|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vilken typ av olja är att rekommendera till en E32-88 med 3,5L motor? Castrol, som BMW har sammarbete med rekommenderar en helsyntetisk olja men jag tycker att det verkar lite konstigt... Jag menar bilen är ju ändå ganska gammal. Vad rekommenderar ni? Jag vet inte vad det är för olja som har funnits i motorn innan och jag vill ju inte ha något sontanläckage från motorn samtidigt som jag inte vill byta igen om 500mil. Med vänliga hälsningar Patrik A | |
|
Oljefrågor är ju en av frågorna här på forumet som diskuterats mest frekvent. Kollat sök inlägg ;) Annars så är naturligtvis helsynteten den bästa(i de flesta fall,går inte igenom fall där motsatsen skulle vara bättre). Jag kör med en halvsyntet med hög kvalitetsklassning till M535:an och byter relativt ofta. I 735:an har jag faktiskt en helsyntet o kör nu lite längre mellan mina byten på denna bil...Vi får väl se vilken "strategi" som fungerar bäst i längden ;) Kammarna är dock fina på bägge vagnarna och dem drar inte märkbart med olja...Ännu :) 36000mil på M535:an(inkl en topprenov vid ca22000mil) och 735:an har gått över 27000mil(orenoverad vad jag vet). Det där med att bilen är gammal spelar väl mindre roll om du nu är rädd om motorn...Eller? Köp en olja som är högt klassad så spelar det mindre roll om du häller i halvsyntet eller helsyntet.Dock rekommenderas naturligtvis helsyntet iaf på vintern om du inte har motorvärmare..Ofta har dem en viscocitetsklass som i det kalla området s.a.s. börjar på 5....T.ex 5W/40,vilket inte många halvsyntetsoljor har,dem börjar oftast på 10W(iofs vinterklassad med ändå). Dem flesta oljor idag håller betydligt högre klass än den bästa oljan när din bil var ny. Så titta i börsen sen tittar du på en olja som har så hög kvalitetsklassning som då är möjlig. Kontentan av alltihop är att byta olja så ofta som möjligt med en olja med så hög kvalitetsklassning som bara är möjlig....Då blir slutreceptet ofta en helsyntet.Dyrt men bra :) Mvh Janne. |
|
|
Behöver inte bli speciellt dyrt, köp Agroil Spectra på Länk helsyntet för ~260:- för 4 liter... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.