AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
796

Basen genom ett galler?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Som de flesta vet är det ju ganska ont om plats i en Z3, dessutom är det helt tätt mellan bagaget och kupen vilket gör det väldigt svårt att få fram någon bas därifrån..

Jag funderar på att ta bort plåten mellan kupen och bagaget (hatthyllan skulle man nästan kunna kalla den) och istället ersätta den med ett aluminiumgaller, grovleken på rören blir ca 1cm och maskorna kanske 5cm. Plåten är inte livsnödvändig för bilen, men allt som styvar upp karossen i den mjuka Roadstern måsta bevaras och därför ersätter jag i så fall den med gallret.

Det jag undrar är om det påverkar basljuden?? Har läst i andra inslägg om blåsljud och annat elände när det är något i vägen.

Givetvis blir basen rejält dämpad när man cabbar ner och suffletten ligger i vägen, men det får jag ta..

/Caspar
Jag hade en Peugeot 306 cab innan som jag ville ha grym bas i. Det tog tid innan jag fick till det men läs av häpnad! Jag fick det bästa resultatet av att rikta basarna bak. Jag testade med mot ryggstödet och upp mot cabben men det lät skit. Så det blev två Rockford tior riktade bak. Vad ska du använda för bas??
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är 2 st MBQuart 10" som skall in. Skuffen är så tät att det inte spelar någon roll vart jag riktar basarna om jag inte får upp ljudet i kupen..

/Caspar
Du har testat att rikta dom bak alltså??
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Inte jag, men en del andra Z3 ägare har gjort det och jag har lyssnat på resultatet. Tyvärr hör man mer skrammel från nummerskylten än man hör basljud. En plåt (model tjock) + en nedfälld sufflet tar effektivt bort allt ljud... :-(

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Peugoten är väl 4 sitsig? Jag antar att det "bara" är ryggstödet mellan skuffen och kupen, samt att det inte är hermetiskt tätt till skuffen som på Z3..

/Caspar
Lägger sig suffleten över hela ryggen på sätena?? Då kan jag tänka mej att det dämpar ljudet bra. 306an var fyrsittsig men lådan gick ju under kupan till suffleten så lådan var ju inte mer än 29 cm hög.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nej suffleten ligger inte på sätena. Dock är inte sätena i kontakt med skuffen. Det finns ett ytrymme just för suffleten bakom sätena och denna har en finfin tjock plåt nedåt/bakåt skuffen. Bilen är ju ganska låg så nedanför detta utrymme finns tanken..

Ljudet måste alltså leta sig igenom plåten och sufflettyget.. Tanken med ett grovt alu-galler istället för plåten är att det då "bara" blir sufletten som dämpar och med taket uppe ingenting...

Med tanke på min fråga i tråden om det kan bli missljud att spela genom ett galler så kanske jag ändå skall följa Ditt råd och vända basen bakåt.

/Caspar
Robsarve
Det finns "ventilationsplåt" -ca 1mm tjock plåt med 1x1 cm hål, relativt stabil och ingen korrosoionsrisk som du får med aluminium. Svetsa dit ett sånt istället.
Till två tior räcker ett hål på 120 cm² (24x5 eller 12 x10 cm)

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Robsarve: Efter div koll med plåtverkstan mfl så är det inga problem att ta upp mindre hål. Nu handlar det mest om att få det snyggt. De galler jag har är 11,5cm i diameter, dvs ca 103cm², fungerar det ljudmässigt att använda två sådana?? Jag vet inte riktigt vad Du baserar 120cm² på, så jag vet ej om det räcker...

I stora bygget i vinter kommer också en 15" bas in i skuffen, hur stora hål behövs för det?? och går dessa att fördela på flera mindre??

/Caspar
Robsarve
Det bör funka med en kvadratdm, risken är att det vid högre ljudtryck blir kompressionseffekter, som gör att du inte får ut fullt av dina basar.

Begriper dock inte riktigt varför du skall ha i en femtontummare, men det är jag det...

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Robsarve: Tack för info. Det blir nog två 1dm2 hål och ett lite större när vansinniga-basen kommer in...

Vad skall man med en 15", tja inte vet jag, mest ett uttryck för min galenskap, jag kan aldrig göra något lagom... Fast den spelar ner till 16Hz och det känns ganska skönt..

Rätta mig om jag har fel. De 10'or som jag slänger in är ganska rappa i basen, men för att få den riktigt tunga basen räcker de inte riktigt till... Jag lyssnar mycket på snabb Techno men ibland vill jag också höra på lite tung R&B mm.

/Caspar
Robsarve
Allt beror på kombinationen bil-baselementets parametrar och lådstorlek och typ. Diametern har inte avgörande betydelse.

För tio år sen var förstärkareffekt svårt att få tag i och då var enda lösningen stor bas och stor låda om man ville ha mycket och djup bas. Idag är stora förstärkare releativt billigt och man kan då ha kraftigare motorer i en mindre bas, vilket gör att man kan driva en tyngre kon ordentligt (att det hänt lite på materialsidan hjälper ju oxå till)

Allt detta gör att en modern tia spelar ordentligt med djupbas i en liten låda. Men det gör oxå att en modern 15" spelar rappare bas eftersom de större motorerna ger mer kontroll på konrörelserna.

I en z3 hade jag gått på två saftiga tior och mycket effekt, men du har säkert en bra plan för att få plats med grejjerna ändå...

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Robsarve: Jag misstänker att Du har rätt.. Jag är ingen expert på ljud, vilket jag antar att Du är med tanke på Ditt jobb. :-)

Nåja, tiorna finns redan hemma hos mig, monterade i en tillfällig låda för att klara sommaren. Väntar bara på att stegen skall återvända.

Platsen blir faktiskt inget större problem. Tiorna kommer att sitta permanent i sidorna av skuffen och bamsen skall sitta i en löstagbar låda så inte semestrarna blir förstörda. Jag reser väldigt lätt kanske skall tilläggas...

Hålen i "hatthyllan" kommer att bli 4 st, två på 1,5dm2 och två på 1dm2. Tack för hjälpen.

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Äntligen har jag lite grejer på plats. Efter massa strul med slutstegen har jag fått tillbaka dem och de verkar äntligen lira mer än 2 min..

Du hade givetvis rätt Robsarve. Kopplade in 10'orna i baslådan jag byggt i "rätt" storlek och basen RÄCKER med ett slutsteg på 500w. Har inte fått in mina 6,5" midbasar och det är den biten som saknas.

Har bara tagit upp ett hål på 1dm2 ty det fick inte plats med det större gallret.. :-( Tänkte ta upp två mindre hål också med 4" galler, blir väl ca 0,8dm2 styck..

När jag fått in middarna och steget för front- och baksystemet lär jag vara nöjd, med "bara" 1400w.. :-) Så vad skall jag med 15" basen?? Får stoppa in den i någon annan bil.

Det största problemet just nu är att suffletten skrammlar när basen pumpas genom den i nerfällt läge...

/Caspar
Robsarve
Du skulle köpt riktiga steg från böjan = PG! Skämt åsido, vad är det för steg du kör med?

Synd med suflettskramlet, borde bli något bättre med fler öppningar (=lägre luftflöde per hål), kul att det funkar i övrigt!

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
GAS Silver C2001 steg.

Det var tydligen en hel serie som hade problem med att de gick ner i protectläge och alla mina var såklart från samma serie då de köptes samtidigt.. En krets som det var något fel på...

Skall fixa de två andra hålen så fort jag får tag på galler, det vore ju synd att såga för stort...

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.