|
|
|
|---|---|
pettan86 |
Tjena! Har köpt mig sänkningsfjädrar till min e28 och skulle börja montera dom idag. Jag tog bort fjäderbenet efter en massa rackel, men nu får jag inte bort muttern som sitter högst upp på stötdämparen och håller ihop fjäderbenet. Hur gör man?! Blir snart tokig... Vill ju inte att bilen ska stå på pallbockar i garaget i en månad eller så:P Väldigt tacksam för svar!!! /petrus |
|
Finns lite blandade tips under gör-det-själv till vänster i menyn angående fjäderbyte ... sen lär det väl finnas en hel hög med tidigare inlägg om detta så en liten stund med sök borde ge en massa resultat... (glöm inte trycka ihop fjädern med fjäderspännare innan du plockar loss den...) lycka till |
|
|
Upp med benet i ett skruvstycke, på med rostlösnings medel...rörtång modell stor alt att du slår upp muttern med huggmejsel och handslägga. När dom har satt sig så är det våld som gäller...och går det inte, annvänd mer våld. Det kan även hjälpa om du värmer upp fjäderbenet med gas, och därmed expanderar benet något mer än muttern och sedan går den att vrida loss /Pelle |
|
pettan86 |
Men kan man ta med rörtång på kolvstången? Tänkte om det börjar läka där då? Eller det kanske inte gör något om man tar så långt upp på kolvstången man kommer åt? Ska ut i garaget ikväll o ta bort andra fjäderbenet så får man hoppas att inte den muttern sitter lika hårt!:) /Petrus |
|
Inte på kolvstången!!!! Då får du märken..och det är inte så bra... Jag utgick från att du skulle plocka ut dämparen från fjäderbenet. Ska du lossa topplagringen från kolvstången? Det finns specialnyckel till det....men det är knappast något man har i verktygslådan. Normalt släpper man den muttern några varv när bilen står på backen..så man slipper bråka med den sedan (kan sitta duktigt) Muttermaskin är oxå kanon att ta den muttern med...men det är inte alltid man har tryckluft. Man kan hålla i mot långt upp på kolvstången (om man skulle göra märke så är det inte i stötdämparens arbets område) om man inte har verktyg så man kan hålla i mot där det är avsätt att hålla i mot på kolvstången. /Pelle |
|
|
Ja...Jag brukar göra som pelle skriver i sina sista rader...Dvs hålla emot med lämplig rörtång högst upp för att undvika märken i stötdämparens arbetsområde....Det brukar gå vägen(med trasa som skydd).Men som sagt ,det är aldrig bra att få märken på den fina blankpolerade kolvstången. Mvh Janne. |
|
|
Det finns mothållsverktyg bl.a på Biltema, dvs rör för muttern och inuti det en hylsa för att hålla emot stötdämparen. FAF |
|
pettan86 |
Ja, jag ska alltså ha bort fjäderbenslagringen (heter det så?) så att jag kan få bort fjädern och montera dit den nya. Dämparen får sitta kvar. Jag råkade runda skallen på kolvsstången högst upp idag när jag skulle försöka få loss muttern. Jag gjorde så att jag tog en liten hylsa med förlängare och en 19mm hylsa med 1/2" fattning på muttern. Då rymdes den lilla hylsan genom hålet på 19mm hylsan. Tog sen en tång och vred hylsan samtidigt som jag höll emot med den lilla hylsan och ett spärrskaft. Hoppas ni förstod beskrivningen:P Det gick iallafall åt skogen så nu får man väl ta fram rörtången och hoppas på det bästa. Mutterdragare vore guld värt men jag har ingen kompressor:( Tack för alla svaren! Ska testa hålla emot med rörtång imorrn så får vi se hur det går. Förresten, är det någon som har erfarenheter av lesjöfors fjädrar? Köpte en sådan sats som skulle sänka 40mm, sådär lagom tycker jag. /petrus |
|
På med "fjærklemmer", langpipe og muttertrekker. Eneste som funker. Men bruk for all del fjäderklemme, eller får du en ubehagelig overraskelse.. "Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) ) |
|
pettan86 |
Tog med mig fjäderbenet till skolan och körde lös muttern med mutterdragaren. Betydligt enklare så. Kanske till och med omöjligt annars? Passade även på att byta bussningen till undre länkarmen, eftersom den var på upphällningen. Men tack för alla svaren! /petrus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.