AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.412

Vilka förhoppningar har ni på nya 3 serien?

Sida 1 av 2
Ge
639
George.K
330ci - 02
Vill bara veta vad folk har för förväntningar på nya 3 serien? Speciellt vi som har 3 serie nu, spelar ingen roll om det är e46 eller e36 o tidigare modeller.
Är faktiskt ganska nyfiken på detta, då 3 serien är en väldigt viktig kugge i BMW Familjen.

Dela gärna me er!!
Jag förväntar mig en ännu mer körglad bil än E60 (som är otroligt kul för sin storlek/tyngd), men samtidigt med mer pondus och utrymmen än E46.

Jag förväntar mig också en oslagbar prestanda och körbarhet från de kommande Valvetronic-sexorna - vi kan nog räkna med att 330i E90 kommer ha minst 260 hk och ett mastigt bottendrag. Man kan ju även fantisera om att BMW släpper en 335d med nya biturbo-dieseln, och vem vet - kanske kommer man till slut börja bygga även bensinmotorer med turbo?

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Jag hoppas inte att nya 3-serien blir så mycket dyrare än den nuvarande. Men det lär den väl bli det ändå eftersom nya 3-serien blir ett nummer större än nuvarande... Sen kan man nog utgå från att det blir en ruggigt körglad vagn med bra prestanda.

Undrar btw om nya 320i E90 blir fyrcylindrig, d v s får den nya 150hk 2-litersfyran från 120i...? Och en 335d lär det nog bli. Samma motor kommer visst i X3:an inom kort.

MVH.
Hoppas inte den blir större bara, den ska vara lagom som e36 och mysig inne i cupén. Varför göra mellanklassbilen större o större när det finns 5-7serie? Skulle de göra 7 serien större o större så får man snart ta lastbillskort.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
LÄTTARE!!!

Bilmodellers utveckling tenderar att likna deg, ju längre tiden går ju större och mindre fasta blir de.

/G
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller med gasa, lägre vikt är första prioritet, men det lär väl bli svårt om karossen skall bli större än E46. En annan sak som jag skulle önska är ett motoralternativ som är rejält högvarvigt, lite i stil med Hondas S2000. En mycket kortslagig motor med rödmarkeringen på femsiffriga tal, där trams som bottendrag och annat får stryka på foten. Minst 130 literhästar.
Att den har lägre vägljud än E46. Jag blev grymt besviken på min E46 för vägljudet var så högt på grov asfalt. Grov asfalt har vi gott om i detta land.

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jörgen: men på bra asfalt låter det ju ingenting, så egentligen är det inte bilens fel...

__

BMW is not a car, it's a state of mind.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag bergriper inte att bilföretagen låter modellerna växa hela tiden. Se på Golf t ex. Även 3 serien är ett ganska bra exempel på det. Visst kompletteras det med mindre modeller (Lupo, Polo) (1-serien). Men lite irriterande är det.

Å motivera varför man ska välja nya E65 framför E60?
Samma med Volvo S60 och S40.

Jag vill ha mer "back to basic". Alltså en 3-serie lika kompakt som E30 men med modernt krockskydd och vissa andra förbättringar. Tystare vägljud och aningen större baksäte. Kanske är det inte möjligt om yttermåtten skall vara desamma.

Men vikten måste man börja tänka mer på. Eller kommer 3-serien väga närmare 2 ton år 2020 ??

Några funderingar...
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Det enda man kan önska är att BMW lyckas skruva ihop eländet och inte bjuder sina ägare på en massa spännande överaskningar som med e46, kanske lite Lexus kvalité den här gången!
Att den blir snyggast i världen och roligast i klassen att framföra råder det inga tvivel på!

---
Hellre nyskick än nyskit!
Håller med! Kvaliten måste bli bättre! Som det är nu så är det pinsamt.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tycker att E-46ans bakljus är alldeles för lika Toyota men har vant mig nu .
så ser fram emot en grymm vagn men tycker som ni andra att den ska hålla småbils-klass fortfarande .

M som i Motor
M3 CSL nice
Ge
639
George.K
330ci - 02
Jag tycker att BMW ska behålla sitt gamla "jag", och inte chocka för mycket med olika tekniska finesser. Klaret att utvecklingen går framåt, men man kaninte bortse ifrån att BMW är en maktfaktor i bilvärlden.

Daniel B, inte för att vara taskig men Lexus...?
Jag hatar Lexus av hela mitt hjärta, så otroligt oxå.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
George.K: Man kan säga vad man vill om Lexus, men bygga bilar kan de. Såg du på motorjournalen när de testade is200? Det man skulle kolla extra noga var att den där pinnen som håller upp motorhuven inte var trasig thats'it! Önskar de kunde säga samma sak när de testar e46'a..

---
Hellre nyskick än nyskit!
Kalle Hansen är inne på ett hett spår.
Från en känd redaktion så kan jag avslöja att...
Nya trean kommer att få en M3 med en 4,5 liters V8:a på 400 hk och levereras i cupé, cab och touring!
Vad det gäller turbo så finns det redan i ett-seriens toppmodell samt att 330ti kommer få en överladdad sexa på 300 pållar!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
hoppas på att bangle överträffar sig själv och lyckas få nya 3 & 4 -serien till hans snyggaste skapelser hittills!
Sen kan man ju hoppas att dom höjer kvaliteten också!

/Cronor
bangle designar inte bmw mer.....men hoppas den kan bli nåt i klass med 246 både kvalite och utseende...kanske lite mindre vikt o lite större motorer
På nya trean finns ett par bilder här ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
bmw_jerry:
Vad menar du med 246?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ge
639
George.K
330ci - 02
Jag menade inget illa Daniel. Kvaliten ska alltid vara hög på märkesbilar. Köpa en coupe för en halvmille som går sönder dan efter är ju ingen bra reklam precis. Men jag gillar inte Lexus bara...jag gillar Bmw, hihi

Ska bli kul med lite andra motoralternativ som Micke Olsson skrev. Tänk er en 4 serie, med M-Paket från nya M4:an på...fy fan va mäktigt....
Jag bara längtar.
Jag är grymt nöjd med min bil nu oxå, men jag hoppas att den nya blir så pass grym att man vill byta direkt!
Här är några bilder på i och för sig 4-serien men coupen och cabben får väl räknas som "3-serie" tills vidare.

Länk
Länk
Länk

Personligen tycker jag om formen på bilarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.