AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.654

FJÄDERBENSTORN E28

523i_96
Hej!

Jag har rost vid sidan av mitt vänstra fjäderbenstorn på m535:an. Rosten finns mellan tornet och framskärmen.

Jag har slipat ner rosten en gång och jag blev förvånad att jag inte kom igenom plåten. Den måste vara väldigt tjock? Jag spacklade med pp100 och lackade sedan på med originalfärg. Efter detta såg det riktigt bra ut och jag var nöjd.

Men nu är problemet att spacklet har spruckit .

Har ni andra med e28 också rost runt era torn? Hur har ni i sådana fall löst detta?

Plåten runt mitt vänstra torn är i övrigt är frisk. Rostangreppet är kanske en handflata stort och millimeterdjupt.

Hur mycket rost får det vara innan det är RISK för att något allvarligt händer? Efter vad jag har förstått så är detta mycket vanligt på e28 och det måste väl finnas massor av e28:or som rullar omkring med detta problem? Men jag har aldrig hört att någon har fått ett fjäderben genom huven. Någon kanske rent av har en teori om varför det rostar så mycket just här. Bilen är ju nästintill rostfri i övrigt.

Vore trevligt om någon som åker med väldigt rostigt torn kunde intyga att det håller ändå så att jag kan känna mig lugn.

Mycket tacksam för tips och teorier!

Mvh: Magnus

Finns väl delvis dubbel plåt vid fjädertornet, vilket samlar på sig rost. Och om du vill att det skall hålla så är nog svetsning det enda att ta till.

Pg.a flex och vibrationer så tror nog inte jag att spackel håller så länge, bevisligen. :(

Men jag har ju inte rost där, (blev fixat förra året) ;)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Svetsning är det enda raka när det har börjat rosta där...Dem säger nog inget på besiktningen till en början men börjar det bli hål/mycket rost ut mot hjulhuset då blir det säkert anmärkning..Dubbelplåt som sagt,finns att köpa på välsorterade biltillbehörsfirmor(vet dock inte var,har bara sett en dylik färdig plåtbit någon gång minns inte var)..Inga större märkvärdigheter att göra plåtbiten själv naturligtvis men det blir ju lite lättare med färdig passbit :)

Risken för att fjäderbenet åker "upp igenom huven" är nog inte överhängande om du har rosten där jag tror du har den iaf(dvs inga hål och inte runt hela benet)...Men jag kan hålla med om att funderingar i dessa banor finns även hos mig.
Om du inte kan svetsa själv och är orolig så bör du nog låta ställena bli svetsade så slipper du fundera på det sen ;)

Det där att det börjar spricka tyder på ett "flex" eller mera rost uppenbarar sig, som förr eller senare bör åtgärdas mera seriöst(dvs medelst svetsning).

Lite flummigt skrivet kanske men jag har också detta problem med rost runt fjäderbenen som jag har haft på alla E28:or jag haft och inte behövt laga än på någon....Men det skall göras snarast på min 36000milare,om inte annat än för att den ju är en bil som ska vara stadig/vridstyv i karossen och kan nog vid körning flexa lite där,inte bra :)

Mvh Janne.
523i_96
Tack för svaren!

Jag har haft lite funderingar på att testa någon form av elastiskt spackel, då kanske man kan lösa det rent utseendemässigt.
Men det skulle ju kännas bra mycket bättre och byta ut plåten, men det är väl lite mer jobb och kostnad? Är det en STOR operation att göra detta?

Men jag kör nog iaf sommaren ut som det är.

Mvh: Magnus

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Inte speciellt stor operation om det nu ser ut som det brukar med rosten just på detta ställe...Lacken t.ex. är ju inte så noga just där ;)
Det gör man med sprejburk...brukar bli tillräckligt bra :)

Men det är klart,måste man leja för jobbet så kan det väl bli lite timtid iaf...En ½ dags timdebitering blir nog kostnaden i bästa fall misstänker jag, OM du låter någon v-stad fixa detta problem på båda sidorna.

Iofs så ser jag att du bara har rosten på vänstra halvan,men det blir nog en halv dags deb. iaf(minst).

Mvh Janne.
db
78
dbfreak
530i -88
Både jag och en kompis till mig har haft samma problem på e28. Det enda att göra är att byta ut skålarna, mina kostade bara ca 170kr/st nya. Att spackla dom gör bara nytta för uteséendet och sbp är hårda ang rostangrepp på dessa.
Tag loss fjäderbenet, kapa bort den gamla och svetsa dit en ny. Det är inte ett alltför svårt jobb
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

dbfreak>>"skålarna"?
Det var ju plåten runt fjäderbena i motorrummet Magnus menade..Du kanske menar samma sak,och jag fattar det hela lite fel möjligen?

SBP är inte speciellt hårda mot måttliga skador på det stället..
Hur som,så behöver man inte ta bort fjäderbena för detta jobb(i normala fall,med måttlig rost som det Magnus beskriver).

Mvh Janne.
db
78
dbfreak
530i -88
Ahhh mit fel, då är det en helt annan sak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.