|
|
|
|---|---|
Simon_Olsson |
Hej tänkte hör hur svårt det är att får i motor och låda från en m5 e34 i en e30 320/325. Tänkte att det borde ju kunna bli en rätt kul bil =) nån som vet hur svårt det är och vad som behöver byggas om ? borde gå rätt bra och det måste ju vara lättare än att turbokonvertera ? Tacksam för alla svar Mvh Simon |
|
Själva blocket är samma som m30-535,och det passar skapligt.Sök lite på forumet-det finns massor.Det jag behövde göra var att fixa nya motorfästen,slå in torpedväggen ca 5 cm för att få motorn längre bak,korta kardanen,fixa ny kylare med fästen,korta växellänkaget,ny främre del på avgassystemet. Och så elproblemet-det löste sig smidigt på min 320-89.Jag satte i en 535-89 maskin.Det var bara att plugga i kontakten,det enda som ej funkar är ekonomimätaren-den visar max hela tiden. Tänker du genomföra denna operation så satsa på en e30 med motronic styrsystem.Det under lättar elsidan mycket. Annars så har jag en 320-85 kaross med modifierad torpedvägg stående,med omgjord kabelhärva till m30-89.Lycka till...... m30 i e30 |
|
Simon_Olsson |
Tack för det bra svaret ! Men vilken e30 är det som har motronic da ? Och vad fårm an ge för en 535 motor ? Och passar m5 felar på en 535 mototr om man vill trimma lite ? |
|
Nästan alla e30 från 87 o. framåt har motronic.Har den kat. så har den motronic.Motronic motorn har fördelaren i framkant på motorn medans jetronic motorerna har fördelaren på sidan av motorn. Du bör kunna få tag i en schysst m30 motor för ca 5000kr,men försök hitta en hel bil att ta delar från istället.Det blir mycket billigare så,du behöver så mycket annat oxå från donator bilen.Det jag tog var: Motor samt låda,främre delen på kardanaxeln,främre delen på avgassystemet med kat.,kolkanister, komplett elsystem med motorstyrning o. reläer, luftfilter+ en massa skå grejer. Försök få tag på en 535 e34-den motorn har ett oljetråg som inte behöver modifieras när den skall ner i en e30 kaross.De äldre m30 motorerna har oljetråget framför framvagnsbalken och måste modifieras eller bytas till e34 tråg.Vad beträffande om M5 motor delar passar på 535 motorn är jag ej säker,men tror att det ska gå att få dit toppen från M5:an på m30 underdelen. m30 i e30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.