|
|
|
|---|---|
M3busen |
Den här frågan har varit uppe förut ser jag på inläggen. Jag besiktade min idag allt var bra förutom... CO 0,0 CO2500 0,0 Lambda 1,01 (0,97-1,03) HC 270 (100) HC-halt tomgång för hög. Samma förra året men då höjde han lite på tomgången och allt blev bra. Jag har ny olja & gick ut 3 kvart innan och körde utabara f... Det var så det glödde under rumpan så varma var kattarna. Sen fick tjejen åka med kort kort & bes med det hjälpte inte. Jag hade inte mycket bensin (ska väl inte ha någon betydelse?) Öppet filter (kan det sänka värdet så mycket med org?) Är lite orolig på tomgången (men det är väl alla M3:or?) Jag har hört om E85 på Ok Q8 men här i Linköping finns det ingen som säljer det & i Sthkm kontoret finns det inte med som artikel. Vart har ni fått tag på det? Jag tror att det kan vara luftmängdsmätaren men killen på skroten sa att då får du inte höga HC värden, kan tydligen vara tomgångsmotorn (kan kanske stämma efter som den är lite orolig + stannar lite på 1000r/min innan den går ner. Mycket skrivet men hoppas jag kan få hjälp... Varför stanna när man kan fortsätta... |
classe |
Länk finns tydligen i norrköping? |
| En väldigt ful lösning är att tömma tanken på bensin och hälla i aspen miljöbensin. du kan också koppla bort vevhusventilationen och gömma slangen så den går ut i det fria. | |
|
Hej! Hade samma problem idag med när jag besiktigade. Körde bilen rejält varm innan. Väntade på tomgång i ca 5 minuter. Vid testet hade jag 350 i HC! Bes.teknikern körde då en liten runda med högt varv, och vid nästa test hade jag 002! Tilläggas bör att temperaturen ute var ca 7 grader. Tog ni någon extra sväng? Mvh Per |
|
| Hade halten på 330, bytte olja och olja filter och höll bilen grymt varm när jag skulkle in, fick ner den till 30... | |
M3busen |
Rydde. Han tog en sväng i bilen. Jag har nyligen bytt olja &förra året tror jag t.o.m att jag hade den gamla i när jag bes. Vet att det var strul då med men han höjde tomgången genom att gasa lite och då blev allt bra. Jag har varit på verkstaden där jag servar bilen & han kollade om det fanns några felkoder. Det fanns en för knacksenssor+luftmängdsmätare kodC29 tror jag Jag har hela tiden trott att lufmängdsmätaren strular för bilen känns slö ibland. Jag ska testa att byta med polarens så får vi se om den går bättre, annars få jag testa lite E85 i tanken, vet dock ej hur mycket? Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
Jag hade samma problem,fick avslag två gånger men när jag åkte till verk så va allt jätte bra...mek ringde besiktningen och jag fick åka in direkt den gången och då var det inga problem. Hade för hög co och hc,så mitt råd är kör bilen varm. Vet en kille som hade E85 och det funkade för honom,tror att han hade 15l 95 och 5l E85. |
|
|
Har hört att det ska gå att få ner HC-värdet genom att stoppa in en banan i ena utblåset och varva riktigt hårt under ca. 2 min, vet att det låter lite märkligt, men jag vet att det har fungerat för ett flertal andra 318 ägare. OBS! Bananen lär innehålla en del onyttigheter efter detta test och bör ej ätas ! Lycka till !! Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
Man tror att man har hört det mesta men men ((((((-; Går det med vilken banan som helst eller måste det vara chiquita? |
|
M3busen |
Hörde du Bistec... Har kommit hem från krogen nu... är inte upplags för skämt.. Bananer och en proteindrink bygger muskler men det kanske går att få ut lite kräma i M3 bilrna med? Kom och möt upp Qvintus-Q och mig i morgon i Göteborg så ska vi nog se vem som har bananer i röret. Jag tycker bilen går bättre efter nollningen av felkodsdatorn., men han på verkstaden ska kolla på den nästa mån. sen blir det supersprint kattersättare+Remus dtm och full spätta vid "frimis" Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
om man ska kolla avgasvärden på m bilar får du inte stå något på tomgång. bilen ska ut å köras av bes mannen direkt när han har blåst klart så ska man mätta avgasvärden. många kunder har kommit till oss fast de inte har varit fel på bilen för att ofta har inte bes mannen kunskap om dessa bilar. mak |
|
|
mak: Det enda "speciella" med M-modellerna är att katalysatorn tar lite längre tid på sig att uppnå driftstemperatur än på många andra bilar. Detta kan medföra att en något längre varmkörning kan krävas, i övrigt ska dessa behandlas precis som alla andra bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fick oxå tipset att köra motorn rejält varm av både besiktnings-mannen o verkstaden dock var det kattarna som va bytta mot kattersättare då var HC värdet runt 280... till poängen efter att satt på orginal kattar(begagnade) körde jag lugnt o fint till besiktningen utan massa tillsatser i bensinen o mätte runt 20 i HC... Måste, va ja anser va nått annat som är galet.... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
M3busen |
Bilen gick på 5 cyl när jag gjorde motortvätt och jag tror att knacksensorn har gått in då och ställt om tändning. Jag nollad felkoderna i fre & jag tycker den går mycket bättre nu. Så det kan ha varit det som gjorde att värdena blev dåliga. Trodde inte HC halten hade med kattarna att göra? Var inne på att luftmängdsmätaren var trasig, men igår var jag med polaren & hämtade en M3:a & jag hade inga problem att hänga med på vägen hem.. Varför stanna när man kan fortsätta... |
| skulle tippa på lambda sonderna. varmkörde min så den knastrade :) Men det visade sig att ena lambda sonden var paj ! perfekta värden efter bytet. | |
M3busen |
Nu är jag gladare igen.... Ombesiktning i ons. Nollat datorn (knacksensorn) 28liter 98 oktan + 6l E85 etanol. Varmkörde som fan men fick stå i 1h & 40min innan jag fick åka in. Besiknings mannen åkte en repa och mätte sedan 7 i HC hallt. Jag var jäkligt nöjd så nu har man satt på supersprint kattersättare och väntar på en ny slutburk från Remus. det sjukaste är att jag tyckte bilen blev mer pigg med E85 bränslet. Varför stanna när man kan fortsätta... |
|
Har samma problem jag med besiktningen. Alla värden var klockrena utom just HC-halt. Den låg på tomgång från början 80 och steg till 3-500 och pendlar mellan 100-500. Gasar man på i 3000varv så är den vid 50-90. Någon som har tips på vad jag ska börja byta? (M3 3.0L -94) |
|
|
Kan tillägga att jag har blåst ur den innan mätning så fort/mycket det går med en 3.0L :) Så en ordentlig varmkörning hjälper inte... |
|
|
Kan det vara katalysatorn som är slut? top-packningen? |
|
| Det är inte farten som "blåser ur motorn"...Vill man få kattarna att jobba för max under optimala förhållanden (det är ju under dessa Bilprovningen mäter värdena!) så skall man ligga på varvtal kring 3500-4000 rpm i minst 4 mil. Anledningen är den att det är "bara" på del-last som lambadan reglerar, o det man vill uppnå är väl att "rensa" katten så mycket det bara går o få den att jobba inom det optimala området...Har alltid varmkört min M på detta vis, o hittills har den ökänt knepiga S38 gått igenom bes ua utan att det har behövts köra någon värmningsrunda av besiktningsmannen, trots att bilen stod så länge som 15 min i hallen senast, men då var HC rätt högt, kring 80 mot föregående års 8 har jag för mig... | |
|
Okay, så mer gaspådrag från 'botten' är tricket då. Får väl leka aggro-driver innan jag åker och provar på't igen. Jobbigt med den där 300kr räkningen helatiden :D Gör ett försök med ditt tips annars får jag lämna in skiten till en verkstad som får felsöka :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.