|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Teknikens Världs chefredaktör sedan nio år, Calle Carlquist, har fått sparken med omedelbar verkan. Orsaken tycks vara att han är oenig med förlagsledningen om hur tidningen ska utvecklas. Daniel Frodin, VD för Frida förlag, ersätter honom. Detta kan leda till två scenarier: 1. Tidningen tas ur de senaste årens svacka där den tillåtits att bli lite mossigare för varje nummer. Mer bilporr, roligare anslag och mindre förnumstighet kan man önska sig. Mer material från de drivna skribenterna typ Hogsten och Legelius. Lite mer motorjournalen, lite mindre Råd och Rön. Plus att man slipper Carlquist orerande om hur underbart det är att älska en Opel 73:a. 2. Det blir mindre bilporr, och mer mainstream livsstilsmagasin. Då är det sannolikt tack och adjö och min långa prenumeration byts mot AMS-S. Har läst TV seden 1973 och den har varit som bäst när man fokuserar på bilar och motorsport och verkligen jobbar för att göra en tidning i toppklass. Fö. har Calle C nu fått sitt straff för att han i sin sista ledare i senaste numret skrev att Audi A6 var 2000 gånger snyggare än BMW 5-serien. Länk till reklam- och mediebranschens internblaska Resumé som berättar mer: [LÄNK]Länk | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Calle har enligt min åsikt alltid varit en gnällspik av rang. jag har stört mig på hans artiklar sedan han började på TV, och efter att han blev chefredaktör så har jag inte köpt många nummer. ibland ligger den framme hos frisören, pch då brukar jag läsa den. Calles ledare är ju minst sagt framstegsfientliga. bara en sådan sak som att han helst inte ens vill ha stereo i bilen! han borde ha stannat kvar på 70-talet med alfasuddar, fjortontvåor, åpel rekord mfl. nej, killen passar på nostalgia, det vore bäst för alla inblandade om han insåg det själv också. Då kanske man snart kan börja köpa TV snart igen! mvh Johan |
| Äntligen, fan va skönt att slippa gubbj*veln! Nu kanske dom slutar att testa varenda j*vla saab och volvo modell som finns att få tag i. | |
|
Calle ska väl vara kvar på tidningen som testchef? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
-BeeMWe- |
Jag tycker tidningen var bäst på 70-talet med Lennart Friberg eller vad han hette :) |
|
Jag har inget direkt emot Calle personligen men vi får väl hoppas på viss förändring nu. Jag vill ha mer tokiga reporage om gamla bilar, tokiga ägare och spralliga resor. AMS tycker jag är en fullständigt genomtrist tidning, allting handlar om nya välvaxade och framförallt dyra bilar. Jag har absolut inget emot att tidningar skriver om dyra bilar, det är bara kul, men det beöver inte stå Audi eller BMW på en bil för att den ska vara köpvärd. Intressant är även att de anställda på AMS nästan uteslutande kör nya och dyra bilar medan TV:s redaktion rullar omkring i gamla högar. |
|
| Gunnar Friberg hette mannen ifråga. Han söp tyvärr ihjäl sig. | |
|
Det är många år sedan jag prenumererade på Teknikens Värld. Men TV var en bra tidning för 20 år sedan. De senaste åren har jag köpt enstaka nummer av TV för att kolla diverse tester. Tidningen hade testat nya BMW i fjol. Det var med stort intresse jag köpte ett lösnummer. Artikeln var skriven på ett grönt underlag. Det var spektakulärt. Men texten gick knappt gick att läsa. En dundertabbe som var omöjlig att begripa. Jag övervägde faktiskt att skriva till tidningen om detta. Har lätt kunnat konstatera att TV varit en ganska dålig tidning. Djupare kunskaper och tyngd har ofta saknats i artiklarna. Till skillnad från Auto Motor & Sport som jag håller för en tidning med kvalitet. En ny chefredaktör kan göra underverk med Teknikens Värld. Bonnier har resurser. Det kan bara bli bättre. |
|
|
Gunnar Friberg regerade. Han var kåsör under sina tio sista år, drack rätt tungt och flyttade så småningom till Brasilien till sin syster. Han hade en fantastisk Bentley från tidigt 50-tal. Han gick bort nån gång på 80-talet. Håller med om att tidningen var som bäst på 70-talet, eller så hade man själv lägre krav då! |
|
|
-BeeMWe- Men du var ju inte ens född på 70-talet ;) Calle Carlquist tycker jag kan gå och dra något gammalt över sig. Mailade för ett år sedan drygt om några bilder jag tagit under en reklamfilms inspelning på nya Nissan 350Z i Paris, fick efter lite mailande fram och tillbaka till svar att de var intresserade och skulle återkomma, men se det gjorde han inte alls det, inte ett pip trots att jag mailade och frågade hur det gick med det hela. :( |
|
|
Det är möjligt att Gunnar Friberg var hård mot spriten, men han dog väl i sviterna av diabetes? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Det är synd att TV numera påminner mer och mer om Motormännens medlemstidning. För ca 10 år sedan skrevs riktigt underhållande testkrönikor av ffa Dag Hogsten och Christer Gerlach. Dessutom var ledarsidan betydligt roligare att läsa trots bilbranschens kris under dessa år. Tyvärr gick det sedan bara utför. Som den BMW-fanatiker man är minns jag när Hr Carlquist i TV stora familjebilstest i slutet på 90-talet sågade BMW 523 med att den var granne med tristessen pga den höga byggkvaliteten och perfektionismen. Nej, istället var det ju en Saab 9-5 170hk som var glädjeruset för enligt honom "män med tunnare hårbotten som fortfarande ville ha kul bakom ratten". Första gången jag läst om en bil som förlorar pga den är är "för bra" jämfört med konkurrenterna :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
-BeeMWe- |
Nej men farsan har alla tidningar från 70-talet :) Golf! Årets bil i norden 74, vilka grejjer. Hm jag som hade för mig att han levde fortfarande. Jag har föresten en tidning där de testar en 2002 turbo, hade tänkt scanna och lägga upp här men inte hunnit ännu. |
|
BeeMWe, gör det, det är en kulturgärning! 1975 vill jag minnas. Jag hade numret men tror att det är borta. Man var ju bara 10 på den tiden... |
|
|
Nja, jag gillar CC. Otroligt mkt bättre än fartgalne Dackevall eller löpsedelsfixerade Krister G. Där kan vi snacka svacka. Men visst har TV tappat lite på senare tid. För mkt korta provkörningar om nya foträta bilar. Tidningen skulle helt klart vinna på att fokusera mer på personligheter och företeelser inom bilhobbyn. Inte alltid på själva bilen. Bästa chefredaktör? Troligen Åke Borglund. Mannen bakom "24h för tusenkronorbilar", "Messerschmitt till Nordkapp" och "Afrikas Drottning" Hogsten och Claes J är för mig de klart bästa skribenterna på tidningen. Hogsten oerhört duktig skribent, välformulerad och CJ som i sina bästa styunder inte bara rapar fakta utan gör det på ett underhållande sätt med känsla. Bäst när han får göra annat än nybilstester. Minns Retro... Fotografer - lätt vinst för Schederin med Claes J som god tvåa. Kicka - Motorsportredaktören PeO K. Har blivit väldigt trött. /N --- Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben" -Nilecity |
|
| Kan bara hålla med, bra beslut av TV att göra sig av med Calle! | |
|
Är det bara ja som tycker att Calle C var en bra chefredaktör. Undrar hur bra det blir när den som ska ta över kommer från "Frida", blir det omlackade rosa corvetter i överflöd då...:)? /Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Läste nummer 57 igår (fick den gratis), där var det skriver om www akuthjälpen om att hitta hjälp på nätet med krånglande bilar, inte var skandinavens största märkessajt med i listan inte :((. Sicken blunder :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Huvudkomponenten i Teknikens Värld verkar ju, likt flera andra biltidningar, vara tester av nya bilar. Tyvärr tycker jag TV har haft en alltför snusförnuftig framtoning, även när de testar nya bilar. Som jag ser det är det sällan som en ny bil är ett förnuftigt val alls, med tanke på den stora värdeminskningen. Ett nybilsköp handlar till stor del om känsla, inte så mycket snusförnuft. Nu ska man väl i och för sig ändå inte sätta så stor vikt vid vilka bilar tidningarna utser till "testvinnare". Det är bättre att läsa noggrant, och även mellan raderna. Det skadar ju inte heller att ha en viss kännedom om teknik, för det verkar ju inte vara ett givet krav på motorjournalister. I vilken grad Carlquist är ansvarig för detta vet jag inte, men i praktiken tror jag det är svårt för en chefredaktör att driva igenom något som går stick i stäv med medarbetarnas åsikter, så vi får väl se vad bytet innebär. |
|
|
Felet som TV gör är att BMW alltid får möta motorstarkare motståndare från dussinmärkena och då tillslut alltid får stryk totalt då det skiljer 30.000 i pris. Det intressanta att jämföra är väl bilar med samma motorstyrka. Det värsta exemplet hittills är väl när Spoilernytt testade Stcc bilarna på banan, alltså standardbilarna och BMW fick ställa upp med 318 trots att Stcc bilen heter 320... Gissa om den fick pisk mot konkurenter med motorstarkare bilar. Hoppas TV hittar tillbaka till de mer busiga årgångarna från slutet av 80 och början på 90-talet. Dom där 24 timmars loppen med 5000 kronors bilar var alltid en höjdpunkt. Mer Motorjournalen över TV tack. Säga vad man vill om Carlquist men han svarade alltid snabbt på mail... |
|
|
Glömde BMW fick ställa upp med 118 hk och konkurrenterna hade 140-160 hk... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.