AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
673

Vilket relä är till vad i säkringsboxen på M5 -92

Smiley©
Vilket relä är till vad i säkringsboxen på M5 -92
Det skulle vara intressant att veta:-)
Jag har uttag för fler relän än vad som sitter i säkringsboxen, men där det är tomt ska det inte sitta nåt relä för det är inte framdraget några kablar dit, förutom på ett ställe, brevid ett svart minirelä så finns det uttag för ett till minirelä (det är framdraget kablar dit) och jag vet inte om det ska sitta nåt där??
Nån som vet om man ska ha 3 eller 4 minirelän??
Det finns plats för 2 minirelän i framkant av säkringsboxen (och 2 minirelän i bakkant) det är relät närmast skärmen (i framkant)
som ev saknas, om det nu ska sitta nåt där???
Nån som vet vad det går till om det ska sitta ett relä där?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är förmodligen ganska likt E32: Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Smiley©
Tack för länkarna, men dom stämmer inte tyvärr.

Jag har 3 små relän (hälften så stora som dom normala reläna), och jag undrar vad dom går till?
Det finns ju ett uttag till ett 4e sånt litet relä, men jag vet inte om det ska sitta nåt där, men det e draget kablar till det stället.

Jag har inte nån matning till ena värmeventilen och jag funderar på om det kan ha nåt med detta att göra, eller om det är nåt annat som knasar?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det värmen som strular, så att du har maxvärme hela tiden?

Jag fixade min E32 i veckan, hade samma problem. Jag hade trott på att värmeventilerna som kärvade, men så var det inte!

Det var brytaren i klima-panelen som kopplar förbi värmeventilerna när man sätter förarsidans på maxvärme (då det klickar). Du kan ju prova om du har samma fel genom att bygla den kontakten. Lossa klima-panelen och hitta den enda kontakten som bara har två lite grövre sladdar kopplade (brun/grön & brun/grön/gulprickig). Om du byglar i kontakten ska du ha plus-matning till ventilerna vid tändning. Du kan också mäta upp resistansen i panelen, den ska vara ca 1 ohm vid normal värmeinställning, och oändlig vid maxvärme på förarsidan.

Jag öppnad klima-panelen och dränkte brytaren i elektronikrengöring. Jag får se hur länge det funkar, annars blir det till att skaffa ny brytare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Smiley©
Tack för tipset :-)
Jag ska testa det du säger för mina värmeventiler funkar, hade bort dom igår å kollade upp dom.
Efter det mätte jag upp spänningen å märkte att det bara var ena värmeventilen som fick jord (det är ju konstat + märkte jag, så värmeventilerna styrs med jord impulser).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.