AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
471

bizzart småfel

Haettman
min tempmätare fungerar bara på tändningen, inte när motorn går, men ibland om man slår av och sen direkt på den i farten. Klockan likaså.

Intressant fel som jag vill ha åtgärdsförslag på. Enl BMW ska jag byta kretskort till inst panelen 1200:- inte så sugen och bekosta en gammal 318i -84 med det.

Beige är också en färg.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Klockan är ju lite speciell, den ska ju ha spänning hela tiden, så att den inte stannar när bilen är parkerad och på många bilar är det samma sak för tempmätare och/eller tankmätare av någon anledning.

Jag antar att klockan går när bilen är avstängd, men gör tempmätaren det?

Eftersom det påverkar både tempmätaren och klockan, får man ju söka något som är gemensamt för dem. En tempmätare jordar oftast via givaren i motorblocket, medan klockan säkerligen är jordad i chassit via någon jordpunkt. Kvar är då spänningsmatningen och där kan jag inte föreställa mig att klockan är kopplad via tändningslåset och om de ska ha något gemensamt så är inte heller tempmätaren det. Det som då kvarstår är att OM tempmätare och klocka har en gemensam spänningsmatning som hels tiden har spänning och det enda som kan vara fel då är att det är dålig kontakt någonstans så att när du slår på allt annat så blir spänningsfallet där för stort så att den ström som flyter inte orkar driva dem.

Kolla upp var tempmätaren och klockan hämtar sin ström...
Haettman
tack, ska titta på det. När bilen är avstängd ska allt stanna utom klockan och det gör det (klockan också)
Det bizarra är ju att allting funkar på tändningsläge men inte när bilen går. (klockan dör då även när bilen är parkerad.) tempmätaren hoppar igång när man startar bilen rullande, så även klockan. men de får antagligen mer ström då. Har tummen mitt i handen då det gäller el men ska göra ett försök.

belysningen till varningsblinerkersknappen och bakrutedefrostern lyser svagare då bilen går och ännu svagare då bakrutedefrostern är inkopplad. Antar att det också har med saken att göra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.