AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.605

För lindrig dom

Sida 1 av 2
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Nu är inte jag någon direkt del av rättsväsendet men den här domen är för lindrig. Han skulle ju köpa MER öl...
han erkände själva körningen men ville inte erk'nna "vållande till annans död". Mår fan dåligt när jag läser sånt här, han verkar ju inte ens ångerfull.

Länk

Mvh Mohsen
Allt är möjligt enligt Svea rikes lag, snattning(större) får du längre straff för.

Sno en 20 av ett företag längre straff.

Medverka till att två oskylda dör, 18månader.

Det är vansinnigt löjligt! Personligen hoppas jag att den dj****ln får ett rent helvete i fängelse.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja fram med en riktigt arbalest och en tvåltappning på han bara =) hehe...

Näe det är sjukt sjukt sjukt... Hörde en story här om en kille som tog en annan snubbes bilnycklar.. Varför jo karln var hög som ett hus och full som en kastrull! HAn vandra bort till Polis station och lämna in nycklarna med anledning.. Polisen grep honom för egenmäktigt förfarande och stöld! Där ni! Då gör man samhället en tjänst.. Idioten fick nyklarna tillbaka och körde hem!...
Så jag finner inte ord för detta vakra rättssystem! Eller för den delen våra försäkringsbolags fantasi handlägningar!

__
M5 Touring, You wish! I do actually!
/JB
Kommentarer är väl egentligen överflödiga? :-(

Mvh Elvis
Man måste få prata av sig helt otroligt ju.. vi borde följa mer som USA:s linjer inte helt och hållet då deras lagar är lite för sjuka men längre straff och in med kortet i 4-5 år kanske längre jag vet inte 18 månader för att han dödade en liten bebis och en äldre kvinna. 18 månader han kommer knata ut efter 10 eftersom han kommer sköta sig oxå... :S
Delerium: 2/3 av straffet ska verkställas, så det blir nog 12 för honom (inte så långt det heller men men...).

Mvh Elvis
skrev såhär i "dont drink and drive"-tråden: "har man kört rattfull ska man absolut inte få några förmildrande omständigheter överhuvudtaget, o speciellt inte om man kört ihjäl någon, höj straffen till minst 4 år fängelse, DRYYYYGA böter och spärrtid på kk typ 10 år eller så då lär det kännas"

316i - När du inte har råd med annat ;)
Det är sorgligt.

Har jobbat som nattchafför i många år och önskar att alla människor skulle få se den skiten man ser natt efter natt. Då kanske en förändring skulle komma till skott.

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Håller med att straffen för bl.a rattfylleri är för låga, dock ligger det oftast andra orsaker bakom rattfylleribrotten men det är något annat.
Körkorten skall dras med längre spärrtid, detta drabbar dock inte de som skiter i om de har körkort eller inte, de kör vidare ändock.

Till sist " theprohet " tror du själv på denna historia, jag gör det inte, låter som en skröna från någon som inte vet vad han talar om.
Det som kan "teoretiskt" inträffa är egenmäktighet, dock skall åtal kunna väckas och jag anser det finns inte en enda åklagare som tar upp detta brott.

Vänligen Tommy

NoFear
Länk

316i - När du inte har råd med annat ;)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
tommysbmw: Hmmm tveksam har man ju varit men det skulle inte förvånna mig om det stämde!

__
M5 Touring, You wish! I do actually!
/JB
Ang. det där med killen som tog kompisens nycklar så hörde jag om en sån händelse på SVT:s program "Rapport" för några månader sen, sen om dom har hittat på det det låter jag vara osagt...

Mvh Elvis
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Jag har sett en intervju med killen ifråga, troligen var det vid samma tillfälle som BoogieElvis pratar om, tvivlar starkt på att det är påhittat.
Hej!
förstår inte varför det skall vara lägre straff om man är berusad och orsakar en dödsolycka vid ratten än om man orsakar den utanför bilen!
Har förstått det rätt så är det så att om jag är berusad och orsakar en dödsolycka så blir jag åtalad för dråp alternativ (grovt)vållande till annans död. Men om ja kör rattfull och direkt orsakar en dödsolycka så blir man åtalad för vållande till annans död alternativt (grovt)rattfylleri... varför denna skillnad?

/Cronor
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kort replik... för mig låter det som en skröna. Är det som någon påstår att en person hindrar någon från att köra rattfull genom att ta dennes bilnycklar och lämnar in dessa hos polisen och sedan blir "gripen" för egenmäktighet och stöld, finns inte en chans att detta är sant, då är inte hela saningen framme idagen.

Jag vet vad jag pratar om..

Vänligen Tommy

NoFear
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Fyra års fängelse, indragning av kortet för gott och utvisning ur Sverige. Sånt pack vill i alla fall inte jag ha inom landets gränser.
M3busen
Trafik brott är tydligen det allvarligaste du kan göra här i Sverige.
Kör i 200km/h nyckter och det är väl snudd på fängelse.
Motevering Du kunde ha dödat någon...

Men de jävla asen som kör ihjäl någon på fyllan eller liknande kan oftas komma undan.

Varför stanna när man kan fortsätta...
ew
189
ewert84
320ik 88
det var Insider som visade repotaget där en kille tog nycklarna från sin berusade vän och blev dömd för det
ewert: Ok, I stand corrected. :-) Det var ju ett tag sen jag såg det, men då är det en hel del folk som sett det, vilket visar på att det inte var någon skröna, på sin höjd ett exempel på överdriven journalistik, men även där finns det gränser för hur man kan vinkla en sådan sak som en fällande dom...

Mvh Elvis

Kör ihjäl en varg med bilen...
Kör ihjäl en människa med bilen...

Tror ni rättsväsendet gör skillnad?? ;)

Kör onykter och krocka med någonting inne i stan...
Kör nykter och krocka med någonting inne i stan...

Vem får ut mest :- av FB och samhället ??? ;)

1 tips....det ni anser vara fel svar är det rätta... :(

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Såg ett amerikanskt program på TV4+ igår (911 Rescue) där ett rattfyllo vållade en olycka och dödade en person samt skadade ytterligare en person svårt. Straffet blev 6.5-12 års fängelse. I Sverige får motsvarande förövare arton månader. Så blir det när sossar suttit vid makten för länge. Bara att gratulera allt slödder eftersom samhället sänder ut signalen att deras betende inte är så farligt ändå. Fast fuskar du med skatten då jävlar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.