AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.062

kass kvalite på USA gjorda bilar

Med anledning av Ironmans tråd om lyset som inte går att stänga av vill jag bara dela av en reflektion om kvaliten på dem elektriska komponenter på dem amerikansk byggda bilarna.

Jag har redan behövt att byta ut nästan alla sådan grejer där andra biltillverkare inte behöver byta ut dem under bilens livslängd.
- Byte av sensorn till bältesträckaren (utlyste airbag lampan) 2 gånger! första gratis andra 1800 kr
- samma månad som garantin gick ut fick jag pröjsa byte av fönsterhissmotorn. (3700kr)
- sensormattan i passagerarsättet har gått sönder och utlöser konstant airbag lampan. (450 kr för att släcka den varje gång) Hur kan en sån element att gå sönder på en prime class bil? är inte hela poängen att man sätter sig på den? Hur kan den då inte klara av det? (att byta kostar 3500 kr)
- motorn till c-låset på passagerarsidan har dött (byte 2700kr)

Som jag ser det har jag betalat runt 12000 kr för någonting man ska inte behöva drabbas av hos en BMW. känner mig som en FIAT ägare som mer eller mindre bor på märkesverkstan...

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Du borde ta med dig denna lista till BMW och fråga varför man betalar extra för en BMW/en premium bil när den inte håller högre klass en det sämsta på marknaden.
Nu gäller det dock inte alla delar på en BMW som tur var, men visst är de lite kännsliga för hur de används.

/z3mpower
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

3700:- för att byta fönsterhissmotorn?!!?!?!?!? Jag betalade bara knappt 1500:- för samma sak på min. På märkesverkstad givetvis. Dörrarna är väl samma på Coupe och roadster?

/B
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Och samma kostnad för c-låset på passagerarsidan!

Är det så mkt dyrare i Sthlm kanske?

Jag kan hålla med om att kvaliteten i vissa avseenden inte är riktigt vad man förväntade sig av en BMW....

Men oftast så räcker det att använda högerfoten en gång så glömmer man snabbt alla bekymmer =)

/B

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag känner inte igen mig i beskrivningen. Min Coupé har gått nästan felfritt i snart 10 000 svenska året runt mil.

Första ägaren fick nya skivor fram innan 1000mil på garanti. Jag har ägt den sedan 1200 mil och på reservdelskontot står:
en drivrem till ACn (dom sade på BMW att den började spricka) samt spindelleder fram båda sidor i höstas. Dessutom har båda gasdämparna till bakluckan gett upp.

Det enda jag har varit förvånad över var elproblem på grund av kabelbrott mellan baklucka och karossen (lagade det själv billigt och bra).

Övriga slitdelar/förbrukningsprylar är:
lite 5-56 på larmkontakten till motorhuven.
Lite silicon-spray på gummilisterna till framrutorna så dom glider lite lättare.
Lite kletmassa i dörrsidorna kring småfönstren fram för att få bort lite vindljud.
En av stenskott krossad dimljusstrålkastare(onödigaste utgiften).
Ny framruta på försäkring på grund av stenskott.
Några H7-lampor, färre efter att jag började använda phillips longlife.
Några bakljus och bromsljus-lampor.

Åsså bytte jag nyligen bromsskivor och belägg runt om. Inte för att det var akut utan för att jag tyckte det kändes bra och att jag ville lära mig något nytt.

Under våren uppmärksammade jag att krängningshämmaren hoppat ur bak så lite våld att trycka i den igen tillkommer på listan, men nu har jag koll på den fulingen.

Dessutom har jag också den intermittent defekta bensinmätaren men det problemet har jag inte riktigt tagit tag i ännu. Jag funderar på att plocka ut den och se om det inte räcker med lite underhåll på den. Någon som vet om det är nödvändigt att köpa en ny?

Jag tycker att jag har haft snart 8000mil och drygt fyra år på relativt billigt och bra sätt i en perfekt bil.

Vad det gäller stolar vet jag inte riktigt hur sensorn till airbagen är konstruerad men vad jag har hört så är det lättaste sättet att ha sönder värmen i ett säte att stå på knä i det. Då knäcker man rätt så lätt värmetrådarna i stolen, kanske samma med airbagsensorn. Jag står numera i alla fall aldrig på knä i stolen när jag pysslar i bilen.

/Johan
Z3 c 4 ever.Man kan tro att du köpt en direktimportbil ,som gått 50000 mil,med fixad mätare.De fel du anger är typiska för långmil och misskött,inte typiskt för BMW ,även om den är tillverkad i USA.Även Fiatbilarna har bra kvalite`.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Betalar man verkligen extra för en BMW/Premium bil när det gäller Z3?? Z3M vs Boxster S diskuteras ju villt i en annan tråd och i Porschens fall betalar man ju extra.

Nypriset på Z3M var kring 500K i Sverige och det är ju inte mycket pengar för en bil med den prestandan så jag tycker nog att man får räkna med att bilen inte håller riktig BMW kvalité.

Jag är själv upp i >30K på mindre än ett år..

/Caspar
erik gustav: svensk såld , garanterade 5000 mil och omsköt lika kärleksfullt som flikvännen. Det mekaniska i bilen är perfekt med just sån skitdelar verkar lägga av.

z3m power: detta är inga slitagedelar precis: speciellt sensorn i sittdynan. det är sällan jag har passagerare i bilen och en sån del i alla fall skulle väl klara att man sitter på den , det är ju liksom meningen...

Beppo: lite osäker om fönsterhissen betingade 3700 eller om det var något annat oxå, möjligen oljeservice, det var rätt länge sedan. Men låstmotorn bytte jag ut bara förra veckan och det gick på 2650 kr.

Generellt så får man hoppas att nu när man bytte allt detta så ska allting vara perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.