|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Som jag skrev där uppe så finns lite kvar att göra med mappningen... Finns iofs en begränsning med Smt:n tycker jag, o det är att man kanske har lite få last/mapp-punkter att justera i, kan ibland bli stora steg emellan dom olika värdena man lägger in på bränslet. Annars e det ett mycket, mycket prisvärt system. Som jag oxå sagt tidigare så vill jag ju behålla Vanosen så länge det går(det är ju inte för inte som den sitter där) och då hade man inte så mycket att välja på(om man inte vill lägga 70 000 + på ett Motec), uten då fick det bli att original Motronicen styr kammarna + Vanos o Smt6 styr bränsle o tändning. Ganska smidig lösning egentligen. Nu är det ju bara finliret kvar att ställa in. En annan grej som bör nämnas är att jag inte har skuggan av en tendens till spikningar. Har provat o dra tillbaka bränslet vid fullt ladd, ca 0,89, avgastemp ca 650-700 grader, men den spikar i n t e. Har backat tändningen till max ca -16 grader vid fullt ladd, men då gick den bara sämre, så nu kör jag med -1 grad på fullt laddtryck... Går hur bra som helst. Innan laddtrycket övht kommer så har jag ställt på tändningen 6-8 grader. Svarar fint då. Någon här på forumet skrev ju att man fått backa tändningen runt -20 grader vid 600 hk på en M3 maskin, 3,0:a, det fattar jag verkligen inte. Då måste ju nåt annat vara fel... Hur som helst så går bilen rätt fint nu redan... Skulle gärna köra mot nån på riktigt slingrig väg, eller kanske tom bana, men tyvärr bygger ju dom flesta bara motorer i sina byggen. Vore kul att få med nån ut på en slingrig fin väg en sommardag!!! Mvh K. |
|
|
Jo, datumet är inte bestämt än på Gelleråsen, har bara fått inbjudan!!! Ferrarin ska man väl kunna hänga av, men Porsche Gt3 har ju hyfsad väghållning så det ska ju bli intressant...! Mvh Kimmo! |
|
|
piska Gt3an så är du ju kung! Hoppas man får lös lite pengar i vinter å kan "kasta" i en kompressor! 300hk är inte mycket idag =( vill iaf ha en 550hk ;) Min bil Länk |
|
|
Får ståpäls längs ryggraden. Vilket ljud!! Fan om man finge Hajnosen å gå på detta viset. If it don´t run, crome it!! |
|
|
Sani: Varvar tyvärr inte ur den fullt, kanske på 3:an nån gång bara... På 4:an vågade jag inte varva fullt pga att det gick för fort...(Hög hastighet) Tror jag drar den till ca 7-7300 nånstans. Stoppen ligger på 7600, så lite till finns. Den laddar ju fullt vid 7600. En centrifugalkompressor fungerar ju så att den helt enkelt laddar mer ju mer man varvar, tar aldrig stopp(Jo, om man överskrider kompressorns max-gräns), så skulle jag flytta stoppen till 8000 så laddar den vidare upp till 8000 rpm... Dumt att riskera det dock. Tyskarna ställer ju ner sina varvstopp till 6800 rpm på dessa kompressormotorer, för dom anser att det skonar maskin. Men Köhler å andra sidan(Hasch-Köhler) sätter ju stoppen vid 8500 rpm... Så jag tycker 7600 blir bra. Kimmo. |
|
|
OK, tyckte väl att det saknades "lite till"... :-) Är det fälgen som tar i skärmen i slutet av filmen, när du svänger av? (Ett raspande läte) Kör du med 19" eller 20"-tummarna på nu? Hade varit kul att se bilen i sin helhet - eller återstår det styling?! Jag är djupt avundsjuk...speciellt som jag inte ens har min gamla M3:a att trösta mig med längre - snyft. |
|
| grymmt bra | |
|
Det är höger framdäck som skarapar i plast-innerskärmen... Eller rättare sagt det som återstår av skärmen... Har klippt bort en del av den + att den slitits bort av nån... anledning... Ska fixa en bättre film snart igen, men riktig kamera, o lite mer åka... Kul att ni gillade denna iaf trots den kassa filmkvalite´n! Kimmo. |
|
| Ok Kimmo...lycka till fortsättningsvis med bilen. Jag tycker oxå det är kul att du bygger bilen för att svänga med och inte enbart rattlås.. :) När du kört på Gelleråsen,återkom gärna med lite varvtider,det är alltid intressant att veta...Kan nämna att Fredrik Ekblom körde där med M3 E46SMGII på 1.20.7 med gatdäck (1.17.5 R-däck)...nånting att sikta på! ;) | |
|
Vacker sång Kimmo! Och sen verkar det ju inte tråkigt att köra heller=) Ser fram mot lite utvändiga rörliga bilder och varvtider på tex bla Gelleråsen... Lycka till i fortsättningen! MVH / B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
| Jag har Bostreem eller hur de stavas för dig som undrade;( | |
|
Låter märkligt 19" :-) VD med R&D "M ROADSTER" |
|
|
Säger bara en sak, Kimmo mäktigt bygge. Trots att jag har en 330 ci, så är den bilen du har nu minst sagt "grym" Önskar man kunde göra något lika roligt till sin egen bil... |
|
|
Jusste med lite film, trevlig bil! Hur har du fått varvstoppet såppas högt med DMEn kvar? chip? Tagit bort DMEs styrning av soppan helt? kör du isåfall med endast mapsensor + smt6 för all soppareglering? mvh//Martin "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
ok, fattade inte att det var en m3 spis du byggt på, förklarar iallafall varvtalet... "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
| Jag kör original Motronicen som den är, förutom att jag förändrar(lurar) Lambda signalerna just nu. Har 820 cc spridare, Gr-A kammar mm mm... Funkar riktigt bra. Mvh Kimmo... | |
|
Tjena Trimproffsen. Blev lite förvånad nu när jag läser det sista på denna tråd. Dessbättre låter det nog värre än vad det är får man hoppas. Ni är grymt säkra och har jävligt schyssta bilar bägge två iaf. Nåväl, Kimmo, du skulle inte kunna skriva lite till mig i min tråd om att kompressor mata en S50B30 lite lätt?? Orkar inte skriva alla frågor här igen så om du vill hjälpa mig lite så vore det schysst. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Har du testat att ta bort lmm och fått den att gå bra med bara MAP sensor? Kan det inte vara så att motronicen på m3an motorn är såppas "bra" att den sänker tändningen så snabbt att spikningarna aldrig märks, blir speciellt många. Det gör den ju tom på min gamla stenålders m50b25tu DME 3.01 fast inte tillräckligt snabbt och inte tillräkligt mycket. Bara en fundering... |
|
| Turbovulc: Där sa du nåt om Motronic på M3 3,2 som folk kanske ska läsa extra noga... Aktiv tändning. Mvh Kimmo. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.