|
|
|
|---|---|
V12 Racer |
Hej! Går bra i kanske 20 sekunder sen vill den dö eller klarar den sig precis, och så håller den på. Har precis kollat tändstiften men de är OK. Är det någon givare det är fel på?? Ja jag vet att man inte ska köra på tomgång för miljöns skull men man måste väl hinna stänga garagedörren hehe. //R |
|
Jag hade problem med min 325:a för några veckor sedan, gick dåligt på tomgången samt så växlade automatlådan konstigt, gick inte iin i 5:ans växel osv. Det var gasspjälsspotentiometern det var fel på. Ett tips är att du kopplar upp den mot autodiagnos. Det kostar 500 på bmw, om du har nån kompis på någon verkstad kan han göra det gratis eller för nån hundring, tar typ 5 minuter och den brukar vanligtvis säga vad/vart felet ligget. Lycka till! |
|
|
Kan vara kallstarts ventilen (om det finns en sådan)? Men han går bra när an är varm då? Om inte så kan det vara tomgångsmotorn! _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
Har du open air filter? jag fick problem med det på min förra bil. luft "masse?/mängd?" mätaren fick spel! satte i originalfilter då vart det bra --- King of the road |
|
V12 Racer |
Jag har nog orginalluftfilter. Hur är det med gasspjällsspotentiometern? Kan man se om det är fel på den med DIS? Kan det inte vara något med tändspolen då? Det verkar som den går ner i varvtal när man kör o sen frikopplar, varför ? Får man veta allt om elektroniken vid en autodiagnos? //R |
|
Gasspjällpotentiometern ger ju signal till styrenheten om hur gasspjället står och om den nu är defekt, kan den inte ange korrekt värde att tex tomgångsläget är det som gäller nu osv. Du kan själv mäta upp den genom att koppla loss kontakten på den och sedan ansluta en ohm meter (digital) mellan stift1 (övre) och stift 2 (mittersta) samt stift 2 och 3 (längst ner) och sedan "gasa" med gasspjället. Ohm värdet bör då STADIGT öka resp minska. Visar displayen en tvekan någonstans (tomgångsläget) är spjällpoten kass. Kostar ca 650:- hos BMW. |
|
V12 Racer |
Tackar Detta får jag kolla upp. Kanske därför också som den ibland går lite ryckigt på ettan? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.