|
|
|
|---|---|
|
Jag fick idag en helt ny MkIV. Monterade den och en bild kom upp som uppmanade mig att ladda mjukvara till navigatorn. Stoppade i v22.x (osäker på vilken av dem) och väntade, den laddade navigatorns mjukvara och till slut bad den mig att kontrollera/ta ut CD'n från spelaren och sedan trycka på "OK" genom att trycka på knappen på skärmen. Då startade navigatorn om och denna gång visades BMW-loggan korrekt och menyn kom fram som den skulle, men telefon och TV var borta. Jag väntade några sekunder till så till slut kom de upp på skärmen en efter en och alla extra finesser fanns nu som tillval i menyn. (Jag stängde inte av tändningen heller under tiden som den letade efter telefonen och TV'n, den har varit på under hela installationen av mjukvaran och sedan dess) Testade sedan att ladda navigator DVD'n och testa GPS:en och det fungerade perfekt, vilken skillnad!!! Snabb som f-n och laddar färdvägen i realtid, var som fastklistrad vid den så den är lite farlig att använda nu i början. ;-) MEN!! Det jag har märkt är att rösten har försvunnit helt, hade sett fram emot en kvinnas röst i högtalarna, men jag ska se om det finns hjälp att få på forumet sedan. Har hört att en del kan få "brus" i högtalarna istället, men att de har löst sig själv efter ett tag... skumt värre, men vad kan det vara? /Hammar | |
|
Hammar, Kul att du fick det att fungera till slut! Då var det alltså navigatorn som inte fungerade som den skulle tidigare. Det här med att rösten till navigations guiden försvunnit har jag hört talas om tidigare men jag vet inte hur man avhjälper det. Kan vara så att navigatorn måste kodas för bilen (du kommer ihåg diskussionen vi hade tidigare). Det var därför det nu tog ett tag att hitta de andra enheterna. Tror man skulle välja recode istället för retrofit eller hur det nu var. Kolla om du får några svar på BMW Nav Owners Group på Yahoo. /RS2 |
|
|
RS2: Ja, det var riktigt roligt att äntligen kunna "hitta" igen. ;-) Snacka om att man blir bortskämd med en navigator, man hade ju inga som helst problem att hitta med den, när den väl var borta så var det lite svårare... Är dock lite missnöjd med färgvalet på navigatorns GUI, blanda rött och blått är ingen höjdare... men man kan visst inte få allt. ;-) Hur som helst, jag ringde BMW idag och frågade. De sa att den troligen ska kodas om för man ska tydligen kunna välja om man vill ha en manlig eller kvinlig röst vid kodningen. De ska nog välja recode i detta fall, retrofit måste väl vara om bilen tidigaren inte har haft en navigator och recode om man uppgraderar/byter? Vad är det för risker man tar om de ska koda om navigatorn med recode, jag vill inte köpa ännu en MkIV, vad kan gå fel vid en omkodning och vem tar ansvaret om något går fel? T ex. vid en uppgradering av mjukvaran så tar inte BMW något ansvar för om navigatorn går sönder pga. misslyckad uppgradering så om den går sönder så får man själv stå för en ny navigator, eller har jag fel? Tacksam för svar. /Hammar |
|
|
Om något går sönder pga en olyckshändelse eller okunnighet när en auktoriserad BMW verkstad åtgärdar något så är det alltid de som bär ansvaret! Så om något skulle hända när de t ex uppgraderar programvaran i navigatorn eller kodar om den till bilen så är det de som får stå för en ny navigator. /RS2 |
|
|
Jag antar, efter egna erfarenheter att om man som kund kommer med eget material och ber att få modifiereringar så tar inte verkstaden det på sitt ansvar. Det dom säljer garanterar dom. Asken |
|
|
Asken, De kan inte frånsäga sig ansvaret oavsett var delen är köpt eller om det är en BMW original del eller inte. Om t ex verkstaden förstör min BBS fälgar så får de ersätta dem, likaså om de klantar till det vid uppgraderingen av en BMW original Navigator trots att den inte är köpt hos dem. /RS2 |
|
|
Det Asken säger kan jag acceptera, det var de noga med att poängtera då jag kom med mina papper som jag skrivit ut från nätet om hur man ska gå till väga för att koda om navin. Men min första MkIV var troligen redan "bränd" innan de testade, men jag fick ett bra pris på jobbet så jag kan inte klaga på dem alls. Men i detta fall så var det teknikern/mekanikern själv som kom med tipset och sa att det troligen ska fungera med en omkodning. Men jag ska för säkerhets skull poängtera från min sida att om något går fel så är det på deras ansvar denna gång, det borde väl jag kunna kräva då de är de själva som rekommenderar omkodning? /Hammar |
|
|
Asken: Det där med "eget material" jag hoppas du inte menar min navigator, det är ju BMW original... men om du menar "eget material" med att komma med egna instruktioner om hur de ska göra så är det Ok att de inte tar ansvar eftersom de följer mina instruktioner, det var det jag kan acceptera. Bara vill förtydliga mig. :-) RS2: Förstår vad du menar, håller även med dig i det fallet, om Asken menar att om jag köper en MkIV så får jag "skylla mig själv" och själv ta ansvar för vad de gör med den. ...nu är jag lite trött så jag ska nog inte skriva mer. /Hammar |
|
|
Hammar, Nja, jag håller ändå inte riktigt med. I det första fallet så hade du ju med dig en utskrift av en intern BMW service bulletin som beskrev hur man ska koda om navigatorn. Kan man inte kräva av verkstaden att de kan sitt jobb och sina egna produkter så de kan göra felsökning och service på dessa samt hantera de interna information systemen som BMW har!? Det spelar ju ingen roll var du har köpt denna BMW original produkt. Du betalar ju för deras kunskap och att de är ensamma om att ha utrustning för att koda och programmera om navigatorn. De kan ju inte frånsäga sig ansvaret om de skulle råka förstör något bara för att de inte har den kunskap som de borde ha eller bara allmänt klantar till det, eller hur? Detta har ju inte att göra med någon produkt garanti utan att av misstag eller okunskap råkar göra sönder något och då är det självklart att verkstaden ska stå för det oavsett var delen är köpt och om det är en BMW original del eller inte. /RS2 |
|
|
RS2: Ja det har du ju rätt i, tänkte inte på att informationen faktiskt kom från BMW själva, om hur man gör. Nåja, då ska jag väl vara lugn. ;-) /Hammar |
|
|
Har idag fått min navigator omkodad, det gick bra men ingen röst. Först gjorde de en diagnos, det fanns 31 felmeddelanden från videomodulen men det antog vi berodde på den trasiga MkIV som jag hade tidigare så felminnet nollställdes och sedan gick man över till omkodning av navigatorn. Den kodade om allt och den frågade efter skivan. Det stod på skärmen i bilen att navigatorn har kodats med kvinnlig röst på alla språken och att allt har gått bra. Men vid test så hörs fortfarande ingen röst... Kan höra lite sprakande i högtalarna nu så någon skillnad blev det i alla fall (placebo?). Ska pröva att låta bilen stå strömlös under natten för att se om det kan hjälpa. Ingen som har några fler tips? RS2, vad säger du? ;-) /Hammar |
|
|
hammar var fick du tag på en MkIV? Kan man köpa något sådant på en skrot och sätta i? Eller finns det att få tag på till ett vettigt pris? Hur byter man ut den, den tar väl upp hela bredden även där kasettbandspelaren sitter? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Jag vet inte om du blandar ihop skärm och navigator. MkIV är själva navigatorn 16.9 skärm är den nya typen av skärm (WideScreen). MkIV är enkel att "uppgradera" jag köpte bara en ny kabel, monterade bort den gamla till min MkI eftersom den inte behövdes mer och även den separata GPS-modulen. (MkIV och MkIII har det inbyggt). WideScreen är också mycket enkelt att uppgradera till om du redan har en liten skärm, bara att plocka ut och ersätta med den nya. En ny videomodul krävs om du ska ha 16:9, min gamla till MkI klarade inte den nya skärmen. Min erfarenhet är att man ska aldrig köpa en MkIV begagnad! Bättre att köpa ny så vet du att den fungerar. MEN alternativet skulle kunna vara att köpa begagnat men se till att testa den på plats innan du köper den så du vet att den fungerar till din bil. En MkIV ska man ha om man har en 16:9 skärm tycker jag, annars är det slöseri med resurser då split-screen på en 14:4(?) skärm inte är lika bra. Jag köpte allt från www.bmwnav.com och till bra pris. /Hammar |
|
|
Jodå, jag blandar ihop skärm och navi. Jag trodde de hörde ihop och inte gick att byta ut en av dem utan att byta den andra. Efter att ha läst lite på bmwnav.com så förstår jag nu lite mer. Så om jag förstår det rätt så har du bytt skärm och navigationsenhet? Då har du DVD spelaren nu? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Stämmer, det är MkIV DVD och den är ruskigt snabb då jag är van vid MkI... Det man får tänka på är att du har, kan man säga, 3 olika moduler som är lite beroende på varandra på olika sätt. 1. Skärmen 2. Videomodulen 3. Navigatorn Skärmen visar informationen som skickas från videomodulen. Videomodulen skickar information som kommer från navigatorn och vidare till skärmen. Om navigatorn inte fungerar eller saknas, så skickar videomodulen sin information istället. Så om bilden blir konstig på något sätt så kan det ofta ledas till ett problem med videomodulen eller navigatorn. Så det är det som vissa som säger att "navigatorn har försvunnit" har råkat ut för, då navigatorn inte fungerar så tar videomodulen över och skickar sin information istället och den innehåller samma information fast med avsaknad av navigatorn. (Tack vare bra förklaring från bland annat RS2 och egen datorvana/programmeringsvana så har jag fått ganska bra koll på hur det fungerar) Om du vill veta mer så sök efter t ex. navigator eller NTSC tror jag det var, så ser du mer av våra diskussioner som vi hade inför min uppgradering. /Hammar |
|
|
Jag har ju i stort sett exakt samma bil som dig så dina åsikter i ämnet gör detta än mer intressant. Vad gick det hela på för dig, med MkIV DVD + 16:9 skärm? MkIV DVD har väl inbyggd navigator om jag förstått rätt? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
TCG: MkIV har inbyggd GPS så det är "bara" navigatorn, videomodulen och skärmen som ska bytas. Videomodulen kostar ca 6000:- om man lämnar in den gamla i retur. Sedan kostar MkIV och 16:9 skärmen lite olika beroende på dollarkurs. $950 + $625 + frakt ($59 x 2) => 12 744 SEK + 25% moms => 15 930:- Sedan tillkommer tullavgift på summan, vet ej om det är innan eller efter moms. Läs mer på: Länk Så totalt ca: 22 000:- om du ska ta allt på en och samma gång. (Jag behövde dock aldrig betala någon moms/tull på navigatorn av någon anledning.) Nu i efterhand blir jag mörkrädd för hur mycket man har lagt ut på allt... hjälp! ;-) Men skärmen har jag sålt så man har fått lite tillbaka på de gamla sakerna också. Jag tog en sak i taget, först skärmen sedan videomodulen och till sist den dyraste av dem, MkIV. Om du bor i närheten av Gbg så kan jag gärna visa hur du plockar loss alla delar och installerar om du vill, när den dagen kommer då du ska köpa sakerna. /Hammar |
|
|
Jag vet vem som köpte gamla skärmen! ;-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Undrar vad man kan få för en komplett MkI med skärm och allt? Kanske kan täcka en viss del av inköpet av MkIV... Blev väldigt sugen när jag såg före/efter bilderna på bmwnav.com :) MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Jag håller inte riktigt med att splitscreen är slöseri på en 4:3 skärm. Jag har det och är mycket nöjd. Visst, 16:9 är bättre men jag tycker 4:3 duger bra - det är ju damen som talar en tillrätta man vill ha :) Dessutom så köpte jag min MkIII av en mycket trevlig tysk på eBay och TV modulen av en likaledes trevlig hollandare, också på eBay. Jag betalade ganska blygsamma belopp för dessa, jag tror jag gav €150 för videomodulen. Så visst går det att köpa begagnat med gott resultat. Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.