|
|
|
|---|---|
|
Kika på www.picturecd.com ta online sharing, skriv npengineering i översta fältet. På Z3 turbo mappen ligger 5st nya bilder från igår när bilen var med på Netgroup festivalen i Göteborg. Nu börjar det närma sig :) | |
| Välj Länk så går det snabbare | |
|
snyggt!! har bara en fråga?? hur mycket cirkus går det på att göra som du har gjort att sätta in en turbo? Jag vet att det är som att fråga hur långt ett snöre är men på ett ungefär?? "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
|
I just detta fall byggde jag motorn först och skaffade skaffade bilen efteråt :) Orginalmotorn är ersatt med en Saab B204R motor. (Som är dyr i sitt nuvarande utförande.) Så jag vet faktiskt inte vad det kan kosta med en traditionell konvertering. |
|
| npe hur många hk och nm har den | |
|
I det utförandet den bromsades gav den 670hk/700Nm. |
|
| ok...det lääät väldigt mycket....ska du styla den också | |
|
Enormt antal hästar......men hur har du tänkt att kunna få ner all den kraften i gatan?? Bilen kommer ju varken bli snabb eller rolig att köra om den enbart spinner. Du kanske har löst det på något sätt?? Häftigt bygge för övrigt:) |
|
|
bmw_jerry>> Nä ingen styling, den är så vacker orginal. MatoxMGA>> Inga problem med för mycket effekt. det går att lösa med ett bra chassi (vilket jag inte har ännu) och bra däck. Har även ett ganska sofistikerat antispinn på mitt styrsystem. När motorn är färdigmappad i bil skall jag börja pilla lite med det och se om det är funktionabelt. |
|
| ok...npe har du mycket kvar med motorn | |
|
Nä, motorn är i stort sett färdig. Lite detaljobb kvar bara. |
|
|
Hur gör man för att få ut 670hk ur den motorn, om jag har förstått saken rätt så har den 200hk orginal. /Hans |
|
|
Hej! Fick samma fråga på mailen, klipper ut lite av det svaret jag skickade. JE kolvar, Verdi stakar, nerfrästa kopparringar runt loppen i blocket. Balanserat vevparti. Ombyggd topp med mekaniska tryckare, andra kammar, ställbara kamdrev, större avgasventiler, portad, förstärkt mellan förbränningsrummen, förbättrad färmeavledning i toppen. Extraktor grenrör i rostfritt, insug med 48mm separata spjäll med trattar i plenum. Ett personligt ihopkomponerat Holset HX50 med coatat turbinhus. TiAl 46mm wastegate. HKS ssbov. 600x240x96mm pace intercooler med egenbyggda gavlar, 19raders Mocal oljekyl. Motorstyrsystem är Pectel T6, motorn mappad i Trollspeeds bromsbänk. (gav 670hk/700Nm. Men nu är motorn ombyggd med nytt grenrör och insug) Bränslesystem med en förpump i catchtanken på 240l/h och två tryckpumpar på 220l/h per st. Mycket finlir detaljer saknas i beskrivningen men detta är de stora grejjerna. |
|
| vad drar den då...måste du tanka ofta | |
|
bmw_jerry>> He he.....vilken fråga :) Vet ej ännu hur ofta det blir tankning. Dock drar den lite drygt 3l/min på fullt skaft. Elf Turbo+ = 45kr/l = Vart är mina sponsorer? ;) |
|
|
NPe: Jag antar att det inte var bränsleförbrukning du tänkte på i första hand när du började bygga motorn? :) /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
TheMaztr>> :) Nä :) |
|
| hehe du måste nog köpa lite större tang...du kan ju ha en stor i bagageutrymet | |
|
Bygget ser jäkligt läckert ut, får bara hoppas den går lika bra som den ser ut. Då är det väl bara att köra upp bilen till Stockholm så man får se den då :-) Du har inga planer på att besöka Stockholm på någon av våra träffar? När tror du förresten att bilen blir körduglig? Får man fråga hur du tänkt lösa besiktninge? eller blir det en trailerqueen? Z3MPOWER |
|
|
z3mpower>> Tack! Till stockholm, tja varför inte. Jag hoppas bilen är i full funktion inom 2månader. Besiktning blir med orginalmotor som det ser ut för stunden. Den kommer nog trailas till evenemang utav rent praktiska aspekter. Kör man ras på något så är det ett jävla meck utan släp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.