AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.095

vilken skillnad mellan imp. och svensks.

Sida 2 av 2
Inte beror väl premien på import/sv.såld eller?

FP
go
145
gorjo
330e -21
Jo, åtminstone vissa bolag har haft en kraftigt diffrentierad prisbild på svensksåld vs privatimport. Tydligen för att de privatimporterade i betydligt större utsträckning har försvunnit, brunnit upp etc. Dock är premien bara dyrare tills bilen varit i landet en viss tid.
Taget ur teflonminnet: har för mig att det är en treårsgräns hos försäkringsbolagen innan bilen klassas som svensk istället för importerad.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det kan alltid löna sig att ringa runt och fråga olika försäkringsbolag om premien, inte minst när det gäller importbilar. Vissa bolag kan ha skillnader mellan svensksåld och import. När jag skulle teckna försäkring för min nyimporterade 330 hos länsförsäkringar, för ett år sedan, var det inte någon skillnad i premie mellan import och sv-såld. Däremot ville de se på bilen först, samt att nycklar skulle vara omkodade och rutor märkta.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det skiljer rejält på en svensksåld o en import bil vad gäller försäkringen. Min 525 -90 kostar nästan det dubbla i försäkring jämfört med vår 540iA -01. Vi frågade försäkringsbolaget varför bilen var så dyr, vi fick svaret att det är därför att bilen är privat importerad. En svensksåld likadan bil i samma årsmodell är upptill 30-50% billigare. Helt sjukt. Kan också nämnas att premien är fortfarande lika dyr trots att bilen varit i Sverige i 4 år nu...
go
145
gorjo
330e -21
Byt bolag..
Konstigt att det är så olika. Jag kör med LF, de ville gärna ha ett intyg att nycklarna var OK, men i övrigt är premien helt normal.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Från början var det nog så att importbilar kostade försäkringsbolagen mer. Importbilar var oftast motorstarka varianter med mycket utrustning, som gjorde dem både mer stöldbegärliga och dyrare att ersätta. Idag är det nog ingen större skillnad längre, när det finns så många importbilar, men vissa försäkringsbolag ser nog en chans att dra in lite extra pengar.
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Det finns visst en stor skilland. Aktsam till ex. vill inte ens försäkra importerade bilar.
Är det någon som vet hur många års rost skydds garanti det var på 93 orna? Inte lär det vara 12 år som nu?

tt: 6 års garanti är det.
Mao, en del försäkringsbolag behöver uppdatera sig vad gäller direktimporterade bilar. Bilen kan ju mycket väl vara helt identisk med en svensksåld (grundfrågan), då bör ju premien vara densamma också, vilket den är hos t.ex LF.

FP
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag ringde o pratade med LF på min ort. De kunde inte försäkra min 525i -90 på vare sig halv- eller helförsäkring. Dock så kunde jag ta "bara" trafikförsäkring och den var dyrare än mitt nuvarnade Folksam.
Sixten
Perj_82, det är inte bara det att 525:an är importerad.
Förs.premierna räknas oxå ut med hjälp av statistik om olika bilmodeller. 525 är vanligare på svenska vägar än 540 därmed oxå inblandad i fler bilolyckor, därför blir premien högre.
Den största kostnaden för bolagen är inte bilreparationer efter kollisioner( då hade säkert en 540varit dyrare i förs.) utan personskador.

Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre???
OK, att de inte skulle försäkra den alls verkar helskumt. Varför inte om man får fråga? Själv betalar jag runt 4300 per år, helförsäkrat varav trafikdelen är 1500:-
Undras vad Folksam tog för motsvarande?

FP
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Har precis gjort en rundringning till olika bolag. Här är resultatet för helförsäkring. Min bil: 528iA -98, Import 2002

Trygg Hansa 7431:-
Folksam 8416:-
Ansvar 7071:-
Länsföräkringar 8729:-
Tennant 12000:-
IF 8616:-

Storstad kanske? Lustigt att det skiljer så mycket iaf.

FP
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Lyckliga du sveder... Min 528i från 96 betalar jag 16500kr/år för hos Länsförsäkringar, trots att jag höjt självrisken till 5000kr istället för 3000kr.
Är bara 21 så det förklarar ju saken, men jag har ju ändå fått räkna bonus sen jag var 16 och kört helt prickfritt hela tiden.. bor i Västerås.
Man blir ju nästan förbannad när Morfar knappt betalar en tusing/år för sin fokus trots att han krockat 5 gånger senaste ca10 åren.

Jag fick föresten ingen högre premie för att bilen är importerad. Men 10000kr EXTRA självrisk vid stöld om man inte märker rutorna och har startspärr, blev jag informerad om.
Måste ha att göra med hur bolagen ser att kostnader och risker fördelar sig över åldersgruper, regioner/storstäder osv.
Fast lite skumt är det ju när samma biltyp kan kosta 4300, 8700 och 16500:-
Ämnet skulle nästan flyttas in under "Försäkringar" nu.

FP
Sixten
Jag hörde med Länsföräkringar vad det skulle kosta att försäkra 523, 528 eller 540 i jönköping där jag är bosatt.
Svaret blev följande (1500mil/år): 523 5320:-, 528 6248:- och 540 5826:-.
Tror ni jag blev förvånad över att 540'n var billigare än min 525-91 men då fick jag den förklaringen jag skrev om tidigare i detta forum.

Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.