|
|
|
|---|---|
|
Vi upptäckte att efter att vi monterat på fetare fälgar på kompisens e36a så satt inte bägge bakhjulen exakt lika i hjulhuset i bak, utan det verkade som att det var förskjutet i sidled åt ena hållet, så vi misstänker att bilen varit krockad bak nån gång i tiden. Är det nåt som går att åtgärda nu i efterhand för rimmlig penning eller får han lära sig leva med det som det är? | |
|
Ingen som vet? |
|
| Tja, man kan ju alltid börja med att slänga upp den i en riktbänk och kolla om dem är ramsned eller om det bara är plåten som behöver riktas...kanske göra en fyrhjulsmätning och kolla att hjulen sitter där dom ska... | |
|
det låter dyrt i mina öron iallafall. men gör en mätning på en firma eller om du vill komma billigt undan så gör det på en gymnasieskola som har fordonsprogrammet med karosseri inriktning. de får inte lov att ta betalt för då blir det statlig verksamhet. men jag tror de skulle uppskatta någon hundring till klasskassan. det är min erfarenhet iallafall. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
|
Kan man på något sätt kolla själv om den är ramsned? |
|
|
med blotta ögat så måste man nog vara stålmannen eller nåt... vet inte om det finns någon "bossebildoktorlösning". (han skämmer ut oss mekaniker) |
|
|
Man kanske skulle fråga Bosse bildoktorn hehe! Nä, men kan man inte mäta själv? Eller hur gör proffsen när dom kollar upp sånt? |
|
| man hänger ett mätinstrument på varje hjul som med fotoceller, eller något liknande, kalibreras mot ett instrument framför fordonet. det mäter på tiondels millimeter eller ännu nogrannare. var länge sedan jag gjorde sånt... | |
|
Vad kan det kosta att få ramen riktad och hur går det till? Borde väl va lättare att rikta ramen än karossen eller? |
|
| jag har inga prisuppgifter, men man sätter hela bilen i en ställning som drar bilen rak. man behöver inte plocka ner den i delar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.