|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
efter att jag tagit ut bilen ifrån vinterförvaringen så har jag fått ac problem. alltig verkar funka utom just att det inte blir kallt i bilen vad är det för fel? kan de vara gasen som e slut? //johan | |
|
Mest troligt att det är gasen som är slut, läcker ut vid vevaxeltätningen på kompressorn när den står still länge, det du ska göra under vintern är att starta bilen ibland, kanske 1-2ggr månad och köra ac:n en stund, då förhindrar du gasen att läcka ut, givetvis läcker alltid lite ut, men det kan ta flera år innan det märks! //mvh Simon |
|
|
ok..tack för tipset..då är det bara att åka till verkstaden å få det fixat! //johan |
|
|
Jepp! Hoppas att gasen bara läckt ut vid axeltätningen under vintern, inte så kul om nåt annat gått sönder, t.ex kondensorn, för det kostar några tusenlappar då. //Mvh Simon |
|
| vad kostar det på ett ungefär att fylla? | |
|
Det skiljer sig mellan olika firmor, men ca 1000:-, säkert mer också, blir dyrare om det är helt slut på gas då måste man vaccumsuga systemet innan det fylls, det finns folk som fyller svart och tar inte många hundringar betalt (moí), men det gäller att hitta dem! //Mvh Simon |
|
|
Länge leve svart arbetskraftt säger jag! Jo därför att! Jag har haft problem med min AC i veckor nu utan att få någon vettig förklaring varken härifrån eller från någon verkstad. (Jag klagar igentligen inte på de som är på forumet eftersom de har ju inte sett min bil men jag klagar ändå på deras kunskaper och ifråga sätter de nu ganska bra!! ). Vilverkstäder kan gå och hänga sig de vill bara lura folk. Min kompressor lät konstig och jag åkte till en verkstad som ska vara duktiga på AC. Killen kommer ut och titta på bilen, jaha din fläkt är paj! Oj sa jag och vad kostar det att återgära jo 5000 kr ink arbete. Han var 100% säker på att fläkten inte fungerade. Beställde en från skroten, monter nera hela fronten, jaha fläkten passar inte pga att min är import. Skicka till baka skruva ihop bilen, (Jag har behov och kan inte vara utan den!). nästa dag kommer den rätta fläkten! Montera och vips den går inte igång! Drar upp en diskution om detta och nästan alla inkl alla verkstäder och BMW i stan påstår att fläkten ska gå igång varanann minut. FEEEEEEEEEELLLLLL!!!!!! Alla påstår att E39 kompressor slår aldrig av! FFEEEEEEEEELLLLLLL! Stöter på en gammal gubbe utanför reservdels butik och han har en bil som det står nåt om AC på och jag passar på och frågar på en gång! jag är desperat!!!!. Han titta och säger kom till mitt garage till helgen (igår) och han säger på en gång att det är förmycket gas i ditt system, han tömer lite och donar hit och dit. Allt blir bra och flökten går igång endast och endast då trycket blir över 18 kg. Sjunker till 8 och stängs av igen!------------------------------ REsultat av vad man har lärt sig. Lita aldrig på verkstäder om du inte känner de sedan tidigare. De vill bara käna pengar och skiter i vad du har för problem. Tumregel, Jobba svart så länge du kan och lös dina problem alltid genom svart arbete så länge du kan!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror nog du missuppfattat en hel del också, samt även fått en del felaktig info som sagt. Fläkten styrs inte enbart av trycket i systemet, även motorns temperatur, samt bilens hastighet styr med vilken hastighet fläkten ska snurra och när den ska inkopplas, den kan även gå efter att man stängt av bilen om motorn är riktigt varm. Föregående fläkteläge koms ihåg så fläkten kan starta även om den inte behöver det, när bilen startas eller så startar den inte alls även om AC är på förrän behovet finns. Likaså går bara AC-kompressorn vid behov inte hela tiden. Tråkigt att ingen kunde hjälpa dig så du blev nöjd här på forumet. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, bra att du fått felet fixat, men jag måste då säga att den som fyllt ditt system inte kan sina saker, han kan ju inte ha provkört systemet alls, det förklarar varför det funkade när det var kallare ute, trycket i systemet påverkas också av trycket utanför systemet, tryck och temp går hand i hand, låg temp = lägre tryck, så då blir helt logiskt trycket i systemet lägre och fungerar som det ska. När det är varmare ute och ac:n behövs, så bryter högtrycksvakten och systemet funkar inte. Att fläkten ska gå igång varanan minut har jag aldrig hört talas om personligen iaf, det är nog som du skriver helt fel, för det skulle ju vara en lite smådum konstruktion då. Så en e39 kompressor slår av? Det enda jag vet är det jag läst här på forumet och det är att den går hela tiden, men den komprimerar(pumpar) inte hela tiden bara, den pumpar bara när ac:n är i drift! Men den snurrar fortfarande när ac:n inte är på! ¨ Jag har personligen aldrig arbetat med en e39 förut, jag är utbildad kyltekniker, dock arbetslös för tillfället, jag gick klart utbildningen 8dec förra året så jag vet inte än hur olika bilars ac system fungerar, alla tillverkare har olika konstruktioner och lösningar osv. Felet du hade skulle ha varit ganska så lätt att konstatera om man haft bilen närvarande. //Mvh Simon |
|
|
Hasso: Jag är jätte nöjd med info jag fick av dig och tips jag fick av dig! Klart man kan väl inte begära att folk ska veta vad min bil har för problem det är inte så! Som sagt jag gick till en firma som tar säkert in ett fler tal bilar i vekcan för just AC problem och de påstod att BMW Audi och Vw var de duktiga på. Jag blev så himla iriterad av at han ville ha 5000 kr för att byta en fläkt som var hel. Dessutom så han att fladret från kompen inte har med tryck att göra där hade han fel oxå.! Okejhan kanske är super avancerad bra på AC system i BMW och vill bara käna pengar p¨å folk. Okej att jag är envis och vill till sista ögonblicket fixa allt själv och inte vill bli lurad. Men ska de inte vara så att man ska ha en viss moral oxå. Alltså för varje dag som det går så får man uppleva att det är bara pengar det handlar om. Det är tydligen okej att jag säljer en bil till någon och undanhåller alla brister som finns, dessutom kanske lura hon/han på en massa pengar. Den där verkstaden skulle jag aldrig vända mig till oavsett om jag fick arbeten utfört gratis. Undra hur många andra de har lurat. Jag var in till en annan och då ville de ha 800 kr i timen för att felsöka varför fläken inte startade. Jag tror att det är samma sak med de, de hade tagit in bilen och hållt på i 1 och halv timnme sedan hade sagt jo det var fel på en säkring eller nått. Då hade jag betalat 1200 kr och kommit ut med en tom plånbok och vad fan vet jag. Jag tycker att detta är inte moraliskt försvarbart. Nu tycker ärligt talat att det är helt okej att lura folk om det går eller? |
|
|
Kondensorfläktens funktion på E39 har ändrats från 2-stegs till steglöst variabel (kom runt 98-99 tror jag). Som Hasso skriver, den styrs dels av trycket i AC-systemet, dels av motorns kylvätsketemperatur. Variabla kompressorer är vanliga i BMW (och andra bilar) sedan mitten av 90-talet, vissa ännu tidigare. På en variabel kompressor slår inte magnetkopplingen till/från under drift utan den snurrar hela tiden. Kolvarnas slaglängd (via den snedställda skivan som snurrar med axeln) ändras hela tiden beroende på hur mycket gas som behöver pumpas just för stunden, vilket i sin tur styrs av en mängd parametrar och sensorer/tryckvakter i systemet. Det går bra att gå in på de olika tillverkarnas sidor t.ex Seiko-Seiki, Sanden, Denso m.fl och kolla. Kanske nåt som även BMW och andra verkstäder borde göra? FP |
|
|
Folke: Du råkar inte veta någonstans vart man kan läsa extra mycket om hur dessa konstruktioner funkar? Du nämnde en massa tillverkare, men tänkte bara ifall du helt enkelt vet nån sida som är bättre t.ex?! //Mvh Simon |
|
|
Alldels för mycke oklara termer och alldeles för mycket klokt kunnande men ack att det inte hjälper den okunnige som har problem. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Grundkonstruktionen och delarna till ett AC system som sitter på de flesta bilar är väldigt lika och från några fåtal tillverkare och är av "trabant" kvalitet enligt min uppfattning. Dvs inte konstruerat för att hålla bilens livslängd utan är mera åt det normala slitagedels hållet. Dvs du får fixa AC och underhålla anläggningen lika ofta som du byter bromsklotsar bak. Skulle vi acceptera att våra kylar och frysar funkade lika dåligt ?? Knappast. Det skulle gå att göra en hel del förbättringar om materialet var annat än tunn aluminium som snabbt fräts sönder eller vibrerar sönder. Men det kostar pengar. Sedan har biltillverkarna olika system för att styra Ac anläggningen. Har sett en ombyggnad på en Volvoturbo av en kille som hade hand om all gasrelaterad utrustning på USÖ, där var istort allt utbytt till kopparrör samt slang och byggt på ett sätt så att det skulle stoppa i den miljö som var fordonsrelaterad. Även de anläggningar som vi har sitter i de RC lok vi underhåller är av betydligt bättre kvalitet än de som sitter i personbilar. En del biltillverkare monterar inte ens anläggning i bilen vid tillverkningen utan de eftermoneras på plats i Sverige om kunden beställer en bil med AC i. Jag beställde Avantias katalog förra året, det är en del intressant läsning i denna, men jag vet inte om de ger ut någon katalog längre, ser ut som de använder en webbaserad numera. ///MVH Hasso Länk |
|
jag kommer iallafall att åka till verkstaden med min bil eftersom jag litar på han som har den och att det blir lagat.har reparerat alla mina bilar där och det funkar bra..synd bara att andra har problem med verkstäderna. //johan |
|
kurremurre |
Hej..hur lång tid tar det att vacumsuga systemet?ca...beror förstås vad de har för utrusning..men visst MÅSTE man suga..eller? 525-94 Roger |
|
kurremurre: Jo är det tomt så måste man vaccum suga, helst ska man ju suga så länge som möjligt, men det brukar räcka med ca 20-30min, det beror på hur mycket fukt det finns i systemet! //Mvh Simon |
|
kurremurre |
Tackar för svaret ..ska bli intressant o se i morrn vad de tänker göra Roger |
|
japp det blir nästa vecka som verkstadaen lagar min ac..tråkigt vill ju ha det fungerande nu!! //johan |
|
|
EN fråga till alla E39 ägare. Jag ber om en tjänst! När ni har tid och lust/ork att kolla. Så känn gärna på klumpen på kompressorn om hur kall den blir. På min bil så blev den isig så jag tappade lite gas ur den och det blev bra. Men den blir fortfarande välldigt kall. Är det så på era bilar? |
|
|
Du har nästan svarat själv. Kompressorn jobbar endast med köldmedia i gasform, den brukar snarare vara ljummen. Energiomvandlingen (till kyla) sker genom att gasen omvandlas till vätska i kondensorn och efter att ha passerat evaporator/expansionsventil och avgivit sin kyla genom att vätskan "kokar" kommer den via torkfilter/ackumulator tillbaka till kompressorn osv. Om det är kyla kvar in i kompressorn så kan det säkert bero på att det är för stor mängd gas i systemet. Det beror nog lite på förhållanden just för stunden, omgivningstemperatur, hur mycket kyla man tar ut i kupén osv. Jag har kollat vid nåt tillfälle, den var absolut inte iskall iaf. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.