AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.368

inkörning av M3:A E46.

Hejsan, de lärda de tvistar ju.... hur skall man eg. bäst köra in en bil idag? En bra inkörd motor gentemot en dåligt inkörd kan ju vara som natt och dag.

Att köra varierat med både belastning och obelastat ör jubäst men har ngn några bra förslag? Hur långt vill BMW själv att man skall "köra" in bilen 200 mil?

Vad jag har hört så kör man idag eg. in slutväxeln och vxl-lådan snarare än motorn...?

6 långa veckor tills...
estoril:

Det finns en dekal på insidan av fram doran(fönstret)till vänster där allt står gällande inkörningen.

Vill minas att det står att man inte ska varvra över xxx-rpm och inte överskrida vissa hastighter under längre tider.

vad blev det för utrustning-?

Ja jo BMW rekomenderar säkert en sak men sen vad som eg. e bäst e kanske en annan :-)

typ standard utrustning... men läder/PDC/Sidostöd stolar/SMGII/Larm/Lucka

mer fanns inte i spargrisen :-)
estoril:

Nja jag tror att det är bäst att gå på dekalens råd/tips......

Har inte bilen i närheten så jag kan inte säga vad som stod kör tyvärr inte så mycket längre med bilen......

Men jag vill minnas att du inte ska vara över 6000rpm för länge och inte köra snabbare än 170km/h i alla fall inte under längre sträckor. Kan säga att bilen går som bästa vid 170-180km/h......

Jag tror att det är bra att köra både med paddlarna och spaken+variera hastigheten på smg från 1-5.

Min åsikt är att man ska följa BMWs inkörnings rekommendation slaviskt inte bara upp till 200 mil utan hela vägen upp till 500 mil eftersom toleranserna är så små i denna motorn. Om inte annat så för att motorn inte ska dra någon olja längre fram vilket helt och hållet beror på inkörningen. Sedan tar det ca 1500-2000 mil innan det börjar lossna riktigt i motorn. Jag märkte en väldigt stor skillnad just efter 1500 mil. Byt också olja i både motor, växellåda och diff oftare än service rekommendatiorna. Det är en billig försäkring. Sedan ska man aldrig varva motorn över 4-5000 varv innan oljetempen är uppe i arbetstemperatur (över 75-80°). Men det är ju vanligt sunt förnuft för de flesta.

/RS2
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Ja, det där med inkörning är en svår fråga. Jag läste för ett tag sedan en artikel där de hade kört in två olika sporthojar på två helt skilda sätt. Den ena hojen kördes in som tillverkaren rekommenderar, det vill säga lugnt och sansat, utan för mycket varv och med varierande belastning. Den andra motorn däremot kördes in i bänk med några försiktiga repor först, sedan drog man ur den helt på växlarna. Mellan varje session fick motorn kallna, och oljan byttes tidigt för att få ut slaggprodukter ur motor och låda.
De bägge motorerna plockades sedan isär för att underöka det maskinella skicket. Det visade sig att den motor som var inkörd efter tillverkarens rekommendationer hade läckande kolvringar, med rejält sotiga kolvtoppar som följd. Dessutom visade det sig att den motorn som kördes in i bänk gav högre effekt än den lugnt inkörda motorn.

Nu dristar jag mig inte till att säga att hård inkörning är bra för alla motorer i längden, men jag är av åsikten att den motorn som i det här fallet lämnade högst effekt borde vara i bäst skick maskinellt oavsett inkörningsmetod. Nu kankse man inte bör köra in sin nya M3:a efter denna metod då E46:ans motor verkar ganska känslig (av någon anledning) men den artikeln var helt klart läsvärd. Jag ska se om jag kan hitta den, så slänger jag upp en länk.
Nu ska vi inte jämföra inkörning av racing motorer och vanliga motorer. Ovanstående metod används alltid för racing motorer för att de snabbt ska ge full effekt. Om man istället plockar isär motorn efter 5000 mil och mäter prestandan så är förhållandena de omvända. Det är nog ingen risk att en E46 M3 sotar igen genom att följa de rekommendera inkörnings rutinerna.

/RS2
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Tja, jag är ju ingen expert, men det verkar ju konstigt att den motor som i början lämnar mest effekt och är i överlägset bäst skick maskinellt skulle bli sämre än den lugnt inkörda efter 5000mil. Det är ju inte så att de kolvringarna på den lugnt inkörda maskinen läcker mindre efter 5000mil.

Förövrigt hade jag inte kört in en ny E46 M3 efter den här metoden...
Elfrippo:

Tur då att det finns experter i Regensburg som vet vad som är bästa metoden att köra in motorn.

M3 motorn är inte känslig om man följer de instruktioner/restrektioner som följer med bilen allt för att ge bilen bästa möjliga inkörning och på så ge föraren maximal körglädje för varje krona.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.