AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.828

Dubbdäcksmarodörer...

Sida 1 av 3
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Nu har det hänt igen... dubbdäcksmarodörerna har lyckats skjuta sönder min ena strålkastare... igen!! förra året sköt de sönder rutan och en strålkastare och det bara fortsätter...

Jag har den största förståelse för folk i Norrland som vill ha dubbdäck, där kör man också mycket i snö så dubbarna behövs och de stannar också kvar... Men i Gbg där det är barmark 360 dagar om året så fattar jag inte varför det ska vara så j-a viktigt att förstöra vägarna med dubbdäck bara för att det kaaaanske är lite småhalt på parkeringen två dagar om året!!!
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Vet precis hur du känner....har fått ett skotthål i rutan samt i höger reflektorglas...ser ut som om bilen har varit med om en vild polis-jakt =)...får se när jag orkar byta
Det är inte i snö utan på is som jag anser dubbarna gör bäst nytta.
Tyvärr är den mest förädiska halkan den som uppstår på svartvägarna vid underkylt regn, påfruset vatten under natten osv. Detta sker mestadels i de delar av landet där man INTE har permanent kyla/snö osv.
I Skåne t.ex. liksom i Göteborg osv.
Tyvärr sliter dubbarna på beläggningen, läge för utveckling här tycker jag.

FP
Jag tycker precis tvärt om. Det är i områden där det blir blixthalka och isigt, t ex i Stockholmsområdet, som dubbdäck behövs. På snöiga vintervägar klarar jag mig lika bra med dubbfritt.
Jag kan bara säga till alla de som klagar på dubbdäck, att det är pga dubbdäcken som däcken utan dubb fungerar över huvudtaget vid halka. Dubben river upp isytan så att den blir skrovlig, och därmed kan dubbfria däck få fäste. Hade det inte funnits några dubbdäck hade isen bara blivit blankare och blankare ju mer ni utan dubb stått där och spunnit.

Slutsats:
Dubbfria däck får fäste med hjälp av dubb.......

mvh
Berg

The bitch is alive... but not for long...
Detta betyder inte att jag inte tycker synd om dig och dina strålkastare.....

mvh
Berg

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Javisst, det är i första hand på is (och packad snö) som dubbdäcken gör nytta. I lös snö tar man sig fram lika bra med odubbat och på packad snö tyvärr om bilar med dubbdäck har kört där innan.

Det som är så himla tråkigt är att dubbarna sliter mycket på vägarna, plus att en stor del av dem åker ur som projektiler vid körning på barmark. Om man ser till dem jag har drabbats av de senaste två åren så handlar det om reparationer för typ 3000:- som jag får betala helt själv trots att skadorna orsakats av andra.

Visst har dubbdäck ett berättigande i såväl Stockholmsområdet liksom i Gbg och Skåne, men åtminstone här i Gbg är det många av dem som har det som -enbart- kör stadstrafik, det vill säga på uppvärmda eller välsaltade gator i själva staden... och det är då jag menar att det är, ja oansvarigt eller vad man nu ska kalla det för, att köra med dubbdäck i 5-6 månader bara för att det kanske är liiite halt på parkeringen två dagar om året...

Tittar man rent samhällsekonomiskt på detta så måste de skador på vägar och bilar som orsakas av dubbdäcken kosta monumentala pengar. Jag är inte ute efter förbud av dubbdäck, men man bör använda dem med eftertanke. En annan sak är att vi borde ställa krav på däcktillverkarna att de utvecklar däck som sliter mindre på vägarna och som klarar av att behålla dubbarna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör som i Oslo där har dom piggedäcksavgift. Om man väljer att köra med dubbdäck som sliter mer på vägbeläggningen mm så får man betala ca 1000kr per säsong. Har åkt dubbfritt de senaste 10 åren och jag får vackert anpassa körstilen när det är halt ute.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Att ta bort dubbdäcken är ett suveränt sätt att sänka trafiksäkerheten. Kanske skulle Osprey hålla avstånd till framförvarande så skulle strålkastarna hålla. Hur vet Du förresten att det var dubb och inte småsten som krossade dina lampor? Ett generellt förbud mot vinterdäck kanske vore något, då minskar risken dramatiskt att stenar och dubb släpper från de grovmönstrade däcken och förstör våra välputsade bilar?
bl
2.294
blixten
325i -88
De flesta svenskarna är fixerade vid dubbdäck, överväger inte ens alternativet som faktiskt är mycket bra. De två bästa friktionsdäcken är bättre på vinterväglag än majoriteten av dubbdäcken.
Vad menar du då med vinterväglag?

mvh
Berg

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Dubbdäck suger.
I söder.
Oväsen och allt ni beskriver. Man får helt enkelt anpassa hastigheten när det kyler till.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
bjoerck -- Jag försöker alltid hålla typ 3 sekundera avstånd till framförvarande fordon, vilket borde räcka för att rädda strålkastarna. Men det är inte lätt när folk envisas med att gira in gira in 20-30 meter framför en, antingen de har kört om eller ska byta fil... Du kan inte begära att jag ska tvärnita då och få någon dubbdäcksnisse som ligger två meter bakom rakt in i bagagen, bara för att jag ska justera mitt avstånd till framförvarande...

Ett generellt förbud mot vinterdäck är givetvis inte realistiskt och inte mot dubbdäck heller, eftersom det finns stora delar av vårt land där dubbdäck är det i särklass bästa alternativet... det jag har sagt är att OM man bor någonstans i vårt land där det nästan aldrig är snö eller is, så behöver man inte vara så urbota fixerad vid att dubbdäck är bäst på blankis!!

Det finns de som använder dubbdäck för att det är det klart bästa alternativet för dem, men det finns också väldigt gott om räddhågsna "både hängslen- och livrems- typer" som använder dubbdäck bara för att de är vettskrämda för att det som jag har sagt, kan vara halt på parkeringen två dagar om året... och för att någon tidning eller något TV-program har kommit fram till att dubbdäck är i särklass säkrast på "såpat glas" eller det vill säga med vägförhållanden som överhuvudtaget inte existerar där den aktuella bilisten kör...

Stenar som också kan träffa rutor och strålkastare är givetvis ett problem också, men där har man då att välja mellan salt eller grus/sand och där föredrar jag trots allt grus/sand, även om det innebär en risk... denna är hursomhelst lika för alla och du kan aldrig beskylla någon för att vara orsak till ett stenskott...

Jag kan givetvis inte vara säker på att alla sten/dubbskott orsakats av dubb, men när man hittar en dubb inne i strålkastaren så tror jag mer på att det är den som var orsak än att det är en sten som slagit hål och att dubben sedan lite mjukt råkat ramla in i exakt samma hål... även om det rent teoretiskt vore möjligt...
Vinterdäck är ju jättebra om de användes på ett sätt som de är avsedda för.
Tyvärr kör många med dubbdäck/vinterdäck som det vore sommarväglag och då försvinner ju poängen/säkerheten med att använda dessa däck.
Synd att det nåste lagstiftas angående vinterdäcksanvändning, istället för att lita på att folk tar det lite lugnare när det är halt ute oavsett däcksval !

MVH
/Robert
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Hmm...undrar just hur mycket samhället skulle spara beträffande vägslitage och lackskador/stenskott genom ett förbud mot vinterdäck. Det skulle nog inte minska antalet dödsolyckor eller minska antalet skadade i trafiken...detta kostar nog samhället mer "monumentala pengar" än skadorna på bilar och vägar....
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Friktionsdäck är säkert många gånger lika bra som dubbdäck ur alla synpunkter utom på is! Där är dom dokumenterat avsevärt sämre än dubbdäck och dessutom beror mycket av friktionsdäckens trots allt hyfsade grepp på is på om dubbdäcken ruggat upp isen eller ej!

Det är därför jag aldrig skulle komma på tanken att köra på något annat än "dom bästa" dubbdäcken (Nokian Hakkapelitta eller Gislaved Nord Frost) trots att jag bor i Göteborg. Om dom så bara hjälper mig en enda gång från en olycka under hela sin livslängd så har dom sitt berättigande för mig!

Dubbarna sitter dessutom bra om däcken körs in försiktigt, ej råkar ut för rivstarter och slipper gå över 110 eller så!

Per L
pjotor
Jag anser att oddsen för att det skulle ha varit en dubb som förstörde din strålkastare är begränsade. Det ligger ju lite fler småstenar än dubb på våra vägar. Rätta mig om jag har fel.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jacky Ickx -- Visst har du rätt i det avseende "monumentala kostnader", självfallet måste man i första hand se till människors liv och säkerhet... Det jag menade var, som jag skrev, inte att man inte ska använda dubbdäck, utan att det är både dumt och onödigt kostnadskrävande när folk använder dem av hävd och envishet trots att det saknas de förutsättningar som motiverar dem... själv har jag klarat mig alldeles utmärkt med friktionsdäck i många år nu och det beror i första hand -inte- på att folk med dubbdäck har ruggat upp snön, utan snarare på att det sällan har varit någon snö eller is att tala om här...

Per L -- Håller med om det du säger och om du anser att man behöver dubbdäck i Gbg så får det stå för dig, jag tycker det inte... Dessutom har det stor betydelse om man kör som du och kör in dubbdäcken samt låter bli att hålla för hög hastighet med dem, alla gör tyvärr inte det...

pjotor -- Denna gången vet jag faktiskt inte, det var förra gången min strålkastare blev beskjuten som jag hittade en dubb inne i strålkastaren... och för den gången anser jag det vara ställt utom allt rimligt tvivel att det var en dubb som var orsak... den här gången kände jag bara en viss uppgivenhet över att "det hade hänt igen"...
bl
2.294
blixten
325i -88
Varför inte vända på resonemanget, eftersom det i princip är så att de två bästa friktionsdäcken slår nästan alla dubbdäck på alla underlag utom blankis (de slår faktiskt en hel del dubbdäck även på is). Om det finns låt säga 7 olika sorters vinterunderlag och det enda underlaget som dubbdäcket är bäst på är blankis, vilket däck har då störst marginaler? Sannolikt det dubbfria däcket då det ger en bättre marginal i 6 fall av 7. Jag upplever att många har fixerat sig vid greppet på blankis.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
blixten -- Håller med dig till minst 100%... det är som om många som anser att de -måste- ha dubbdäck bara för att det rent teoretiskt skulle kunna bli blankis någon gång, även om de bara kör stadstrafik på uppvärmda eller saltade gator...
Måste få dela med mig av en lätt obehaglig händelse....
Jag hade friktionsdäck på min M5 E34 fram tills en "fin kväll" i december förra året, då jag körde upp på lidingöbron, mot stan...allt såg bra ut, visst halkvarnaren hade ju plingat, men det gör den ju så här års...wellwell, skulle byta från höger till mitten, för jag skulle mot City, då swosch, bilen drog i det närmaste en perfekt 360´och mina förskö till parering med ratt och broms var mig veterligen helt resultatslöse, dat hela gick på ett par sekunder.....och jag körde i ca 75-80km/h, inga dräparfarter alltså.... sedan bytte jag till dubbat, men detta nog främst för jag har landställe i skärgården, men lömska småvägar som färdkamrat... Då behövs dubben, så försök ha lite förstående för den som frekvent rör sig utanför stan... Dock ej för dem som har dubb, och har för vana att köra om i 130, gasar gör man på sommaren !!! ...liten anekdot bara, MVH

Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.