AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
914

Läckande värmepaket 750 -88

Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Är spekulant på en vettig 750 men som läcker vatten från värmepaketet. Är det någon som vet ungefär vad det skulle kunna vara som läcker? Hur dyrt svårt att laga?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är ett stort jobba att byta, se här för hur man gör Länk och hur delarna ser ut Länk

Det skulle ju också kunna vara så enkelt att det bara är en slang som läcker.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Kanon! Tack för hjälpen!

Jag hoppas det inte är allt för mycket problem. Annars är det ju bara att fylla hela paketet med silicon =)
Bilen verkar vettig i övrigt och är till salu för ett bra pris.

Är fruktansvärt sugen på en vinkeltolva!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Är inte så stort jobb att byta. Har gjort det själv 2ggr. Men försök ta reda på varför den börjat läka. Är troligast rören som gått sönder och inte själva paketet. Dom är konstruerade att gå sönder vid för högt tryck , som i mitt fall berodde på läckande topplockspackning. Vilken årsmodell är det på objektet?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det går att komma åt värmepaketet utan att demontera hela instrumentbrädan, Länk Fungerar även på en e32, jag har själv provat.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Objektet är en gammal 88:a. Tror också på ett läckande rör. I värsta fall får man klara sig utan värme under sommaren, förutsatt att toppackningarna är OK.

Ska nog titta på den i mitten av veckan, återkommer med info då!

Tack så länge!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om du har möjlighet vid provkörningen så kolla om du kan koppla förbi paketet. Vet inte riktigt hur trångt det är med 12án. Men om du lyckas med det kör bilen driftsvarm och känn sen på kylarslangarna. Är dom stenhårda är det säkert någon topp/packning som är dålig.

BmwCS #4984
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
David: Jo, jag tänkte också på att försöka med en sådan lösning, fast inte redan vid provkörningen.

Tecken på blåst toppackning/ar är väl klet i oljan och bubblande kylvatten efter avstägning om jag inte är helt ute och cyklar.

Nu är det så att killen säger att han nyss bytt olja i motorn, kanske detta för att dölja vatten i oljan?

Ah, jag vet inte. Andra tips på att upptäcka om packning gått emottaget tacksamt!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
På min hade jag inga sådana symptom alls. Därav att jag fick riva värmepaketet 2ggr , jag märkte inte något ovanligt första gången. Det enda som märktes på min var att kylslangarna var hårdare än normalt. Så försök om möjligt att kolla så noga du kan. Du kanske kan fara förbi någon verkstad och be dem kolla om det finns några spår av avgaser i vattnet?

BmwCS #4984
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Det är sant, borde jag nog göra.

Har du några andra tips på vad jag bör kolla på bilen förutom normala saker på normala bilar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.