|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar ifall det skulle gå att koppla en MP3-spelare direkt på läshuvudet för kasettbandet (magnethuvudet) utan att gå via en adapter? Adaptern blir ju bara ett steg på vägen och kan ju ge ljudförvrängning om det inte är rätt inställt mot kasetten (adaptern) Eller kan man koppla spelaren på någon kontakt på baksidan av stereon. Jag har en STOOR kasettspelare för E39 som inte går att dela i radiodel och kasettdel (går inte att skifta till enkelCD). Den är förberedd för växlare. | |
|
Nej inte direkt, nivåerna blir helt fel, och även frekvenskurvan. Du kan väl heller inte koppla igång kasettdelen utan kasett i osv? Finns ett par trådar med samma diskussion, var uppe för bara nån vecka sen. FP |
|
|
Du kan INTE ha ej delbar kasettspelare som har CD växlar styrning, E39 har två huvud typer av kasettspelare: 1. Reverse ( std på 520,523 och 525TDS) Kasettspelare där display och radio sitter ihop samt saknarväxlarstyrning 2. Buisness (std på 528,535 och 540) kassett elle enkel CD där radio ( delen bakom luckan) kan bytas, olika displayer förekommer ( MID och IRIS i div varianter) CD-växlarstyrning på båd enkel CDn och kassett spelaren Enklast och smidigast är CD växlare (valfrittmärke) via FM modulator ( Reverse) eller via adapterbox (Buisness) såväl Sony som Alpine ( OBS rätt modell krävs) passar, även MP3 kompatibla växlare finnes dvs Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ok, jag har missat dedär med Reverse å ICKE CD-växlaranslutning. Jag har sökt i ämnet men det mesta handlar om FM-modulator vilket verkar halvbra. Analogt är ju trots allt analogt. Jag tar om allt. jag vill, via en kasettadapter, koppla in en JOS-spelare (stor som en tändare) för att kunna spela MP3 filer på min REVERSE-orginalstereo. Min tanke (ide') är att slippa kasettadaptern, eftersom den bara är ett steg på vägen till att få in ljudet i Reversen. Alla steg förvränger ju ljudet. Jag undrar därför om det går att koppla på högtalarkabeln från JOS:en direkt på REVERSE-kretskortet eller direkt efter REVERSENS läshuvud för kasettbanden. Kan det funka med lite motstånd och kondingar? (Jag är maskinkonstruktör och kan tyvärr inget om elektronik...) Givetvis skall man stoppa i en tomkasett i REVERSEN för att simulera att man spelar kasettradio. |
|
|
Teoretiskt går det bra men för att veta lite var man är och löder så måste man ha en servicemanual, vilket är svårt eller omöjligt att få tag på. Isf kunde man gå in med signalen där radions AM-del matas in och slippa trassel med tomkasetter osv. Bara att välja AM på radion och starta MP3. Man tappar möjligheten att spela mellanvåg/långvåg men det är knappast nån större förlust. FP |
|
|
(Folke) Fast på REVERSEN skulle det vara idealt att trycka på TAPE-knappen. Dessutom ser man kanske enkelt var läshuvudet är kopplat och kan gå in där. Ingen som har vetskap om det kan funka? |
|
|
Visst kan det funka, om du dämpar signalen till tonhuvudets normala nivå runt 5-10mV, ändrar frkvenskurvan till det som normalt används på ingången till förstärkaren (den är inte linjär i denna punkt) samt ersätter varje kanal på tonhuvudet med ett motstånd i storleksordningen 100 ohm. Du hittar fyra "kanaler" eftersom det är en reverserande bandspelare, men du behöver bara använda två, och hela tiden köra på bandspelarens ena riktning. Tyvärr får du lite dåligt signal/brusförhållande med detta arrangemang, lyssna gärna på brusnivån mellan låtarna på en bandare. Jag skulle starkt rekommendera att gå in på en punkt ett par steg efter tonhuvudets förförstärkaredär det redan är linjenivå, och dessutom linjär frekvensgång. På köpet får bra signal/brusförhållande och anpassning. Du kan ju använda TAPE-knappen ändå och slipper tänka på reverse-riktningen. FP |
|
|
Var inte meningen med JOS att den hade en liten ( otillåten ) FM sändare som orkade ca 25m för anslutning till just stereoradio?? JOS har en tvist ang detta med PTS... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jo visst var det så. Fast ändra 25m till 25cm så kommer du närmare sanningen. I vilket fall så är lösningen med direktkoppling på antennkabeln till stereon isf bättre, fast man tappar lite av ljudkvalitén med båda metoderna. FP |
|
|
(Folke) Hmm... låter enkelt men inte min tekopp... Kan en person med hyffsade elkunskaper och ett Oscilloskop mäta sig fram till rätt punkt på kretskortet eller är det komplicerade saker vi pratar om? Kanske blir en adapter i alla fall, fast det hade nog varit bra för ljudet å slippa det steget. (Gasar_Magnus) Hade det inte varit grymmt om du kunde koppla in en hårddiskMP3-spelare på 2 GIG i bilen? Det är slutmålet för mig OCH att den skall glida upp ur askkoppen när man trycker på locket. Askkoppen har jag koll på då jag är maskiningenjör. Elen är det värre med... |
|
| Visst går det om du använder ett för-steg för att få korrekt signal - kolla på Länk där är ett bra reportage med bilder från en kille som monterade en mp3 spelare via bandaren. | |
| (540is) A men jag har ju ingen AUX på min REVERSE. Annars är ju länken bra... | |
| Eller köp en sådan Länk ,kostar 299 dollar | |
|
Jepp, med oscilloskop och övriga elektronikinstrument och d:o kunskaper går det säkert. Lite problem är det eftersom man inte kan köra stereon utanför bilen på ett enkelt sätt. En adapter hade nog funkat med bra ljudkvalité med du hade ingen växlaringång eller hur? FP |
|
| Får la bli en kasettbandsadapter i alla fall då fast det känns sådär... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.