AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
742

Vad tänka på vid köp av 330i?

Har just varit och tittat på en 330i. Helt kalas! Enda nackdelen är att den har gått 15.000 mil. Vad bör jag tänka på? Vad ska jag kolla? Enda saken jag kunde anmärka på var ett, då och då, knackande ljud ifrån bakluckan/hatthyllan. Han sa att spindelleden inte var bytt, elle rhan trodde inte det i alla fall. Det är en -01. Det är långa mil, då han pendlat lång väg till jobbet och mycket till norge. Kom med tips! Måste höra av mig i veckan!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tänk, eller kolla så att den har varit välservad tidiagre, kolla också de vanliga slitage sakerna, bromsar, kopplingen och så vidare. 15 000 mil, då måste väl vissa saker vara bytt? Kolla dokumentationen, det är viktigt, jag köpte själv min 325:a med 18700 mil på mätaren, den har vart inne hos motormännen 3 ggr tidigare, har en hel pärm med dokumentation på verkstadsbesök, summan som den har eparerats för överstiger, eller det som jag har dokumntation på överstiger 35 000 kr. Självfallet fanns service bok, vilken var rätt så bra stämplad. Tänk på sånt, då den har rullat 15 000, men det är ingen fara alls med milen, bedöm bilen efter skick och dokumentationen.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Du kanske iaf kolla när den berömda länkarmarna fram var bytt senast,MYCKET vanligt fel på E46..Säkert bytt en gång förut iaf,kan vara dags igen..Kostar en del om dem är slut..

Har dock ingen idé vad som orsakar "knackandet" från hatthyllan??

Sedan så börjar den ha gått en del så det vanliga med vattenpump/termostat/stötdämpare,fjädrar/avgass/HC o CO-halt koll.mm.mm...+sedvanlig begagnad koll med ägarförhållandena/bilen betald?/rätta mil/krockskador? osv.

Finns naturligtvis massor att rada upp om man ska vara "supersäker" på att bilen är schysst...Men jag tar för givet att du är en van bilköpare och har koll på ev. fällor man kan råka ut för :)

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har bilen elrollo bak. Det har jag på min 330 och den ger i från sig ett knackande ljud iland, olika beroende på om den är uppfälld eller ej.
MD: Den har gått som företagsbil. Samma ägare och hela tiden servad hos den lokala BMW-återförsäljaren. Brosmar är nyss bytta, nya däck. Det verkar inga som helst fel på service-delen.

Janne T: De som du säger ska vara ok. Är dessvärre "förstabil" så erfarenhet av bilköp kan jag inte säga att jag har... =)

Nockenwelle: Det står inte med i listan över utrustning. Det ska den inte ha. Jag tyckte att det lät som en gnisslande/knackande list som kanske behövs smörjas.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!

Då fick du lite tips hur som helst :)

Kan väl rada upp lite till...Som t.ex däckslitaget?,går bilen jämt o fint?,finns visst en del E46:or som endera fått karossen sänkt med för hårda fjädrar eller dem med drag på(tungt lastade)fått bakaxelns infästningar i karossen att haverera.Gäller visst årsmodeller 98-mitten av februari 2000..Läste detta nu i AMS..BMW har förlängt garantin på detta fel till 100000mil eller 6år enligt AMS nr10-04.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan vara värt att kolla trots att ditt objekt nu ska vara en -01:a

Mvh Janne.
Janne T: Den gick rakt och fint. Drog inte åt något speciellt håll. Var även mjuk i fjädringen trots sportfjädrarna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tänkte kanske mest på motorgången när jag skrev "jämt o fint" :)...Men den motorn måste väl ändå vara en av dem mest åtråvärda av BMW's maskiner idag om man skall ha en trevlig "bruksbil"..Har vad jag vet inga speciellt kända STORA problem av maskinell karaktär,men man ska ha i åtanke att den bilen "hetsar" sin ägare att utnyttja effekten av o till ;),det gör att den ändå kan ha fått lite stryk,mest då ägarrelaterat..

Bra att den inte drog snett iaf..

Lycka till med det ev. bilköpet!

Mvh Janne.
M54TU är en motor i princip helt utan svagheter. (Änsålänge iaf)Termostat/termostathus problemet är endast relaterat till M52TU.
De man skall kolla noga är kopplingen, 300 nm är mycket vridmoment. De är samma förfarande som på tex e39 M5, koppling helt upp innan man går på gasen.
Milen ser jag som ett litet problem, maskinen är en klockren pärla med ett underbart bottenvrid. Jag provade några långmilare och de kändes tajta och fina samt gick rent och tyst utan missljud.
Det du kan kolla upp är att kondensor/kylfläkten är bytt på garantin. Detta var ett "general" fel och åtgärdades kostnadsfritt av Bmw.
Spindellederna i länkarmarna är en svaghet som inte åtgärdas kostnadsfritt vid de miltalet.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Janne T: Litet missförstånd där. =) Men motorn lät bra i alla fall! Inget att tillägga där! Tack för hjälpen!

Wendtan: Jag tackar för det! Ska tänkta lite på det där med milen. Det är ju som sagt det enda som står mig emot.
Saverman: Ska du sälja den inom 2-3 år och du kör 1500-2000 mil om året ska du veta att den kommer vara hemskt kall på begmarknaden pga milskräcken i vårat avlånga land.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Wendtan: Så sant! Och det var ju något sånt jag tänkte prova. Är bara ett litet plus med all utrustning. Komfortpaket, M sportpaket, H/K-ljud, telefon + hansdfree, Nappa-läder, mm.
Lokf
Kolla om det finns rost på motorhuven. Rätt så vanligt att det kommer underfrån vi strålkastarna. Visserlign byter Bmw huven på garantin.
Lokf: Huven är bytt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.