|
|
|
|---|---|
|
Ibland när jag läser på detta forum så förundras jag på hur extremt höga krav vissa potentiella köpare ställer på sina tilltänkta bilar. Missförstå mig rätt, visst ska man vara noggrann när man köper en bil för sina surt förvärvade pengar. Men vart går gränsen?? Dom flesta av oss köper ju trots allt beggade bilar... Kan man begära att bilar från början eller mitten på 90-talet är helt felfria, utan lackskador, småbucklor,nötta bussningar, ja allt som en bruksbil får på 10år?? Visst blir man förbannad när man läser om personer som medvetet försöker blåsa andra genom mätarfusk, "fakade" serviceböcker etc. Sånt är svinigt det håller jag fullständigt med om, men om vi bortser från den biten utan bara ser till bilen som sådant. Jag anser att man inte kan begära att en begagnad bil är helt felfri, då måste man köpa nytt. - Den är ju använd!! Jag kan ta ett exempel: Skulle sälja en -91:as skoter (märke spelar mindre roll) som jag ansåg var i fint skick med tanke på just årsmodellen. En potentiell köpare kom och tittade och gick varv efter varv runt denna skoter, och det enda han kunde klaga på var att det var en repa på huven. Detta störde han sig otroligt mycket på, så efter många om och men så han lade ett riktigt skambud med motiveringen -"Huven är ju repig" Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, skoterdjäveln var ju 13år gammal och hade gått nästan 1000mil!! (För er som inte är insatta i skotervärlden så är 1000mil mycket) Jag sade åt karl att han nog skulle köpa en ny skoter med tanke på dom kraven han ställde och att min inte var den rätta för han. Jag ville bara med detta inlägg väcka en tanke och inte försöka reta eller hoppa på någon. Kan bara tillägga att jag INTE äger en bil som jag inte får sålt utan satt bara och reflekterade över detta "fenomen". Polarbear | |
| Håller med, många här verkar glömma bort att 10-15år gammal bil bara har skrotvärde kvar i många delar av värden. | |
|
Känner igen det där också. En 15 år gammal bil HAR repor i lacken och småsprickor i skinnklädseln. Känner ett antal bekanta som tycker dom gjort ett klipp bara för att det är en ny lack som täcker rosten och massor av vinylspray invändigt på "fyndet". Ärlighet lönar sig inte när det gäller att sälja en begagnad bil. Mitt bästa fynd var min M635 med ful lack men ingen rost någonstans. Många hade kollat in den tidigare och klagat på lacken. Det är billigare att lacka om än att fixa rost. Speciellt på en E24. ///Thomas |
|
|
Visst, en bil som är 10 år gammal är aldrig helt perfekt. Lite smågrejer får man kanske räkna med. Men å andra sidan så tror vissa säljare att de ska få lika mycket betalt för deras misskötta halvservade bilar som de pedantskötta, bara det att det råkar vara samma motor och årsmodell. Min bil, som är 16 år gammal, är i otroligt mycket bättre skick nu än när jag köpte den för 8 månader sedan. Har bytt det mesta som varit defekt eller som jag stört mig på, medans andra ägare kanske bara skulle ha struntat i felen och kört vidare. Jag har lagt ner mer pengar i bilen än summan jag köpte den för. Därför vill jag egentligen bara köpa bilar som är ägda av lika pedantiska ägare som jag själv, och betalar hellre lite mer och får rätt bil. Annars så håller jag ju med ang. ditt exempel, henell. Självklart får man räkna med nån liten repa. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Att pruta på priset tycks inte vara något som folk gör längre. Å andra sidan, har man en 1500.- bil till salu och någon kommer och klagar på en repa i lacken så undrar man om dom har alla kopparna på hyllan. ///Thomas |
|
|
När sådana där dyker upp och börjar klaga så brukar jag köra med repliken. Den är xx år och ingen tvingar dig att köpa den, prutat och klart betyder, sist jag kollade i svenska akademin ordlista, att säljaren inte vill ha kunder som nödvändigtvis måste pruta vare sig de har sett skaen som är till salu eller inte. Det har gett ganska bra resultat, bara man har en lugn och trevlig attityd. Så blir reaktionen ofta att de skäms lite och blir genast trevligare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.