|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jackinthebox: Intressant, är nämligen på jakt efter en sådan uppsättning också. Hör gärna av dig var du får fram så jag inte köper fel. Förresten, köpte du dina begagnade? Har haft lite problem att hitta nämligen! Har dock lite trassel utöver det, har nämligen 17"M org som sitter på samt en uppsättning 19" jag måste bli av med. Nån intresserad :-) |
|
|
Mr.C: jag hittade dem på Blocket, dyker upp några M5 orig. då och då men mest kopior så man får hålla sig framme. Denna annonsen ringde jag på för några veckor sedan och det är orginalfälgar med Michelin Pilot 245:or och 275:or Länk De M-kittade 17"-arna kör jag som vinterfälgar, synd att sälja dem tycker jag eftersom originalstuket försvinner då, men det är ju en smaksak. |
|
|
Om det inte framgick så lämnade jag i förra inlägget alltså en länk till en annons som finns nu på Blocket, det är alltså inte länken till annonsen som jag själv köpte på (vilket naturligtvis hade varit fullständigt ologiskt och imbecillt att göra, jag vet...) Så, Mr.C, ring snubben med annonsen o kolla om han har fälgarna kvar. |
|
|
Jackinthebox: Tack för svaret! Din hänvisning till blocket, är det inte lite skumma dimensioner på däcken!? 40-profil runt om?? 18"Original M5 med Michelin Pilot 245/40-18 fram, 275/40-18 bak,70-80%kvar av mönster.PRIS:12.000kr Går det ihop tro? P.S Jag kör med 17" M5-fälg på vintern. |
|
|
Jo, lite grann åt fel håll är det, men fortfarande inom marginalen. Gå in på denna lysande lilla web-applikation: Länk och knappa in 225-55/16 (som är std på E39) som grundvärde, så ser du att 245-40 blir perfekt men 275-40 är lite i överkant. 275-35 är väl det som brukar sitta på M5-fälgarna bak. För att undvika missförstånd om dina 17-tummare: du kör med 17" M5-kopia på vintern och det är 17-tums styling 66 (org på M-pkt) som du skall sälja, eller? |
|
|
Originalmåtten är att föredra tror jag, ser säkert bättre ut också. Dyker säkert upp mer annonser framöver. Tack ändå. Gällande mina 17" :-) du har rätt det du skriver i föregående inlägg. 17" M5 kopior nu på vintern 17" M-Pkt Org på s-däck 19" Typ Styling Split 42 |
|
|
Citat:Olika däck skiljer sig massor i bredd trots samma "märkning". Var inne hos en stor däcksfirma med stort lager och kikade runt. Man kunde hitta 245 or som var samma bredd som 265 av ett annat fabrikat. JanF: Bredden på ett däck är mätt i millimeter på slitbanan sedan har olika däck olika design men bredden på slitage ytan är aldrig samma på två olika dimensioner , det kan dock se ut som det när däcken ligger löst utan fälg.Slitage banan på 265 ska vara bredare än 245 monterat på fälg annars är det ngt skumt med däcket. LO528=det sitter 265 original monterat på min därför så har jag det istället för 255. |
|
|
Hewi: tillverkarna har en marginal på +/-5% (om jag minns rätt) på däcksbredden, och det kan skilja rejält på ett monterat däcks slitagebredd jämfört med ett annat märke i samma dimensioner. Pirelli och falken tex är väldigt smala. Goodyear, dunlop tex är bredare. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Får hålla med tarzan235. När jag fick hem M5-fälgarna tog jag av ena bakdäcket, som nu på vintern är 17" styling 66 med 255-40/17 Hankook WR friktionsdäck, för jämförelse och det var svårt att se nån skillnad i bredd jämfört med M5 orig. 275-35/18 Falken FK451. Så det stämmer att det skiljer beroende på fabrikat. | |
|
Om någon stöter på några fina beg. M5 Orig E39 får ni gärna höra av er. Förresten har sett att det finns 2 nyanser av fälgarna, en lite ljusare och en mörkare. Är de ljusa kopior? |
|
| Ja, de ljusa är kopior. | |
|
Jackinthebox; Har du ET20 så är det inga problem, ET´t ska stå i fälgen. Sen är det också så här att jag hade en 530iAT-93 förut med 10" 17" 255:or ET13, vrålsänkt. När bilen stod plant så skiljde det sig från sida till sida, säkert 3-4mm (fick in lillfingret mellan skärmkant och däck på ena sidan men andra var det tajt). Bilen var sned, samma sak med min farsas Volvo. Men det märks ju inte med orginalbredd, då är ju 4mm inget på flera cm. Men när man ligger på det berömda håret, då märks det. Så på min tog bara ena sidan i vid gupp. |
|
|
Kenta-76: Jag har också skillnad från sida till sida, ungefär 4-5 mm, fast "bara" standardsänkt till M-sportchassie II så det är lugnt. Har kollat historik med Bilcentralen som sålde den ny till förre (och enda) ägaren, har också snackat med förre ägaren själv. Inget värre än att han körde in i häcken på en lätt lastbil och fick plåtskador, så ingen kan svara på varför den skiljer i höjd. Har haft inne den på BMW-group i Danderyd också som bytte fjädrar fram och de kunde inte hitta någon anledning till höjdskillnaden. Skumt, men inte mycket att göra antar jag? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.