|
|
|
|---|---|
|
På min bil har jag 235-45-17 bak och 225-45-17 fram. Men däcken bak är av en annan märke. QD nåt och fram har jag Michelin. I hög fart tycker jag att bilen beter som som en orm på vägen, det känns som den går i zick zack. Kan det bero på att det är olika mönster på två av däcken eller beror det på att jag måste byta bärarm fram (vänster spindeled är dålig). Tack på förhand. | |
|
Grodan: Då du har olika mönster på fram resp bak så uppförs dom olika, men det kan även bli störra förändring om du oxså har en dålig spindeled. |
|
| Jag tänkte också på det, bilen var helt stabil när jag hade 16" och samma däck tillverkare (mönster) på alla fyra trots dålig spindeled. Tack i alla fall:) | |
|
Att bilen beter sig som en orm kan mycket väl ha med däcken att göra. Ju bredare däck desto mer känsligt. Är däcken dessutom av dålig kvalitet så gör det ju inte saken bättre. Själv hade jag Pirelli P6000 235/45-17 (som jag trodde var bra däck) fram och bak och i början slingrade sig bilen fruktansvärt. En kompis sa att mina bakvagnsbussningar var kass och när jag bytat dom blev det bättre men inte bra. Nu har jag dessutom bytat däck till Brigestone S-03 235/45-17 och helt plötsligt är bilen mycket stadigare. Mitt råd är att du först kollar att du har rätt lufttryck (minst 2,5-3,0 bar) och om inte det hjälper så byta bärarmen och se om det hjälper. Om inte så kanske det är dags att byta bussnigar i bakvagnen (brukar komma efter ca: 10-15000 mil)?? Om inte så är det förmodligen däcken bak som bör bytas. Har svårt att tro att Michelin däcken är orsaken. Lycka till!! |
|
|
Sahlin// Jag tror inte att det är bussningar eftersom bilen var stabil i förrgår med 16" och x4 BS. Jag tror det är spindelleden och dessutom 17" nu med bredare däck eller så är det för att jag har olika mönster på 2 av däcken. Jsg ska dock forska i saken. Tack för tipsen. |
|
|
Det är ganska vanligt att BMW-bilarna blir ostadiga och slingriga om man blandar olika däck mellan fram och bakaxeln. I vissa fall kan det fungera att ha olika däck fram och bak, men oftast blir bilen ostadig! Precis som Sahlin påpekade blir bilen känsligare för eventuella fel när du går upp i bredd och ner i profil på däcken! Om du har en dålig spindelled inverkar det troligen negativt. Det finns även andra faktorer som kan spela in: Vilka fälgar är det? (vilken inpressning har de?) Hur slitna är däcken? Hjulinställning? (troligen inte bra med tanke på spindelleden!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Däcken är bak är helt nya, fram är 1½ år gammla. Fälgarna är M3 (kopior) - E46, och spindeled, det är olika en är det den gammla modellen (den som är dålig) och en är det den nya modellen. Enligt BMW får det inte vara så, jag ska byta det snarast. | |
Svärd |
Jag kör olika märken fram och bak. Märker ingen skillnad alls jämfört med när jag hade samma märke fram som bak. 235/45-17 WanLi fram och 255/40-17 Bridgestone S03 bak. Fram är precis nya, bak är ett år gamla! Hade Bridgestone fram och bak förra året. Slet ut ett Bridgestone fram pga. felaktig hjulinställning. ///Martin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.