|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Förstår inte hur man tänker när man skriver att friktionsdäck är bättre än dubbdäck på nästan alla punkter, visst väljer man som en del att köra på Hankook eller liknande skitdäck så kan jag tänka mig att de bästa friktionsdäcken är bättre.... Men om man säger så här, varför snåla och köpa billiga skitdäck när man kan köpa Gislaved eller Nokia? Hur somhellst så är faktiskt däcken en ganska billig livsförsäkring, eller??? Och kör man in dubbdäcken och håller en rimlig hastighet så slipper man att dubben lossnar! / Marcus |
|
|
Jag tillhör den del av bilisterna som kör både i "stan" och "på landet" och enligt mina erfarenheter passar det då bäst med dubbdäck. Också enligt mina erfarneheter tycker jag att den värsta halkan infinner sig i stan där man stannar och accellererar oavbrutet. Och det är främst vid stopp och acceration som det blir som halkigast. Så jag har då full föståelse för att folk som bara kör i "stan" också använder dubbdäck. Jag har kanske inte lästa alla vinterdäckstester men jag har då inte sett ett enda test där något friktionsdäck varit bättre än något dubbdäck på blankis. Angående det där med onödigt slitage på vägarna så vill jag hänvissa till Gunneriusson's inlägg i följande tråd Länk . mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Kanske måste förklara mig lite då jag upptäckte att det blev lite rörigt i mitt förra inlägg. "Och det är främst vid stopp och acceration som det blir som halkigast." - Med det menar jag att närman startar vid t.ex. ett trafikljus så spinner hjule oftast till litegranna vilket leder till friktionsvärme som smälter isen litegranna som sedan nästan direkt fryser till igen och isen blivit blankare än den var innan. Samma sak sker vid inbromsning då hjulen glider lite. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Om man skall köra på vintern skall man ju inte köra BMW. Den blir ju förstörd av saltet i stockholm, nej på vintern kör man ju Audi A8 : ) Fyrhjulsdrivet och med en lite snällare och sävligare motor. ; ) Jag kör på Khumo dubbdäck runtom och det funkar kalasbra på Audin men på BMW;n så får det vara Nokia sommardäck året om. : > OBS! Alla mina dubbar sitter kvar trotts att jag passerat farter uppemot 220km/h på vintern, granskat dem noga innan påsvålningen. : ) Ingen av mina däck tidigare har klarat sådana påfrästningar som jag utsatt Khumo för. Dessutom är de billiga........ Läste nånstans att stenskott inte är " skott " utan just stenar som flyttas upp i luften med 10 - 20km/h medan fordonet förflyttas med den projektila hastigheten. Men dubbar kan ju förståss slungas iväg. Fast det är nog ingen som träffas av dem då jag går in 200- 300 meter framför. :) MM |
|
| MMM -- Dubbdäck som behåller dubbarna och som dessutom är billiga, låter jättebra... hur är det med ljudnivån? Jag kör ju Hakka-Q på vintern och en av orsakerna är just ljudet... | |
| För ganska många år sedan bodde jag i sälen en vinter, när man åkte buss mellan sälen och malung så var det så halt att bussen spann när chaffisen tryckte på gasen i 80 knyck. Jag har full förståelse för att man har dubbdäck under sådana vinterförhållanden. Men de flesta skall ha dubbdäck för att man prioriterar greppet på blankis och i princip verkar tro att alla andra vinteregenskaper är likvärdiga på alla vinterdäck, vilket absolut inte är fallet. Nokia Q (friktionsdäck)placerade sig tex som nr 3 bland de däck automotor&sport testade förra året, det innebär att det däcket hade 7 dubbdäck som var sämre bakom sig. Vissa av dem även på blankis. | |
|
Det som gör att ni jämt får era strålkastare och rutor förstörda beror nog på att ni ligger för nära bilen framför...OCH det som kommer flygande är nog inte dubb utan det är grus och sten. OCH detta pga att vägverket tvingas har sandat pga att vissa väljer att åka på sommardäck eller friktionsdäck som inte biter på snö och is. Däcktester som utförs av olika biltidningar använder sig av helt färska däck, dubbfria däck är enormt beroende av att vara färska för att "bita" på is. Åker alla omkring med helt färska däck??? Jag skulle vilja se ett däck test på 2-3år gamla däck... Undrar om mina åsikter sätter ytterligare fart på denna diskution... Som jag ser det finns det bara ett alternativ - Dubbdäck! |
|
|
Ditt inlägg pär:an gör inte på något sett att dubbdäck skulle framstå som bättre än friktionsdäck, eftersom det fortfarande bara är isgrepp du pratar om. Vad ni som förespråkar dubbdäck enbart har i huvudet är greppet på is, det finns ganska många parametrar att ta hänsyn till förutom isgrepp men det tycks ni inte fatta. Men trångsynthet är ju ganska vanligt och allt skall vara som det alltid har varit och försök inte ändra på något. |
|
| Sen är det ju så också att ni som kör på dubbdäck inte kan erkänna att friktionsdäcken har fördelar, för då skulle ni ju samtidigt vara tvugna att erkänna för er själva att ni valt fel, och det funkar ju inte för då blir det ju obalans i hjärkontoret:-) | |
|
Blixten! Var och en blir salig på sitt och jag har absolut inga problem att acceptera alla dom som tycker att friktionsdäck är bäst! Själv är jag en sån där trångsynt individ som kör på dubbdäck trots att vi i Göteborg sällan har "vinterväglag". Jag har resonerat så här: 1) Hur ofta bromsar jag så mycket att hjulen står still (eller nästan still) på torr eler blöt asfalt? Nästan aldrig och då har jag "stora" marginaler oavsett vilket däck jag väljer! 2) Hur ofta bromsar jag så mycket att hjulen står still (eller nästan still) på isbelagd väg? Många gånger varje gång det är sådant väglag! Jag har således små marginaler och är därför mycket intresserad av att då med alla medel bättra på mina odds att kunna stanna på så kort sträcka som möjligt! Det kan vara skillnaden mellan att köra på någon bakifrån eller inte! Dubbdäck ger mig denna extra säkerhet vid dom tillfällen då risken är störst "att göra bort mig" samtidigt som skillnaden är ingen eller försumbar mot friktionsdäck vid väglag då skillnader i väggrepp spelar mindre roll! Valet för mig är trångsynt eller inte fullständigt självklart! Kommer du fram till att väggreppet på is är mindre viktigt än jag tycker så är ditt val självklart för dig! Per L |
|
|
Bor själv i Härjedalen och dubbdäck fungerar bra när det är förstahalkan, sen när det blir vanligt vinterväglag med snö, is mm så fungerar dubbfritt klart bäst, min och många andras erfarenheter. Patrik L |
|
|
Pär:an -- Läs tidigare inlägg, jag tror att det är tredje gången jag talar om att jag brukar försöka hålla tre sekunder till framförvarande bil, vilket bör räcka som avstånd för att strålkastarna ska klara sig. Däremot är det svårare att parera för dubbdäcksnissar, eller kanske andra med för den delen, som tror att det är sommarväglag och som kastar sig in i filen några meter framför. Det där med grus och sten har jag också skrivit om tidigare och jag är av den bestämda uppfattningen att när man hittar dubb inne i strålkastaren så är det högst sannolikt att det är den som har gjort hålet. Dessutom så torkar gummit även på dubbdäck vad jag vet så även hos dem försämras väggreppet avsevärt med åldern och att inte biltidningarna skriver något om att det "sprutar dubb" omkring vissa däck kanske beror just på att det är nya däck de testar... |
|
| Per L, Du för ju ett resonemang som i alla fall jag kan acceptera, då du ju faktiskt har tänkt igenom ditt val. Men jag upplever att många av dem som talar sig varma för dubbdäck gör det utan att ha vettiga argument, mer än att dubbdäck är bäst, för det tycker alla och då gör jag det också... | |
| Håller med, jag är inte motståndare till dubbdäck och jag är fullt medveten om att dubbdäck många gånger kan vara det bästa valet... men tyvärr verkar det som att många som väljer dubbdäck inte egentligen tänker efter var och i vilket väglag de ska köra, de tar dubbdäck bara för att de "hört att det ALLTID är bäst"... det är ungefär lika fånigt som att alltid alltid gå omkring med regnjackan på sig... | |
| När det gäller däckval prioriterar jag aldrig bort säkerheten. Bor man som jag i görtalandsregionen är inte den vanligaste typen av halka tre decimeter snö på vägen. Däremot förekommer förädisk frosthalka frekvent. Det enda som hjälper mot frosthalka är dubbdäck. Ospreys resonemang om regnjackan är inte genomtänkt. Vem tittar Du avundsjukt på när regnet kommer Osprey? De enda fördelarna med friktionsdäck är dess låga bullernivå. Jag prioriterar säkerhet före komfort och väljer dubbdäck. Det finns inget som slår dubbdäck när det blir riktigt halt vilket ofta är synonymt med isgata. | |
|
bjoerck -- Jag vet att min jämförelse haltar något, men det var inte heller tänkt att tas på alltför stort allvar. När regnet kommer så tittar jag avundsjukt på dem med regnjacka, vilket jag däremot inte gör när det är solsken, det handlar helt enkelt om vilka behov man har och hur förutsättningarna ser ut... Dina synpunkter om dubbdäck är helt rätt och jag har den största respekt för folk som väljer dubbdäck för att de behöver det, jag har själv ofta kört med dubbdäck då jag kört mycket landsväg... jag tror att de flesta här har rätt bra koll på vilka däck de behöver och bör ha, det är ju trots allt bilintresserade människor som "håller till här"... Det jag reagerar lite mot är en "dubbdäcksfanatism" som finns ute i trafiken, där folk som inte vet vad de egentligen behöver och som bara kör på barmarksgator inne i stan, väljer dubbdäck bara för att de sätter likhetstecken mellen vinterdäck och dubbdäck och för att de absolut vill ha den där extra säkerheten som de egentligen inte har någon nytta av... Jag tycker inte att det är fel att använda dubbdäck, men jag tycker att det är fel när folk sliter på vägarna och "sprider dubb omkring sig" i onödan... |
|
Soton |
Här i mälardalen (bergslagen) behövs dubben 2-3 ggr om året resten kan man köra omkring med sommardäcken. Jag kör alltid dubbat för att när det väl gäller så har friktionsdäcken ingen chans... Det säljs trots allt 80 procent dubb mot bara 20 friktion. Ni bojkottar väl Gislaved efter deras nerläggning...? |
|
Om jag fattar Osprey:s resonemang rätt om att folk inte väljer rätt vinterdäck med tanke på väglaget där dom bor (och det händer juh faktiskt att vissa människor åker på en liten resa till andra delar av landet ibland också, trots att det är vinter…) så måste det vara så att man är tvungen att ha minst 3 uppsättningar däck (sommar,friktion och dubb) och vara beredd att byta varje gång vädret slår om… (Kanske man ska ha med sig dom i kofferten?) (Osprey: Dubb sitter fast sämre i spritt nya däck än i ett par ”inkörda” däck, vad jag vet i alla fall…?) (Blixten: Min första fråga till dig måste vara om du bor i skåne eller nått? Du tycker att man skulle vara trångsynt bara för man har dubbdäck…*asgarv*) (Per L: Vettigt resonemang!) Själv vecko-pendlar jag mellan Sthlm och Norrland och därför att mitt val av däck så självklart… (Och för den delen…Spana in väder-omslaget i Sthlm de senaste 2 dagarna, ena dagen torra fina vägar, nästa dag: 1-3dm snö, blank-is och allmänt trafikkaos, det är bara att se till att ha med sig däckombyte i kofferten :-)) Den här diskussionen skulle lika gärna gå ut på vilken BMW 3-serie som är bäst…316 eller M3? Vissa gillar att bara åka fint, ekonomiskt och känner att dom inte har behov av en kraftig motor men då andra tycker det är värt att åka lite stötigare, dyrare och snabbare… (Och den diskussionen skulle inte heller leda någonstans). Smaken är som baken… |
|
|
Låt oss som prioriterar säkerhet fortsätta med det. Det är ju större chans att få en dåligt monterad M3-fejkspegel eller sportavgasrörsförlängare i rutan än en dubb. // Martin |
|
|
Pär:an -- Bra idé!! nä, så kategorisk och enkelspårig är jag inte. Har man behov av dubbdäck så är det väl klart att man kan köra med dem hela vintern, även om det råkar vara barmark. Bakgrunden till den här tråden var bara att jag förra året fick en vindruta och en strålkastare sönderskjuten och nu upptäckte jag att en strålkastare till fått stryka med och vid åtminstone ett av tillfällena var det en lös dubb som var orsak... Att en del kör med dubbdäck stör mig inte och jag har full förståelse för att det kan vara motiverat många gånger... Det jag lite grann vänder mig mot är den fanatism och traditionalism som finns bland vissa dubbdäckare... typ att "dubbdäck är -alltid- det bästa", vilket ju självfallet kan diskuteras... och "jag ska använda dubbdäck för det har jag alltid gjort och det gjorde min far"... Man ska alltså inte ha en massa däck som man byter mellan, men jag tycker faktiskt att man som bilförare SKA lägga ned såpass energi att man tittar vad som finns på marknaden och tänker igenom vad man egentligen behöver... detta kan sedan då resultera i att man väljer såväl dubbdäck som friktionsdäck, men man ska inte välja dubbdäck bara av ren lathet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.