|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag ska beskriva mitt problem. min 318i -99:a är spårkänslig. Det rycker i ratten när man kör över brunnslock och dyl ojämnheter. Vidare vibrerar ratten till lite när jag snabbt trampar till på bromsen, fast inte när jag trampar hårt. Jag har bytt bromsskivor, och klossar fram. Jag har bytt de bakre bussningarna till bärarmarna bärarmarna frasm. Då blev det lite bättre. Samt idag bytte jag både vänster och höger styrstag. Finns det nåt mer man kan byta som kan påverka ovannämnda problem? Pendelstag och spindelleder påverkar väl inte ryckig ratt och spårkänslighet? Tacksam för lite synpunkter och hjälp!!! /Andreas | |
|
Hej jag har samma probbs som du beskriver.. och jag funderar på om det blir bra om man lämnar in bilen för hjulbalansering och ev framhjulsinställning?... kan nog eliminera ditt problem åxå av samma sort. Mvh BMDoubleV Min bil: Länk |
|
| Jag ska sänkmin nästa vecka och sen blir det hjulinställning. Hoppas det försvinner då! Har du bytt några av de delar jag bytt? | |
|
jag har inte bytt några av de nej BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
nån fler måste ju ha haft lite sladdrig styrning? BMDoubleV Min bil: Länk |
|
D-diddy |
byt styrleder,(p-ändar) spindelleder och länkarmsbussningar. och sen justera framvagnen. MVH David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
D-diddy: ja eller varför inte byta bil? BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
En enkel detalj, men kanske hjälper. Har du kollat lufttrycket? Vissa däck ska ha lite extra. Kramar du också ratten när det går undan?! |
|
| Nu har jag gjort hjulinställning och det blev bättre. Jag har även klämt i lite luft i däcken. (har nu 2,8kg) förut hade jag 2,5. Det blev ytterligare lite bättre men inte helt bra.....får se vad jag gör härnäst. | |
|
oki.. kanske man ska satsa på en hjulinställning då.. BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
Har du breda framdäck (t.ex. 235 mm) med just V-format mönster? Detta brukar ej vara bra ifall man har haft lite lågt lufttryck (som du tydligen har haft); inner- och ytterkan av slitytan får sågtandsliten yta och så fort ytter- eller innerkanten av däcket har kontakt med marken (t.ex i spårig vägbana) drar det snett som tusan - man kör som ett rattfyllo. Dessutom låter däcken när man svänger - precis som ett brummande hjullager. Köp i så fall bättre däck med "rakt mönster" så blir allt bra! Min egen bil uppförde sig som du beskriver trots att hjulinställning mm var OK - med nya däck (annat möster) blev allt bra. Om man trots allt vill ha V-format mönster tvingas man gå upp till ett klart högre lufttryck än vad som anges till bilen (tre kilo eller högre) så att stödet ligger mer centralt i slitytan och sågtandslitage aldrig uppkommer i kanterna av slitytan... PeHå |
|
| OK. Ska prova att trycka i dryga 3 kg. Kanske 3,1. Då får vi se. Den går hyffsat nu. Men visst är det så att man får räkna med lite ryck i ratten när man kör över brunnslock som ligger lite under asfalten när man har 225:or fram? Eller ska det vara totalt utan ryck i ratten? | |
| Mer känsligt utan servo - saknar du det? | |
|
Mer känsligt utan servo - saknar du det? PeHå |
|
| Vad menar du? Att jag inte har servo eller? Jag har ingen aning, men jag pratade med en gubbe som sa att jag har styrservo till skillnad från tidigare modeller som hade styrsnäcka. Det skulle tydligen vara känsligare med styrservo!!! | |
| STYRVÄXEL menar jag :=) | |
|
Jo - känsligare utan servo när all kraft når ratten... Dryga 3 kilo i däcken var lagom för min Alpina B10 (med 235-45-17) - din bil är dock lättare i framvagnen och du får testa dig fram... PeHå |
|
| Ja jag ska testa med olika däcktryck. Har 2,8 nu ska kasta i 3 så får vi se. | |
|
använd det tryck som står i dörrsidan. fungerar perfekt ihop med din bil. 3 bar bara skoj.. Aldrig mera framhjulsdrivet! |
|
|
använd det tryck som står i dörrsidan. fungerar perfekt ihop med din bil. 3 bar bara skoj.. Aldrig mera framhjulsdrivet! |
|
| Det som står i däcksidan gäller ej lågprofil - körde med det och fick fruktansvärt kantslitage (både inre o yttre) men inget slitage i mitten. Bilens spårade därmed som tusan p.g.a. v-mönster. Däckhandlaren hjälpte mig och menade att dessa dimensioner med denna tyngd på bilen (E34 B10 V8) kräver 3 bar för att slitas jämnt. Jag följde rådet och däcken slits numer perfekt - inga spårningstendenser alls längre trots liknande v-mönster... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.