|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig nya fälgar i höstas för att ha till i år. har dock haft bilen på omlack så första tvätten kom tidigare nu i veckan. Jag körde som vanligt med Turtlewax Wheelclean, till min förvåning vart fälgen ganska matt och flammig. Det visade sig at det stog på flaskan att det INTE skulle användas på krom :( vad gör jag nu för att få upp glansen och lystern igen? Det är sk dark crome. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe | |
D-diddy |
krom putsas bäst med Autosol :D David "The unattainable is invariably attractive" |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nej !! Autosol är totalförbjudet bland de kromtyngda dollargrinen :)) Det förstör och repar krom är deras filosofi. En vanligt cleener för billack och wax används av de seriösa kromputsnissarna av jänkebilsentusiaster vad jag förstått. Men hjälper inte detta på dina fälgar så prova ett medel som heter "Starcleener" som man har på en fuktig svamp, luktar ungefär som autosol, men "repar" inte på samma sätt. Starcleener brukar finns på välsorterade stormarknader , bland putsmedel för koppar och silver. åtminstone för några år sedan, brukar försvinna och dyka upp med nytt namn dessa produkter. Se autosol som sista utvägen. ///MVH Hasso Länk |
|
Då får jag testa det. tackar. Men kommer den fina glansen tillbaka nu eller har jag sabbat cromen? Läste någonstans om baser och alkaliska ämen eller liknande på olika fälgar. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
|
hasso: jag har en gång i tiden varit resande säljare/demonstratör för bland annat starcleaner och har fortf några tuber liggande :) Tackar för tipset :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Köpte denna produkt i Travemünde 1980 hette då System Podulplege eller nått ditåt ( åkte kromat dollargrin då) Köpte ett par tuber av en "gatuförsäljare" tuberna tog slut efter ca 5 år, sedan tog det väl 10 år innan Starclener dök upp på den svenska marknaden och det är "samma" produkt som jag köpte i 1980 är jag säker på efter prov. Både lukt och resultat är liknande, någon sålde även detta medel under ett annat namn på Stockholms bilsalong. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.