|
|
|
|---|---|
|
Min 520-91 gick riktigt illa, ryckigt och med avgasknallar så jag åkte till förenade bil och gjorde ett DIS-test. Testet visade att lambdasensorn var slut. Nu har jag köpt en lambdasensor på biltema och undrar hur man byter den. Det finns inte någon som helst information på förpackningen Biltemas sensor har två vita kablar, en svart och en grå. Vilka ska dessa kopplas samman med? Fick med en grå sörja i en liten plastförpackning och har ingen aning om vad det är. Eftersom jag får köra till en "gör det själv hall" skulle jag vilja veta så mycket som möjligt i förväg så att det inte kostar skjortan. Är tacksam för andra tips om hur man enklast går till väga. | |
|
Måste tyvärr meddela dej om att Biltema Lambdorna inte är av någon speciellt bra kvalité, detta är ingen myt utan egen erfarenhet. Det bästa är att försöka lämna tillbaka den och köpa en på Mekonomen istället, de har t.o.m med orginalanslutning så du behöver inte skarva den. Om du ändå bestämmer dej för att använda Biltema's så gäller följande: Svart kabel: Signal till styrenhet Brun: Jord till signalen De bägge vita: Förvärmning (ej +/- beroende) Men du måste skarva Biltema lambdan och din orginalkabel som du skarvar med har motsvarande färger. Den gråa sörjan är monteringsfett som du skall klena på gängorna (enbart) när du monterar den nya. Gör enligt följande: Kör motorn RIKTIGT varm så att avgassytemet är så varm det kan bli, detta underlättar bortmonteringen av den gamla lambdan avsevärt, kör in i "gör det själv hallen" och hissa upp bilen. Klipp av kablarna på den trasiga lambdan och använd en 17mm ringnyckel, lossna den trasiga lambdan. Smörj in gängorna på den nya lambdan och med hjälp av samma ringnyckel spänn fast den nya. TA BORT ringnycklen innan du skarvar ihop kablarna. Klipp av orginalkabeln på lämplig längd men så att du kan skarva ihop med den nya lambdan. Skarva ihop kablarna så noga du kan, många fel på lambdor är just kabelbrott i skarvar. Klart! |
|
rsarits |
Köp på mekonomen eller original!!! Jag köpte två lambdasonder till min 530 på biltema efter att ha testat på BMW att de gamla var kass. Den ena Biltemasonden höll bara i 5 mil! Jag åkte tillbaka till verkstaden och kollade bilen, en sond kass. Lämnade tillbaka bägge två på biltema och krävde pengar tillbaka + pengar för verkstadsbesök. Det var iofs inga problem att få tillbaka pengar, men det tog 5 veckor. I stället blev det Mekonomen. |
| Köp på Mekonomen ,mycket bättre kvalitet | |
|
Tack för alla svar. Jag testar med sensorn från biltema och hoppas på det bästa. |
|
|
Har också provat med Biltemas lamdasond. Efter byte gick bilen något bättre men inte tillfredställande. Köpte en orginal och bilen gick perfekt. Fick pengar tillbaka från Biltema efter visst tjafsande. /Patrik |
|
|
Någon som känner till kvaliten på lambdasensor från Motor Nord. Jag skall ha den till en 740 -95 Mvh Mikael |
|
|
Skroten! Beggade original för 300-400kr. Ingen skarvning, fungerar dem inte är det bara att lämna tillbaka. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.