar bara).
Dilemmat med cyklister är fler men här två exempel:

- Många har inte körkort, varav väldigt många är barn och ungdom. Det delas tyvärr inte några regelbroschyrer heller hos cykelhandlare. Kanske vore det något?

- Cyklister är "mindre skyddade" fordonsförare. Märk väl att cykel räknas som fordon. Cyklister omfattas faktiskt av "väjnings"plikt!
Hur som helst innebär detta att jag i princip aldrig kan åberopa "förkörsrätt" och skada en cyklist.

Och det innebär i sin tur att bilistens "företräde" vid cykelöverfart inte är ett öre värt i praktiken.

Det vore intressant att veta hur många cykelolyckor som inträffar just på cykelöverfart.

:-) sword
Erik : det betyder att cyklisten har väjningsplikt! Däremot måste du släppa över en cyklist om denne redan befinner sig på eller precis börjat köra ut på vägen.

Sword : Du har så rätt i att cyklister i många fall inte vet om sina skyldigheter i trafiken. Det spelar ingen roll hur "kristallklar" lagen är om den ignoreras av okunskap eller med vilja.

___
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
sword har alldeles rätt... spelar ingen roll om det är cyklistens fel. Om man blir påcyklad och skador uppstår på bil/cykel/cyklist tas det ut på bilens trafikförsäkring då cyklister räknas just som oskyddade. Det innbär bonusförlust och högre premier för bilisten. På så vis är det i praktiken cyklisten som har rätt då det oavsett regler är bilisten som "straffas".

Inte logiskt men...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Glöm inte att det är oerhört vanligt att bilister själva inte kan respektera högerregeln gentemot cyklister i en vanlig fyrvägskorsning utan någon cykelbana, utan alltför ofta bara blåser på med risk för liv och lem för cyklisten.
Ni kan ju gissa vem som stannar först...
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Magnus M: Kan man säga så här: Cyklisten har väjningsplikt men bilisten har i praktiken INTE företräde?

Jögge38: Du har så rätt. Jag har själv som cyklist råkat ut för det du skriver.

Mvh
sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.