|
|
|
|---|---|
|
En sedelärande historia om vikten av att kolla miltal: Jag har tidigare ställt frågor på forumet om en e39 530iM Silverstone på Scanauto i Sollentuna. Jag hade mina misstankar om att allt inte stod rätt till med miltalet. Sista veckan har jag kollat upp bilen igen och vill hissa varningsflagg för den här bilen. Scanauto har tagit bilen till BMW Solna för att kolla mätartalet och fått bekräftat att siffran 5200 mil stämmer. För säkerhetsskull bad jag att få serviceboken faxad till mig så att jag kunde kolla med serviceverkstaden i Tyskland. Ringde de nummer som fanns i stämpeln utan att komma fram och fick ett annat nummer genom nummerupplysningen till en filial i Hockenheim. Fick kontakt med en mycket hjälpsam man på serviceverkstaden som inte fick någon träff på bilens chassinummer, inte heller på det tidigare tyska registreringsnumret. En kontakt med BMW i München visade att bilen verkligen hade detta chassinummer och hade levererats till BMW Niederlassung i Frankfurt för vidare försäljning. I Frankfurt vägrade man emellertid berätta något om bilen eftersom jag inte äger den (aningen märkligt resonerat i mina öron men det är kanske så det funkar). Faxade då min kopia på serviceboken till mannen i Hockenheim. Senare den dagen ringde han mig och sa att serviceboken måste vara en fake. Stämplarna i boken är minst tio år gamla med telefonnummer som inte längre är i bruk (förklarar varför jag inte kom fram först) samt att det är högst osannolikt att serviceverkstaden i Hochenheim skulle gjort det första översynservicen före leverans (så som det stod i serviceboken) eftersom bilen levererats av BMW Niederlassung Frankfurt (borde alltså ha deras stämpel). Vidare hade han uppgifter på att den senaste garantireparationen gjorts den 11 juni 2001 vid en viss mätarställning (kan inte siffran, sitter på jobbet just nu). Exakt samma km-tal står angivet vid stämpeln för första oljeservice – den 16 juni 2002, alltså ett drygt år senare! Jag bestämde mig för att inte ägna den här bilen vidare energi och tid. Har berättat för Scanauto om mina uppgifter och de skulle ta kontakt med killen som tagit in bilen till Sverige och försöker sälja den via Scanauto. Ingen skugga över Scanauto således vad mig beträffar men något är skumt med bilen. Watch out! | |
|
Man kan inte vara nog försiktig vid kontrollering av serviceböcker. Fiffleriet har säkert skett i samband med exporten till sverige. Bland det absolut värsta formen av modifierad servicebok jag varit med om är en 320 Coupe -94 som jag var intresserad av inna jag köpte min dåvarande 318. Bilen stod på en halvdassig importfirma utanför Kävlinge. Boken var stämplad av en mindre verkstad i en liten tysk håla(typ "Bengans Bilservice och Bensin") som återkom genom hela serviceboken. Inget konstigt med detta men denna verkstad hade även utfört leveranskontrollen och 2000km inkörningskontroll som bara skall göras till Alpina, M3, 850Csi mm. Dessutom var den "tokstämplad" i varenda ruta som fanns. Ibland var det bara några ynka 100 mil mellan tämplarna! Gav begreppet "komplett servicebok" en ny innebörd. Att sedan bilen inte kändes särskilt fräsch eller frisk, trots endast 12kmil på mätaren, ramade in det hela rätt väl... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| När ska BMW (och andra tillverkare också) se till att det är rejält svårt att skruva mätaren, dags för en skärpning tycker jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.