|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ett litet problem. Mina 265x35x18 tar ibland i skärmkanterna. T.ex när man kör över vissa lite kraftigare håligheter i vägbanan. Det skrapar inte hårt, eller mycket. Men tillräckligt för att jag posta. Fälgen är 10" bred bak och däcket är 265x35x18. Inpressningen är 13. Är det där felet ligger? M5:an har ju 275 bak och det borde vara samma hjulhus. Har sett en hel del E39 med denna fälgbredd och inte hört någon som klagar. Lite kött på benen önskas. Skrapar era E39:or? Med vilken profil? Är det nåt fel på min bil/fälgar? Så ser bilen ut iaf: Länk (Sen bilden togs så har jag köpt BMW navkåpor, så det ser lite bättre ut...) Schnelle fart, Härliche fart. | |
|
Antagligen ET som är problemet. Kommer inte ihåg exakt, men ET ska vara 20-25 nånting. Jag har inga problem alls med min. 9,5" 275/35-18 8,5" 245/40-18 /Lazze Länk |
|
|
M5 har en annan innerskärm! Har sett någon sida där man eftermonterade denna skärm på en vanlig, så det ska gå. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw: Du läste inte mitt inlägg ovan eller? /Lazze Länk |
|
|
Jag har likadan fälgar som du! Med nya bakdäck och då sa gummi gubben att 255-35-18 är max på din bil. Men jag är rätt nyfiken på varför att många har 265:or på sina normala E39:or. Jag har ställt fågor till flertalet E39 ägare med de däcken med av någon anledning så vägrar de svara på frågan. |
|
|
Olika däck skiljer sig massor i bredd trots samma "märkning". Var inne hos en stor däcksfirma med stort lager och kikade runt. Man kunde hitta 245 or som var samma bredd som 265 av ett annat fabrikat. Till och med från samma tillverkare kunde man hitta lika stora skillnader mellan olika militärer. |
|
|
yrvaken.... mellan modeller menar jag. Vissa däck har dessuom trotoarkantskrapskydd som breddar ännu mer. |
|
|
Lazze: Tyvärr så förstod inte jag heller din terminologi.. ;-) Mvh Jögge |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M5an hur inga skärmkanter på sina innerskärmar bak stog en nysänkt M5a utanför garaget igår med 275/30/20" bak och det såg trångt ut, men tummen gick imellen pga avsaknad av skärmkant. P-zero verkar vara ett gynnsamt däck när det gäller rundningen också. Men däremot var det innerskärmsskrap i fram vilket kanske inte är så förnuftigt. ET på en E39 är 20. 275/35/18 bak och 245/40/18 fram ska funka på en vanlig E39, men det kan krävas rätt däcksrundningen. Mpkt håller ju 255-40/17 så 265/35/18 borde funka med rätt ET ///MVH Hasso Länk |
|
ET hit och ET dit.... För oss med lekmannakunskaper, berätta gärna vad det betyder *snälla* Mvh Jögge |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är måttet på "placeringen" på fälgens nav i förhållande till fälgens kanter , dvs en fälg kan bredda utåt eller inåt beroende på var navet befinner sig i förhållande till mitten på fälgens däckbana. ///MVH Hasso Länk |
|
På svenska blir det inpressning... =) LO528: Jag kan svara på din fråga varför jag har 265:or. De däcken satt på när jag köpte fälgarna för några dagar sen och däcken är helt nya så jag känner inte för att byta dem. =) Kan man göra nåt åt skärmkanten? Går det att böja upp den så att själva kanten inte kommer emot däcket? Som det ser ut nu så har däcket bara gått emot kanten och det finns inga riktiga skador, men är lite rädd med tanke på vägkvaliteten runt om i vårt vackra GBG. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Tack, då vet jag vad det menas med ET... Mvh Jögge |
|
Gaspedal :eller utpressning :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Det finns specialverktyg som man kan rulla in skärmkanterna med. Vissa däckfirmor eller stylingfirmor har den utrustningen. Man skruvar fast en arm med hjälp av fälgbultarna på navet, längst ut på armen sitter ett litet hjul som efter justering kan löpa efter skärmkanten. Efter man har värmt upp lacken så rullar man in skärmkanterna till önskat läge. Precis som Hasso säger så har M5 redan "inrullade" skärmkanter. Har låtit göra det på min bil för nåt år sen med mycket bra resultat. MVH Zimba |
|
|
Hasso: Hehe =) ZIMBA: Vad fick du betala? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
| Vad händer med galvaniseringen när man bockar om plåten vid rullning, spricer inte den då? | |
|
Jag köpte däck och fälgar av han så det ingick i priset. Vet ej vad enbart rullningen kostar, dessutom var det för nåt år sen. Han värmde upp lacken ganska mycket med en värmepistol för att lacken inte skulle spricka. Har kvar bilen fortfarande och det har då inte blivit några problem med skärmkanterna. MVH Zimba |
|
|
Låter som ett alternativ för mig. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Har 265/35x18 på 10" (Rondell) bak på min touring, ock det tar inte i skärmarna. Orsaken til att jag anvender 265 ock inte 255 er at få 255 däck har tilrekkligt lastindeks (93) som touringen minimum måste ha. Sedanen kan klara sig med (91) i lastideks. (Lastindeks (li) er et mål på hur många kg däcket kan belastas med (max belastning)) Har Falken däck nu, men kommer att välja Michelin nesta gång som kan levera PS2 med li 93. |
|
|
Gammal tråd, men drar igång den igen eftersom jag köpte beggade fälgar med däck häromdan. M5 E39 orig. 18" med 275-35 bak o 245-40 fram. Nån som vet om detta blir skrap-problem bak på en E39 525 med M-sport chassie II? Kan ju tillägga att jag inte hade valt 275:or själv om de inte redan satt på och var mer eller mindre nya... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.