|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Håller på och försöker sälja min nuvarande bil. Efter att ha satt ut en annons så ringer en kille på bilen. Han har ganska långt att åka, så han bestämde sig för att skicka en bekant som bor närmare för att kolla och provköra bilen. Efter det ringer han och säger utan att själv sett bilen att han ska ha bilen. Nu vill han backa ur verkar det som. Jag uttryckte klart och tydligt att jag inte ville hålla bilen om han inte "helt säkert" skulle ha den, då jag lagt ut annonsen bara 2 dagar tidigare. Men han skulle ha den. Är inte en muntlig överenskommelse bindande? Fan va mycket less jag blir på sånt här... | |
| Han har rätt och ändra sig, han kanske har hittat en annan bil. Jag själv har också nästan gjort klart med bilar som jag i sista stund ändrat mig. Köparen har ju alltid rätt och ändra sig så länge inga kontrakt är skrivna då kan man göra som man "vill". | |
|
Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt! Däremot är det svårt att bevisa vad ni sagt (om du inte har spelat in samtalet)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Grodan: Jag tror du har fel... Johan B: Hade också för mig att det är bindande men att det är mycket svårt att bevisa. |
|
|
jaken, tyvärr är du nog vare sig den första eller sista som drabbas av oseriösa köpare. Konsekvenserna av olika dåliga beteenden som köpare är annonser som "endast seriösa hör av sig", "bilförmedlare undanbedes", "prutare undanbedes" etc etc. Som vanligt skapar vi alla vår verklighet. /Simon |
|
|
Bilen såldes som planerat, så nu är allt frid och fröjd! Kanske blir det en BMW nu! |
|
|
Gratulerar! :) Annars ett tips: handpenning. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Okej, då var vi där igen.... Dags att sälja MCn nu i veckan, och vad händer, jo allt är klart och vi skulle träffas på banken imorgon men nu säger killen att han fått avslag på sitt lån... Kanske bäst att kolla såndant i förväg kan man väl tycka... Vad håller folk på med? Och gud så less jag är på sånt här nu. Behövde bara skriva av mig lite. |
|
|
lever inte som jag lär, men, några tips till nästa gång: 1. Handpenning!. Om han har långt att åka och "vet" att han skall köpa: håll bilen mot en eller några tusingar som får bli annonseringspengar om han backar ur.. 2. Reservera inte bilen, utan lova bara att ringa OM någon annan seriös spekulant kommer före. Har själv haft norrländsk spekulant som ville reservera så han kunde ordna ledigt och fixa transport osv. Hävdade bestämt att jag sålde till första person som kom och tittade och bestämde sig. Reserverade (höll) dock bilen åt honom samma dag som han åkte. |
|
| Jag lever efter devisen "affären är inte klar innan pengarna är på bordet", eller snarare i fickan. ;) | |
|
Ja, det där med handpenning verkar vara nödvädigt för att slippa sånt här... PowerMac, håller numera med dig till 100%... |
|
|
Jag "sålde" min saab i söndags, tog 3000 i handpenning. Han har 2 veckor på sig att fixa hela summan, annars så behåller jag pengarna och bilen. Sen så är den tillsalu igen! Lite OT: Jag jobbar som säljare, och ungefär 1/10 blir affär, mkt snack är det, när pengarna ska upp börjar det mesta bli jobbigt |
|
|
Jag sålde min 330cim cab -01 i lördags och sålde även pappas jobbarkompis 523im -00 i söndags, så visst finns det seriösa köpare... Beror mycket på en själv om man ska göra en smidig bilaffär, hur man lägger upp taktiken osv. Går inte bara o gnälla på hur veliga alla är, man får själv ställa krav, även om man är säljare av bilen... Jobbar som säljare och man lär sig snabbt hur folk tänker, efter några års erfarenhet lär man sig hur folk fungerar och man vet därför hur man skall kunna komma överens på ett smidigt sätt. **330-cabben såld 13 Maj 2006*** |
|
|
Jag bor i "Nårrland" och köpte min M-Coupé i Skåne häromveckan. Jag fick syn på annonsen i februari och förklarade för säljaren att jag inte hade möjlighet att köpa bilen innan april månads utgång av praktiska skäl. Säljaren var hygglig och höll på den för mig och bilen motsvarade förväntningarna. Så det kan funka på det sättet ibland när säljaren inte har bråttom att sälja. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Skönt att höra att det finns vettiga människor också. Kan dock informera att de flesta mailen jag fått under veckan som gått innehåller endast en mening -->"vad är sista priset?" alternativt "du får bla bla bla för den, snabb affär"... | |
|
Detta: Länk från konsumentverkets hemsida är ypperligt vid privata bilaffärer Kan till och med "för ifyllas" på datorn innan utskrift och innehåller en klausul OM köparen backar av Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag "håller" aldrig nånting jag säljer, först till kvarn är det som gäller, och en handpenning som förverkas om köparen kliver av. Har aldrig haft några problem, så länge ovanstående enkla regler har följts. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Efter att ha sålt ett 20 tal bilar privat så har jag slutat förvåna mig. Bland det lustigaste jag var med om var när jag och en annan kille stämde träff i mitt emellan våra orter för att diskutera ett byte, hans bil mot min bil. Han fick bestämma tid och plats och allt var frid och fröjd. Åkte dit och killen dök inte upp. Ringde honom då jag trodde vi missförstått varandra. Han svarar då för att sedan lägga på. Provar igen o han svarar inte. Provar med polarens mobil och han svarar och lägger på. Det vara bara att åka hem igen. Man kan ju fråga sig VARFÖR ?? Han kunde ha hitta på vad som helst, hans morsa har blivit sjuk, bilen har blivit stulen eller kanske sanningen, att han inte var intresserad av att byta med mig. Vad som helst hade jag accepterat utan problem. Nu blev man ju istället tokförbannad och funderade på att beställa 15 pizzor till den adress mobilnr gick till. /Ronin |
|
|
Angående att en muntlig överrenskommelse är bindande så fungerar det ju inte så när man ska köpa bostadsrätt eller hus. Det går ju (tyvärr) att buda friskt och sedan backa ur utan anledning. Gäller inte samma sak för bilaffärer? //Stenback |
|
|
Den enda affär som muntligt bud inte är bindande är när du köper en fastighet. Där är det kontraktet som gäller. I övrigt är muntlig överenskommelse bindande. Dock svårt att bevisa vad som är sagt. /Mats |
|
|
Mats: Ok, tackar för infon. Fast det kan inte bara gälla fastigheter för när man köper en bostadsrätt köper man ju ingen fastighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.