AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.332

obevakade cykelövergångsställen!?

Sida 1 av 2
hej!
vem har stopp-plikt för vem där? bilisten eller cyklisten?

/Cronor
Det varierar, normalt sett har cyklisten väjningsplikt om denne inte leder cykeln men när cykelvägen går parallellt med bilvägen har bilisten väjningsplikt om denne svänger av och därmed korsar cykelvägen/övergångstället. Detta gäller även vid utfart från cirkulationsplats.
cronor:

Om persone leder över cyckeln är motoräagaren skyldig att lämna företräde.

ok, men om cykelvägen korsar bilvägen och cyklisten sitter kvar på sadeln så ska han stanna då?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Cyklisten ska alltid lämna företräde, oavsett om denna går, cyklar eller kryper på knäna med cykeln i ett snöre efter sig.
Fotgängare har endast företräde på övergångsställen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Går cyklisten skall man lämna honom företräde, han räknas då som fotgängare eller hur..... Jesperado

mvh Tommy

NoFear
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, men fotgängare har inte företräde på en cykelöverfart som frågan gällde, endast på övergångsställe.

Jeppe

Frågan gällde "cykelövergångsställe", vilket torde betyda kombinerat övergångsställe/cykelöverfart

ardbeg
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tolkade det som en cykelöverfart.
Är det en kombination av övergångsställe och cykelöverfart har en fotgängare företräde på övergångsstället, men inte på cykelöverfarten. Detta gäller naturligtvis även en fotgängare som ler en cykel...

Jeppe

skall tolkas som cykelöverfart! dålig beskrivning av mig där!

men fick ju svar på min fråga! tack!
anledningen till att ja fråga var att en man blev helt galen på mig då ja inte stanna för honom när han kom cyklandes. börja sprattla me armarna å skrika barnförbjudna ord!
fick inga märken på bilen dock, men gissa om ja blev förvånad! Men inte nog me det, gubben cyklar ikapp mig vid ett rödljus å sparkade på bilen!! för att sedan lägga på ett kol och försvinna in i gamla stans gränder...
trodde först att ja gjort en blunder, men det fick ja ju reda på nu att ja inte gjort!

/Cronor
cronor:

I märken på bilen efter att gubben sparkade på bilen????

Med tanke på att det händ ei stockholm så är jag inte alls förvånad......
Cyklister TROR ofta att de har företräde överallt, och kan cykla precis hur de vill. Detta stör jag mig något fruktansvärt på, och är alltid noga med att signalera till cyklister som begår misstag i trafiken, för att de ska inse att de gjort ett misstag och förhoppningsvis inte göra om det nästa gång.

Däremot är jag lika noga med att släppa över fotgängare vid övergångsställen.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
jo fotgängar försöker man ju alltid släppa över!

starre: var bara en lätt duns, å gubben hade gummistövlar! får tacka gud för att han inte hade ståldojjor!
Måste bara berätta en liten kul anekdot om en cyklist i Oslo.
Jag var ute med ekonomichefen på företaget jag jobbade för när vi såg en händelse lik den just nämnda. Även där började cyklisten gorma och skrika och vifta med armarna i alla riktningar. Chefen sa till mig att köra upp jämsides med denne cyklist varpå han gav honom en utskällning som hette duga och påpekade att han f-n anamma antingen skulle lära sig trafikreglerna eller hålla käften! Killen på cykeln blev ganska blek, inte underligt då ekonomichefen är en bastant man på runt 130-140 kg och modiga 190cm över havet... :-)

Mvh Elvis
cronor:
Du får väl börja sparka tillbaka...=P

Ny bild 16april-
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Länk

Min: Länk

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Är det inte så att "lagen" är tämligen diffus och svårtolkad när det gäller cyklister och cykelöverfart?
Med det är det inte sagt att cyklister kan trafiklagarna...
Jag retar mig på arroganta cyklister som med självbelåtenhet och flin på läpparna, utan att ens vända sig mot dig som bilist, cyklar över och förväntar sig att du panikbromsar. Att du kör på huvudled med skylt och allt, ja...det spelar inte någon roll alls...
undrar sword och lättar på hjärtat
:-(
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Erik G: Bra länk, den förklarar det bra!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tycker att de flesta trafiklregler är kristallklara och lättolkade, däremot kan många cylikster vara diffusa och svårtolkade i sitt beteende. :-)
Tar man dock med "att tänka åt cyklisten" i beräkningen så brukar det gå bra.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
kilroy
Förhållandet mellan cyklister och bilister kännetecknas ofta av att cyklisterna "tror" att dom alltid har företräde. Genomfartsgator i större städer är ofta huvudleder, ofta har dessa gator speciella "cykelöverfarter". Tyvärr tror många cyklister att dom har företräde på dessa vilket inte är fallet. Enligt min uppfattning inträffar många incidenter mellan cyklister och bilister just vid dessa "cykelöverfarter".
I princip stannar jag aldrig och släpper fram cyklister som cyklar på övergångsställen avsedda för fotgängare. Självklart kör jag aldrig på någon med vilje, personskador får aldrig vara priset för ett lagbrott. Jag har en gång blivit påkörd av en cyklist på ett övergångsställe och det kostade den cyklisten nästan 6.000 i omlackering av höger hjulhus på min 540.
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
>Bones: Är du bussig och berättar om de kristallklara reglerna? Hänvisa gärna till lagtext eller dyl.
Mvh
sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.