AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
771

Ska jag byta min 330 mot en 530?

Hej jag har en 330i 01 som har gått 9600 mil och har sett en 530 sedan 02 som har gått 5600 mil jag kan inte avgöra om jag ska byta min 330 eller inte. bilfirman vill ha runt 30000 skilnad.
Vissa säger att 530 tappar värden mer än 330 jag blir tacksam om nån av er kan hjälpa mig om med jämförelsen 330 och 530 samt lite RÅD!
tack !!
jag ska träffa bilhandlaren imorgon så om ågon kan hjälpa mig angående frågan blir jag tacksam.
Om man tittar på tidigare versioner av 3- och 5-serien så har ju 5-serien sjunkit snabbare i pris. Jag tycker dock att inbytespriset på 30000 inte verkar särskilt högt med tanke på att du får en ett år nyare bil som har rullat färre mil. Har du kollat så 530:n är OK i övrigt (rätt antal mil osv.)?

Vad säger ni andra?

mvh
Johan
Låter som en vettigt deal, dock med reservation för skillnader i utrustning. Dock är det som dú säger att e39 kommer att rasa fortare än e46.

/Simon
Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Avtagbar dragkrok, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, En ägare, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Larm, LM-fälgar, Mobiltelefon inbyggd, Multifunktionsratt, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Sportstolar, Stolvärme fram, Svensksåld, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, M-sportfjädring, M-ratt, Dubbelglas, TRÅDLÖS TELEFON, ELROLLO I BAKFÖNSTER, SOLSKYDD BAKDÖRRAR, TRÄPANEL, NYBYTT VINDRUTA MM

li
1.959
liste
535i -89
Bilarna står i ungefär samma pris, så jag tycker inte att du ska ge så mycket som 30.000 kontant, förutsatt att 530:n inte är absolut fullutrustad och i nyskick. 20.000 anser jag kan vara rimligt.

E39 tappar mer i värde än E46 närmaste tiden, det är helt klart. Den kommer att tappa ytterligare när E61 har börjat komma ut på marknaden och folk säljer av både E39 och E60 för att handla ny Touring. E46 kommer att tappa ordentligt först när nya 3-serien lanseras.

Dock tror jag spontant att sena E39:or med mycket utrustning kommer att stå sig bättre totalt sett de närmaste tre åren.

Jag anser också att E39 är överlägsen E46 i det mesta, även om jag vet att många inte håller med mig.

Lycka till!
Det låter kanske roligt men jag köpte min 330 förre veckan hos samma bilfirma för 200000:- de säljer 530 för 230000 just nu(extrapris) hoppas man kan komma överens så att jag inte förlorar mycket på inbytes affären om det blir sånt! hur mycket kan han försöka dra av för en vecka??
e39 530 tappar värde på ett helt annat sätt än e46 330 som fortfarande är väldigt het på beg marknaden.
Detta till stor del för att e39 blivit ersatt av en ny 5:a.

Ja skulle tro att marknadsvärdet för din 330 är snarlikt det som 530n står i. Kanske att 330n står 10-15 k under pga milen.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.