|
|
|
|---|---|
|
Måste man lyfta toppen för att byta kammen på M30 motorn?? | |
|
Ja, det tror jag i alla fall. Jag kan inte tänka ut hur man skulle trixa ut den, men med alla innovativa personer på forumet kanske någon har hittat ett sätt. Annars tycker jag det är ett ypperligt tillfälle att byta ventiltätningar etc. |
|
| Det ska gå att plocka ur kammen utan att lyfta toppen, har en polare som gjort så på en 325:a o en som gjort de på sin 535 E34 det som behövs är att plocka bort allt som sitter i vägen typ kylare fördelarlock osv. Men som sagt set är ju ett ypperligt tillfälle att slipa in ventiler byta tätningar osv. | |
|
Laban! Kan inte du ta reda på hur din kompis gjorde på sin 535! Jag har bytt kam på både min 635 och 3.0 och min bedömning är (var!?) att det inte går, åtminstone med normala verktyg, att ta bort kammen utan att först ta bort vipparmarna! Och för att ta bort vipparmarna måste vipparmsaxlarna bort och dom två bakre går inte att dra ut utan att ta bort toppen! Går det på något annat sätt vill jag gärna veta det för det är nog inte sista gången jag bytt kam på min 3.0 som hittills gått 60.000 mil! Per L |
|
| Kanske inte så kul att byta på plats om man råkar tappa ner nåt i motorn. | |
| Ska höra hur han gick tillväga! | |
BMW-Yoda |
J ag tror att det ska gå. Om du lossa på alla excentrar och plockar bort dom, och lösgör allt det andra nödvändiga så tror jag att man kan lirka ut den på plats. Får säkert hissa motorn i framkant också. Jag har tänkt att ev. göra det på 535 an i vinter. Tycker det är onödigt att renovera denna topp också, eftersom jag ska byta till 745 motor nästa vinter förmodligen, eller så kanske jag hinner till i sommar. BMW-Yoda |
|
Om man byter till en ny kam ska man också byta till nya vippor. Dom bakre vipparmsaxlarn tror jag att man måste dra ut bakåt, men det kan gå framåt. Du måste i vilket fall ta löst topplocksbultarna. |
|
BMW-Yoda |
Ja jävlar det glömde jag. BMW-Yoda |
| Kan helt klart rekomendera att lyfta toppen. Kan vara bökigt att få ut bakre vipparmsaxlarna, särskilt om man ska ta ut dom bakåt, borra i torpeden! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.