AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.821

Startar inte efter topplocksdemontering

Sida 1 av 2
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
HAr haft av topplock o fått det planat o så har jag bytt alla packningar o skit o nu vill inte biljäveln starta. Har kollat alla kontakter o slangar. Det kommer både bensin och gnista o kammen står rätt. Allt verkar stämma o den tänder lite också men det e som den inte orkar gå igång riktigt. Har provat med startgas men ingen skillnad.
Nån som har en ide?
svintoleffe
Du har nog satt kamremen fel, för det låter som om moton har en ruskigt fel tändkurva, då blir dte som du beskriver, så kolla noggrant kamremen igen.
Låter som o0m motorn baktänder tycker jag.

Bmw-Power

MVH Leffe
svintoleffe: Det sitter kamkedja i hans bil.
Calle-balle: Du har inte surat ner bilen bara eller?.
Visa användare
186
toffa182
316 -86
kolla för säkerhets skull att du har satt rätt tändföljd.
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Som sagt så har jag ju kamkedja och den sitter rätt.
Tändföljden är rätt och jag har provat att torka ren stiften flera gånger så jag tror inte att den e sur. Men den tänder ju o det kommer avgaser bara att den inte vill brumma igång.
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Testa med startgas! Kolla så tändkablarna sitter rätt med! Titta brytarn och fördelaren! Får han soppa? Funkar spolen?

_ _ _ _ _ _
E30 2,3L med lamelldiff!!!!
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Har provat med startgas o det blir ingen skillnad alla kablar sitter rätt o det kommer både gnista och soppa och allt verkar rätt men biljäveln vill inte ändå!
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Ingen som har nån annan ide??
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Om du är säker på att kammen står rätt, att tändningen är rätt ställd, att tändkablarna ej är blandade återstår det bara: Dålig komp. inga ventiler som står på? Tätar toppen mot blocket? Skadat packningen vid montering?
mvh

BLJ
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Hur mycket har du planat toppen då?

_ _ _ _ _ _
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Vet inte hur mycket han planade den. Lämnade in den till enem. Men han borde väl ha koll på hur mycket man kan plana lr?
Vet inte om det är tätt. Ska kolla kompen imorgon. Vore ju lite jobbigt om man skulle behöva plocka av toppen igen.
Tack för svaren.
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Kolla kompet då ser du ju om det läcker nån stans:D

_ _ _ _ _ _
Har du kollat att den inte suger tjuvluft någon stans?
Är du 100% säker att du inte blandat ihop 1:an och 4:ans cylinder så att du fått tändföljden fel?
Visa användare
328
bmw-robban
525i Touring -92
528i -82
Om den skulle dra tjuvluft så skulle den nog starta ändå. Bara gå lite dårligt!

_ _ _ _ _ _
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Hur sitter fördelaren?
När jag gjorde något med min så råkade jag snurra på axeln som driver fördelaren och den startade ju inte så skitbra sen, lätt fixat om det är det som är felet...
Fast du kanske har fördelare på toppen? Jag vet inte hur din motor ser ut...

//Peter
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tjuvluft tror jag inte att det är o som sagt så borde den väl starta ändå. Har testat med stroboskoplampa på 1ans cyllinder o där va tändningen rätt. Fördelaren är det inte jag som har lossat. Jag lämnade in toppen med fördelaren på o på verkstaden borde dom väl veta hur den ska sitta.
Ska testa kompressionen ikväll om det inte är det får jag nog ta o lämna in bilen = inge kul
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är säkert fördelaren som är felmonterad, sitter den inte rätt inkuggad så tänder motorn vid fel tillfälle och motorn startar aldrig!

Nolla motorn och kolla så rotorn står mot 1:ans cylinder/tändkabel! Kolla också så kammen är rätt inställd, alltså i nolläge!

///Magnus
"Jag lämnade in toppen med fördelaren på o på verkstaden borde dom väl veta hur den ska sitta"

kan man aldrig räkna med ;)

/mvh jocke

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Har kollat kompressionen nu och den va det inget fel på.
Har kollat tändningen flera gånger och den är helt rätt så d är alltså inte fördelaren som sitter fel. Det ända jag kan komma på som jag inte kollat nu är bränsletrycket men jag tycker ju inte att det skulle ha ändrats.
Visa användare
186
toffa182
316 -86
kamtiderna ändras väl när man har en planad topp (om man inte har tjockare topplockspackning förstås). om tiderna ändras för mycket behöver man väl ett justerbart kamdrev?
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Har inte tjockare topplockspackning. Jag frågade om det när jag lämnade in den på planing o han sa att det var helt onödigt eftersom det var så lite som han skulle plana. Men det kan väl inte vara det som är felet eftersom tändningen är rätt. Börjar bli lite trött på det här nu. Skulle det kunna vara soppatrycket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.