|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skall byta min kasettbandspelare mot en BMW business CD. kasettbandspelaren har dock inte några skruvar eller dylikt utan på vardera sidan finns det två små runda hål som jag förmodar att man skall använda något särskilt verktyg för att kunna ta ut stereon. Är det någon som vet hur man gör och/eller vad det är för verktyg som behövs? Marianne | |
|
Tjena Marianne Det är två Torx-skruvar, skruva ut dem (behöver inte skruva hela vägen så de lossar, om det ens går) och sen är det bara att dra stereon rakt ut. Jätte lätt! Tror det var torx storlek 10 eller 15. Lycka till Z3MPOWER |
|
|
Nu låter jag dummare än lovligt, men vad är torx skruvar? Marianne |
|
|
Torx är ett speciellt spår i skruvskallen, ser ut som en stjärna. Du behöver alltså en speciell skruvmejsel till detta. Jag misstänker att hålen är för små för ett löst torx bits, så det är nog bäst med en riktig mejsel. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Det är en skruv med ett stjärn-mönster. Om du ser på den vanliga spårskruven så har den bara ett spår, en vanlig stjärnskruv (Philips-PH/Possidrive-PZ) har ett kryss (där PZ även har ytterligare 4 mycket små spår, först två stora som bildar ett kors, sedan 4 små spår/jack mellan de andra spåren) och slutligen torxen, som har ett hål med 6 hörn. För några år sedan en special skruv med special mejslar, i dag finns det att köpa lite var stans. Bor du i Stockholm så kan jag hjälpa dig byta stereon. Annars är det bara att fråga någon kille som ser lite händig ut, de kan säkert hjälpa dig, eller fråga i en järnaffär så kan de peka ut vad du behöver. Z3MPOWER |
|
|
Tack! det blir besök på järnaffär idag. Z3Mpower: Tack för erbjudandet. Jag hör av mig om det behövs. Marianne |
|
|
Har för mig att min Business-stereo satt med insex. Marianne: Här har du en bild Länk som beskriver skillnaden mellan vanlig Plattmejsel/Spårmejsel (SL), Philips Stjärnskruv (PH), Possidrive Stjärnskruv (PZ) samt Torx (T). Har tyvärr ingen bild på insex men det kan vara klokt att även skaffa ett par sådana nycklar i vanliga storlekar om du ändå ska till järnaffären. /Carl ______ Länk |
|
|
Hej igen! Det ville sig inte alls. Det sitter helt enkelt inte några skruvar i hålen (åtminstone inte så långt mejseln nådde). Misstänker att det är någon sorts specialverktyg som behövs. Kan förtydliga att hålen sitter nära varje hörn. Marianne |
|
|
Jag tittade lite på dom suddiga bilderna på ebay.de av BMWs kassettradio och flera av dom liknade fastsättningen på BMW Business CD RDS. Alltså två skruvar (insex minns nog jag att det är) dolda under små plastluckor mitt på sidan. Vi behöver nog veta lite mer vad för radio du har i bilen (gärna någon bild). Det vanliga sättet för radio i vanliga DIN-kassetter är ju inte att dom är skruvade utan bara en liten låsanordning som öppnas genom att man trycker in ett verktyg på vardera sidan. Ett verktyg av pressad plåt eller ståltråd modell grövre. Det brukar gå till så att man bara skjuter in dessa två som oftast har hullingar. Spärren lossnar och man drar ut hela paketet med hjälp av verktygen. Brukar oftast gå att lösa med lite grov ståltråd eller riktigt små skruvmejslar samt lite pill. /Johan |
|
|
Det är en BMW Reverse RDS. Monterad i bilen från fabrik. (Saknar tyvärr digitalkamera så jag kan inte skicka in någon bild) Jag tror att Din beskrivning av hur man tar ut den stämmer. Skall åka förbi någon med lämpliga redskap under dagen. Marianne |
|
|
jag har sett Mariannes stereo. det är inga skruvar. det sitter fyra håll, två på varje sida. jag tror att det är sån typ av lås där man trycker en gaffelliknande historia i hållen för att få löss den. hade den typen av anordning i Peggan. Hittade nu även i asken för min nya Blaupunkt två böjda tråd bitar som antagligen fyller samma funktion. vill du testa om dem passar till din så ring mig. |
|
|
Om det är den typen av lås som Z3c 4 ever tror, så går det utmärkt att trycka i 4 st vanliga eller stjärnskruvmejslar i hålen. Tryck de två övre mejslarna uppåt, och de nedre nedåt och dra ut hela paketet. Har tagit till denna metod några gånger vid stereouppdatering och dessa byglar saknats. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Det var den gaffelliknande prylen som behövdes. När den väl fanns tog det bara några minuter att byta stereo så nu är jag lycklig innehavare av CD-spelare. Tack för alla goda råd. Marianne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.