|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur har du kollat tändningen?? Du måste se att fördelaren är rätt inkuggad på kamaxeln och att rotorn står på rätt ställe vid Ö.D! Vid en normal planing tar man kanske 2-3 tiondelar och då behövs ingen tjockare packning, så det är ingen fara! Ang. bensin: Har du bränsle fram till stiften, blir dom blöta om du försöker starta motor? ///Magnus |
|
|
När rotorn står mot 1:ans tändkabel, är verkligen 1:ans ventiler stängda då? Om du inte orkar kolla, skifta 1:ans med 4:ans tändkabel, samt 2:ans med 3:ans kabel och testa om den startar |
|
|
Calle-balle: När du skrev i början utav inlägget att du kollat om det kommer fram bränsle, hur gjorde du det?. Du drog väll bort spridarna och såg om det kom ut ifrån dom?, de behöver ju ett viss tryck för att öppna. |
|
|
Har använt en stroboskoplampa för att kontrollera tändningen. Kopplade den till tändkabel 1 och riktade den mot markeringarna bakom den nedre remskivan och då stämmde det. Antar att allt stämmer då. Har även kollat så att kolven 1 verkligen är i topp vid öd. Ettans ventiler är stängda vid öd och då står även rotorn mot ettans kabel. Det går inte att skifta ettans och fyrasn kabel ettans kabel är för kort. Har inte kollat att det kommer bensin från spridarna bara konstaterat att tändstiften blir blöta. Såg även att ettans tändstift var mycket torrare än dom andra. |
|
| Jag skulle nog tagit bort spridarna för att se om det kommer en fin stråle ifrån dom, gör dom inte det och bara dropa eller dylikt kan det ju kanska isåfall vara bränsletryckregulatorn bredvid pumpen. | |
| Eller bara skit i bränslefiltret..... | |
|
Ok Ska kolla det. Men det känns ju mer sannolikt att det skulle vara nåt som jag satt dit fel o inte att nåt skulle ha gått sönder. |
|
| Mycket möjligt, du kanske har kopplat fel till bränslehuset eller dylikt. | |
| Har ingen aning om hur fördelaren sitter på en 318, men kan den snurra motsols och du har monterat kablarna för medsols rotation? I så fall ska ju 2:ans och 3:ans kabel byta plats. | |
|
1 3 4 2 TROR jag det ska vara på en 4cyl BMW! _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
Om allt är rätt ditsatt, du har gnista och allt annat verkar vara rätt, borde det vara sura stift. Ta en brännare och elda ordentligt på stiften, så dom nästan glödgas, sedan drar du runt motorn med stiften ur och fullgas. när du sedan sätter i stiften igen borde det funka. Gamla bonnaknep, men det brukar funka för mig. |
|
|
planingen av toppen; den skulle stara även om toppen var max planad och du annvänder std packningen. Därimot kommer maskinen kanske inte ge max. bevislingen har du gnista(tändningen funkar ) du har bensin (insprutningen funkar). Att du har tappat bränsletryck för du har haft toppen av, låter lite väl "bra" Fast du har kollat det 100ggr så kolla att kammen/tändning står rätt. En kugg på kamdrevet blir den symtomen du har nu. Samma sak om man har monterat fördelaren fel. /Pelle |
|
|
Har fått igång skiten nu!! D va fördelaren i alla fall. Tackar så mycket för alla svaren. |
|
|
Kollat soppatrycket? *nyfiken* |
|
|
hej! har samma problem jag med bytte topppackning gnista på alla stift tändkablar sitter rätt stiften blir blöta rotor går bara att sätta på ett vis så kan ju inte vara det.. när 1:ans kolv är i öd så är bägge ventilerna stängda och rotorn pekar på ettans stift... förslag? mvh /Andree |
|
| gäller 318 med M40 | |
B3 coupe |
Undrar lite av det som sägs. Jag har ställt in tändlägen på mängder av bilar men är det inte en förutsättning att motorn är igång om man ska använda en stroboskoplampa??? DVS. Hur fan kontrollerar man tändpunkten med stroboskop om motorn inte är igång. |
|
Ska man använda stroboskoplampa är det ju bara att vrida om nyckeln så går ju motorn runt. Andree: Det är säkert fördelaren som sitter fel. |
|
| nja den går bara att sätta åt ett håll! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.